معادل کل هزینه آموزشگاه‌های عالی صرف واردات روغن می‌شود

0
تولید روغن نباتی
تولید روغن نباتی
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: معادل کل هزینه آموزشگاه‌های عالی کشور صرف واردات روغن می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در تشریح نشست کمیسیون متبوع خود در خصوص بررسی موضوع دانه‌های روغنی، گفت: معادل کل هزینه آموزشگاه‌های عالی کشور صرف واردات روغن می‌شود؛ می‌توانیم در راستای کاهش میزان وابستگی‌ها و نیاز به واردات گام برداریم.

وی ادامه داد: نشست مشترکی بین معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تات و کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس به منظور بررسی موضوعات در حوزه دانه‌های روغنی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی باید گزارش‌های عملکرد سه ماهه خود را به کمیته تولیدات گیاهی کمیسیون ارائه و رئیس این کمیته در جلسات معاونت زراعت حاضر شود، تصریح کرد: باید در زمینه توسعه کشت دانه‌های روغنی امکانات تشویقی مدنظر قرار بگیرد، در حال حاضر در زمینه تولید دانه‌های روغنی تضعیف شده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه در اولین نشست شورای قیمت گذاری باید قیمت دانه‌های روغنی از جمله کلزا متناسب با هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت تعیین شود، عنوان کرد: از طریق کمیسیون نیز مکاتباتی را با رئیس جمهور انجام می‌دهیم.

عسکری با اشاره به اینکه بسیاری از اراضی شمال کشور به دلیل عدم زهکشی زیر کشت نرفته‌اند در حالی که این سه استان می‌توانند نیاز ما به دانه‌های روغنی را برطرف کنند، افزود: باید در حوزه کشت کلزا به سمت مکانیزاسیون متناسب با اقلیم کشور گام برداریم زیرا این محصول ریزش شدیدی پس از خشک شدن دارد و بعد از ریزش نیز قابل استفاده نیست.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات مهمی که باید در زمینه توسعه کشت دانه‌های روغنی به آن توجه کنیم ترویج است، باید استان‌هایی که اقلیم متناسبی با کشت دانه‌های روغنی دارند شناسایی و مروجین را در آنها فعال کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تمامی دولت‌ها مدعی اجرای اصلاح الگوی کشت در کشور بوده‌اند اما پس از روی کار آمدن در راستای آن اقدامی نکرده‌اند، عنوان کرد: معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی باید در راستای اجرایی کردن اصلاح الگوی کشت در کشور اقدامات لازم را آغاز کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: در زمینه بذر هیبرید دانه‌های روغنی نیز باید به ظرفیت داخلی توجه کنیم تا فضا برای تعداد محدودی از افراد سودجو فراهم نشود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید