واردات خودرو انحصاری می شود

0
خودرو خارجی
خودرو خارجی
طرح واردات خودرو پس از کش و قوس فراوان در حالی به تصویب مجلس و مجمع تشخیص رسیده که مشروط شدن واردات به صادرات خودرو و قطعات، عملا واردات را برای خودروسازان انحصاری می کند و نمی توان انتظار داشت بهبودی در قیمت و کیفیت خودروهای داخلی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، واردات خودرو در قالب طرح ساماندهی صنعت خودرو از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شد که با موافقت و مخالفت های زیادی همراه بود. اواخر سال گذشته بود که مجلسی ها واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو را در قانون بودجه ۱۴۰۱ به تصویب رساندند اما با سپری شدن تعطیلات نوروز و ابلاغ قانون بودجه مشخص شد که این بند از متن قانون حذف شده است.

هرچند مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان دلیل اصلی این اتفاق عنوان شد اما در نهایت، واکنش مردم، رسانه ها و فضای مجازی باعث شد تا رئیس مجمع اعلام کند که مخالفتی با اصل قضیه واردات ندارد. در ادامه نیز جلساتی در این خصوص برگزار شد و مجمع موافقت خود را با واردات مشروط خودرو اعلام کرد.

شرط مجمع تشخیص مصلحت نظام برای واردات خودرو، انجام این کار در ازای صادرات خودرو و قطعات یدکی عنوان شد، شرطی که عملا واردات خودرو را نیز مانند تولید آن در انحصار خودروسازان قرار می دهد، چرا که اصولا تولید قطعات یا خودرو در کشور در انحصار دو خودروساز اصلی یعنی ایران خودرو و سایپا است و اصولا فرد یا ارگانی غیر از این دو خودروساز نمی تواند نسبت به صادرات اقلام تولیدی اقدام کند.

شرط مجمع برای واردات خودرو

عزت الله اکبری تالار پشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد شرط مجمع تشخیص مصلحت نظام برای موافقت با واردات خودرو گفت: مجمع تشخیص کلیات موضوع واردات خودرو (ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو) را به شرط صادرات خودرو، قطعه و خدمات نیروی محرکه به تصویب رساند.

وی تصریح کرد: ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگشت و مجلس یازدهم این ماده را اینطور اصلاح کرد «که اگر کسی توانست خودرو، قطعات و خدمات آن را صادر کند می‌تواند ما به ازای آن خود را وارد کند».

به این ترتیب شرط مجمع نشان می دهد که واردات خودرو هم مانند تولید آن عملا در دست خودروسازان خواهد بود و راهی برای حضور گروه های دیگر در نظر گرفته نشده است.

ایجاد موقعیتی رانتی برای خودروسازان

بهرام پارسایی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهم در این مورد با اشاره به تصویب کلیات طرح واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، معتقد است: مصوبه اخیر مجلس و  مجمع را می‌توان به نوعی آدرس غلط دادن تعبیر کرد. ما در قوانین موجود ممنوعیتی برای واردات خودرو نداشتیم که حالا لازم باشد این مانع برداشته شود. چند سال پیش سران سه قوه تصمیم گرفتند به دلیل خروج ارز از کشور واردات کالاهای لوکس را ممنوع کنند که البته در این مصوبه اسامی این کالاها نیز اعلام نشده است و قاعدتا خودرو جزو کالای لوکس هم نبود؛ بنابراین ما قانونی برای ممنوعیت واردات خودرو نداشتیم.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهم با بیان اینکه مصوبه سران سه قوه در اول خردادماه در صورت عدم تمدید، ابطال می‌شود و بنابراین باز هم نیازی به مصوبه برای آزادسازی واردات خودرو نبود، تاکید کرد: در صورتی که این طرح اخیر مجمع تصویب شود، در عمل منجر به انحصار واردات برای خودروسازهای داخلی خواهد شد که عملاً در کنار انحصار تولید داخلی برای خودروسازان  بدل به ایجاد موقعیتی رانت‌خیز و فسادساز دیگر می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی قرار باشد در صورت صادرات خودرو و لوازم یدکی، اجازه واردات داده شود، چه کسی جز خودروساز داخلی این امکان را می‌یابد که چنین عمل کند؟ پس با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام واردات خودرو هم در کنار ساخت آن، عملاً به خودروسازان داخلی منحصر می‌شود. از این جهت می‌توان تصویب کلیات چنین طرحی به جای آزادسازی واردات را «ممنوعیت همیشگی واردات خودرو» نامید.

پارسایی با یادآوری سخنان رهبری و رییس قوه قضاییه درباره کیفیت پایین خودروهای داخلی و افزایش قیمت آنها و نیز فرمان رییس‌جمهور به خودروسازان، اظهار کرد: در کنار این موارد امروز هم شنیدیم که رییس قوه مقننه هم گفته که با 5 هزار دلار می‌توان خودروهای باکیفیت بسیار بالا واردات کرد. پس چطور است که وقتی همه سران حکومت به وضعیت نامطلوب بازار خودروهای داخلی اذعان دارند باز هم نمی‌توان مشکل را حل کرد؟

وی تاکید کرد: به جای این اقدامات فعلی می‌توان مصوبه سران سه قوه را تغییر داد و به جای انحصاری‌کردن واردات خودرو، مشخص کرد که چه کسانی در فضای رقابتی و شفاف خودرو واردات می‌کنند، با چه هزینه‌ای این کار را انجام می‌دهند، دولت چه مقدار از آن عوارض واردات می‌گیرد و در نهایت خودرو وارداتی باید با چه قیمتی به بازار برود؟

وی گفت: در غیر این صورت، خودروساز داخلی که با تکنولوژی از رده خارج سالی یک میلیون خودرو می‌سازد و این تولید بی‌کیفیت را با قیمتی چند برابر ‌واقعی به مردم تحمیل می‌کند، واردات را هم طوری تنظیم می‌کند که باعث ارزان شدن تولید خودش نشود و قیمت خودروی وارداتی هم آنطور که خودش بخواهد تنظیم می‌شود.

دلایل مخالفت عضو مجمع تشخیص با واردات خودرو

هرچند دلایل محالفت اولیه مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو به طور رسمی از سوی مجمع اعلام نشد اما سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دلایلی را برای مخالفت با واردات خودرو اعلام کرد.

وی گفت: طی چند سال اخیر تبادلات تجاری عادی با خودروسازان خارجی در بخش تولید مشترک، و واردات خودرو به صورت مستقیم و از طریق نمایندگی‌های رسمی داخل کشور، متوقف و غیرممکن شده است و در صورت تصمیم بر واردات خودرو مجبوریم از طریق واردکنندگان غیر رسمی و دلالان دسته چندم کشور‌های همسایه اقدام کنیم که با قیمت‌های گران تمام می‌شود، ضمن اینکه صرفه اقتصادی، خدمات نمایندگی مجاز، ضمانت و ارائه خدمات آن از بین خواهد رفت.

وی، دلیل دوم را ظرفیت تولیدی خودروسازان داخلی عنوان کرد و افزود: واردات 70 هزار دستگاه تاثیری بر قیمت‌های غیر عادلانه بازار و رفع انحصار در این صنعت نخواهد داشت و در عمل باعث ویژه خواری حدود 60 هزار میلیارد تومانی دلالان و واسطه‌ها می‌شد.

میرسلیم اضافه کرد: با در نظر گرفتن قیمت ارز در کشور، حقوق گمرکی و تعرفه واردات خودرو، قطعا واردات خودرو‌های اقتصادی و رده متوسط سود سرشاری برای واردکنندگان نخواهد داشت و واردکنندگان به سمت واردات خودرو‌های تجملی و گران قیمت که قابلیت خرید برای عموم مردم ندارند و گروه خاصی استفاده می‌کنند، خواهند رفت که این موضوع علاوه بر گسترش شکاف طبقاتی، احساس بی‌عدالتی اجتماعی و نارضایتی شهروندان را نیز به دنبال دارد.

وی، دلیل چهارم برای ممنوعیت واردات 70 هزار دستگاه خودرو را ارز بری حدود 2 تا 3 میلیارد دلاری عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط خاص ارزی کشور و دشواری‌هایی که در زمینه تامین ارز برای تامین مایحتاج اساسی و دارویی وجود دارد، قطعا اولویت تخصیص ارز باید با کالا‌های اساسی و دارویی شهروندان باشد و انتظار 70 هزار متقاضی خودروی تجملی خارجی برای تخصیص ارز به واردات خودروی مطلوب آنها، به جای تامین کالای اساسی و دارویی 80 میلیون نفر، بی عدالتی و اجحاف در حق مردم است.

در هر حال، دلیل اصلی مطالبه مردم برای واردات خودرو، ساماندهی بازار و قیمت خودروهای داخلی است که با ایجاد انحصار برای خودروسازان در واردات خودرو، این هدف نیز محقق نخواهد شد و احتمالا بازار خودرو همچنان دستخوش نوسانات قیمتی و در عین حال، کیفیت پایین تولیدات به دلیل نبود رقیب جدی برای خودروسازان خواهد بود.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید