از سرگیری صادرات گاز به عراق همزمان با خاموشی صنایع

0
صنعت فولاد
کارخانه فولاد
خبر از سرگیری صادرات گاز ایران به عراق در حالی از سوی خبرگزاری دولتی عراق مطرح شده که قرار است پس از عید فطر خاموشی گسترده در صنایع ایران عملی شود.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، منابع عراقی به تازگی اخباری مبنی بر از سرگیری صادرات گاز ایران به این کشور را منتشر کرده اند. این در حالی است که صادرات و کمبود گاز در کشور ممکن است تامین خوراک نیروگاه ها را با مشکل روبرو کند و خاموشی در پی داشته باشد.

پیشتر نیز بهادر احرامیان، نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفته بود: دولت به فولادسازان اطلاع داده که قرار است برق کارخانه های فولادی‌ از اردیبهشت ماه قطع شود.

در همین حال، رضا شهرستانی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز گفته بود که از اواسط اردیبهشت به مدت چهار ماه برق صنایع فولادی قطع می‌شود.

به گفته وی، تا امروز کارخانه‌های خصوصی کج‌دار و مریز خود را سرپا نگه داشتند. اما دیگر باید منتظر تعطیلی کامل تولید باشیم چرا که تاکنون نیز شاهد تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولاد در بخش خصوصی بوده ایم.

وی تاکید کرد: فولادگران مشکلات عدیده‌ای دارند که قطعی برق و گاز فقط یکی از آنهاست. از جمله این مشکلات می‌توان به کمبود منابع مالی و محدودیت دسترسی به مواد اولیه اشاره کرد.

بدعهدی عراقی ها در پرداخت پول گاز ایران

بحث از سرگیری صادرات برق و گاز ایران به عراق در حالی مطرح است که پیش از این بدعهدی عراق در تسویه بدهی‌های خود باعث قطع صادرات گاز ایران به این کشور شده بود.

دولت ایران نیز بارها از بدهی چند میلیارد دلاری عراق بابت واردات برق و گاز خبر داد. البته دولت عراق این موضوع را بارها رد و اعلام کرد که پول‌ها واریز شده است. منتهی ایران به دلیل تحریم‌ها قادر به برداشت این منابع نیست.

با این حال سخنگوی وزارت برق عراق اخیرا گفت: این کشور بابت خرید برق یک میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار به ایران بدهکار است. عراق نیز حاضر است بدهی‌های خود را به‌ زودی تسویه کند. به نظر می‌رسد افت برق‌رسانی آن‌ها ناچار به پرداخت بدهی‌های خود کرده است.

چنانکه در زمستان سال گذشته دولت عراق اعلام کرد که ایران با کاهش صادرات گاز خود به این کشور باعث افت ۳۴۰۰ مگاواتی برق شد.

ایران و عراق توافق کردند؟

حالا با گرم‌ترشدن هوا، به نظر می‌رسد عراقی‌ها بار دیگر برای تامین برق مورد نیاز خود دست یاری به سوی ایران دراز کرده‌اند. در همین زمینه خبرگزاری دولتی عراق به نقل از عادل کریم، وزیر برق این کشور گزارش داد که روز پنج‌شنبه دو کشور با یکدیگر توافق کردند. به این ترتیب صادرات گاز ایران به عراق از سر گرفته می‌شود. صادراتی که ممکن است تامین خوراک نیروگاه های کشور را با مشکل روبرو کند و در نتیجه تولید برق برای مصرف داخل به ویژه صنایع کاهش یابد.

کریم روز سه‌شنبه در راس هیئتی از وزارتخانه خود راهی تهران شد تا با وزرای نفت و نیروی ایران رایزنی کند. رسانه‌های نزدیک به دولت موضوع این نشست‌ها را «تزریق گاز به نیروگاه‌های عراقی و پرداخت بدهی‌های عراق به بخش برق و نفت ایران» اعلام کرده بودند.

حالا به نظر می‌رسد هیئت عراقی با دست پر به کشور خود بازمی‌گردد. از سوی دیگر قرار است مطالبات میلیاردی ایران از صادرات برق نیز به‌ زودی تسویه شود. اما اینکه در شرایط تحریم این انتقال دارایی بر چه اساسی صورت می‌گیرد مشخص نیست.

خاموشی صنایع به قیمت صادرات برق به عراق

در شرایطی ایران قصد دارد بار دیگر تزریق گاز و برق به نیروگاه‌های عراقی را بر عهده بگیرد که سال گذشته بر اثر خاموشی گسترده صنایع، شاهد تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولاد بودیم. امسال نیز وزارت نیرو از قطعی برق صنایع زودتر از موعد سال‌های گذشته خبر داد.

در حالی که وزارت نیرو و نفت به فکر صادرات برق و گاز به کشورهای همسایه هستند، صنایع کشور از جمله فولاد و سیمان به دنبال راهی برای ادامه حیات خود هستند. در این بین تنها راهکار وزارت صمت برای فولادگران مهاجرت به سوریه بوده است.

شاید حالا این وزارتخانه‌ها بیش از آنکه به فکر تامین نیاز نیروگاه‌های عراق باشند، بهتر است که برنامه‌ای برای جلوگیری از ورشکستگی و تعطیلی صنایع داخلی تهیه کنند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید