بی‌سامانی در اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو

0
عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از تداوم انحصار، نبود رقابت و ضعف شفافیت در سیاست‌گذاری اقتصادی، تأکید کرد مدل‌های سنتی قیمت‌گذاری دیگر کارایی ندارند و تا زمانی که اصلاح ساختارها و اجرای قوانین موجود جدی گرفته نشود، فشار گرانی بر دوش مردم باقی خواهد ماند.

به گزارش نبض صنعت، مجتبی یوسفی، با اشاره به سیاست گذاری‌های صورت گرفته در مقوله قیمت‌گذاری، با بیان این‌که «ما هنوز در کشور عادت داریم چرخ را دوباره و از نو طراحی کنیم»، گفت: متأسفانه در بسیاری از سطوح مدیریتی، از سطح ملی تا استان و شهرستان، هر مسئولی احساس می‌کند باید ایده جدید خلق کند، در حالی که ما قوانین خوب و تجربه‌های موفق جهانی داریم و باید از همان‌ها استفاده کنیم.

نماینده مردم «باوی، اهواز، حمیدیه و کارون» در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست‌گذاری بازار و قیمت‌گذاری‌های صورت گرفته، افزود: نخست یک روش سنتی و مدل قدیمی قیمت‌گذاری وجود داشت که بر اساس هزینه تمام‌شده محصول، قیمت مشخص می شد.

یوسفی مدل‌های کارآمد اقتصاد امروز را مبتنی بر رقابت آزاد دانست و توضیح داد:این بازار بر اساس عرضه و تقاضاست، البته این موضوع مقدماتی دارد و نباید انحصار نوین در این بخش ایجاد شود و رقابت سالم وجود داشته باشد. رقابت سالم هم نخست در کثرت تولیدکنندگان در آن بخش است به عنوان مثال من اگر قصد خرید خودرویی را دارم، در هرجایی از دنیا براساس ویژگی‌های خودرو، آن را انتخاب می کنم و دایره انتخاب‌های من باز است. اما این موضوع در کشور به نحوی دیگر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما دو خودروساز داریم و چند شرکت مونتاژ کار، وقتی انحصار و محدودیت وجود دارد و اجازه رقابت و واردات نمی‌دهیم و بر خلاف ماده ۴ و ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو برخورد می کنیم و از خودروساز واقعی حمایت نمی کنیم دیگر رقابتی ایجاد نمی شود. این شرایط در حوزه ارائه خدمات برخی مجموعه‌ها نیز نمایان است.

یوسفی با اشاره به ایجاد رانت در حوزه های مختلف اقتصادی و همچنین حوزه حمل‌ونقل بیان کرد:در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد حمل‌ونقل بار در کشور با یک‌سرخالی انجام می‌شود؛ این یعنی هدررفت زمان، سوخت و هزینه رانندگان. از سویی دیگر رتبه حمل‌ونقل ایران بین ۱۳۷ کشور از رتبه ۶۷ به ۱۲۳ سقوط کرده است؛ این نتیجه نبود شفافیت در حوزه بار، دلالی و واسطه گری است.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلات بازار کالاهای اساسی و افزایش قیمت آن، افزود:در حوزه کشاورزی، وقتی برنج در مزرعه ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان است اما در مغازه بیش از ۳۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود، یعنی ساختار توزیع مشکل دارد، نه تولیدکننده.

یوسفی بر نقش اصلاحات ساختاری در حذف واسطه‌ها تأکید کرد و گفت: شفافیت در عرضه محصولات کشاورزی، سامانه‌های هوشمند، بازارچه‌های مرزی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اتصال مستقیم تولیدکننده به مصرف‌کننده، می‌تواند سود دلالان را حذف و قیمت‌ها را منطقی کند. اما هر زمان که به شفافیت نزدیک می‌شویم، گروه‌هایی با منافع پنهان مقاومت می‌کنند.

نماینده مردم اهواز ادامه داد:اگر انحصار شکسته نشود و رقابت سالم ایجاد نگردد، مردم باید هزینه سوءمدیریت مدیران و ناکارآمدی تولیدکنندگان را بپردازند. بنابراین شفافیت، رقابت و سامانه‌های هوشمند، تنها راه منطقی شدن قیمت‌ها و کاهش فشار بر مردم است. اگر این مسیر را نرویم، باز هم هزینه تصمیم‌های اشتباه از جیب مردم پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید