عرضه خودروی جدید ریسپکت به بازار/فیدلیتی برقی تولید می شود

0
نشست خبری مدیرعامل بهمن موتور
مدیران بهمن موتور با تاکید بر اینکه واردات خودرو اثر منفی بر تولیداتشان ندارد، از برنامه عرضه محصولات جدید این خودروساز به بازار از جمله فیدلیتی برقی و سدان ریسپکت خبر دادند. 

به گزارش خبرنگار نبض صنعت محمد ضرابیان، مدیر عامل بهمن موتور در یک نشست خبری در حاشیه نمایشگاه خودروی شهر آفتاب در پاسخ به سوال نبض صنعت در مورد تاثیرگذاری واردات خودرو بر قیمت خودروهای داخلی به شرط عملی شدن این موضوع، اظهار داشت: ما از واردات خودرو استقبال می کنیم و طبق استراتژی تعیین شده برای خودروسازی ایران، سهم واردات و تولید در افق 1404 مشخص شده است.

وی با بیان اینکه واردات خودرو باعث ایجاد شرایط رقابتی می شود، افزود: این مسئله تاثیری بر خودروهای ما نخواهد داشت چرا که قیمت محصولاتمان ارزنده است و ما نیز سعی می کنیم در قیمت گذاری از رفتارهای هیجانی پرهیز کنیم.

وی با اشاره به مشکل تامین قطعات و اجزای الکترونیکی خودروها در دنیا گفت: شرکت های بزرگ خودروساز دنیا اعلام کرده اند که این بحران تا اواسط سال 2023 ادامه خواهد داشت و یک معضل اساسی و جدی در جهان محسوب می شود. در نتیجه اینکه عنوان می شود طی ماههای آینده تعداد مشخصی خودرو وارد کشور خواهد یا یک بحث هیجانی است و یا از مدتها پیش برای آن اقدام شده است.

به گفته ضرابیان، باید دید واردات خودرو در چه بازه زمانی اتفاق می افتد چرا که فرایند ثبت سفارش و واردات زمانبر است.

وی در پاسخ به سوال دیگر نبض صنعت در مورد اینکه با بهبود وضعیت حمل کالا در دنیا آیا هزینه حمل و نقل قطعات و مواد اولیه کاهش داشته است؟ نیز گفت: ابتدای سال 2021 در جهان با کمبود کانتینر روبرو بودیم که این مسئله باعث افزایش هزینه حمل و نقل شد اما حالا با شرایط بهتری برای انتخاب مواجه هستیم هرچند همچنان هزینه حمل بالا است چرا که هزینه سوخت تغییر کرده و در نتیجه ارزش حمل و نقل مانند قبل بالا است.

مدیرعامل بهمن موتور در ادامه با اشاره به تغییر نرخ ارز مرجع گمرکی، گفت: این نرخ بیش از 500 درصد افزایش داشته اما در مقابل، تعرفه واردات فقط 20 تا 30 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه بیش از 30 درصد بهای خودرو که توسط مصرف کننده پرداخت می شود مربوط به نهادها و مجموعه های دولتی است، گفت: امسال با تصمیماتی در حوزه نرخ ارز مرجع گمرکی و حقوق و دستمزد مواجه بودیم که ما نقشی در آن نداشتیم.

واردات اثری بر تولیداتمان ندارد

به گزارش نبض صنعت، امیر میرمنصف رییس سازمان فروش و خدمات پس از فروش گروه بهمن نیز در پا سخ به سوال خبرنگار ما در مورد تاثیر واردات بر وضعیت خوردوسازی کشور گفت: ما به قوانین مصوب در این زمینه احترام می گذاریم و هیچ وقت مخالف واردات نبوده ایم. واردات اثری بر محصولات ما نمی گذارد همانطور که پیش از تحریم های مرحله دوم، بازار باز بود و حضور شرکتهای خارجی مشکلی ایجاد نمی کرد.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه احساس خطر نمی کنیم، افزود: بخشی از سگمنت محصولات ما با واردات تامین می شود و متقاضیان کمی در رنج قیمتی خودروهای وارداتی وجود دارد.

به گفته میر منصف، خودروهای خارجی با قیمت 5000 دلار نمی توانند استانداردهای 85 گانه را پاس کنند.

خودروی ریسپکت

وی در مورد برنامه وزارت صمت برای عرضه خودروهای تجاری در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نیز گفت: این خودروها برای استفاده شخصی خریداری نمی شوند بلکه در نهایت در اختیار ناوگان حمل و نقل کشور قرار خواهد گرفت. به همین دلیل با هدف دلالی خربداری نمی شوند و ما با عرضه آن در سامانه موافق نیستیم.

وی تاکید کرد: عرضه خودروهای کم تیراژ در این سامانه، چرخه عرضه خودرو را معیوب می کند و رقابت محدود می شود.

دستیابی به ظرفیت تولید 60 هزار خودرو

در ادامه این نشست خبری، علی پور ابراهیم آبادی رییس هیات مدیره شرکت بهمن موتور با اشاره به تمرکز گروه بهمن بر ایجاد زیرساخت های خط رنگ و مجموعه مونتاژ خودرو طی سال گذشته، گفت: دستیابی به ظرفیت تولید 60 هزار خودرو محقق شده و با ساخت قطعات بدنه در داخل شاهد ایجاد ارزش افزوده در این بخش خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در سیستم رنگ خودروها طوری عمل شده که بار الکتریکی بدنه خودرو حذف شود و ذرات گرد و غبار به طور کامل در این فرایند وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: مواد اولیه رنگ سازی در ایران به دلیل تحریم ها از منابع اصلی تامین نمی شود و از منابع دیگر خریداری می شوند.

تولید فیدلیتی برقی در سال 1402

به گزارش نبض صنعت، پارسا نوری معاون مهندسی بهمن موتور نیز در این نشست خبری با اشاره به برنامه سازمان استاندارد برای کاهش مصرف سوخت خودروها گفت: دستیابی به این اهداف با خودروهای بنزینی امکان پذیر نیست به طوری که باید خودروهای برقی جایگزین محصولات فعلی شوند.

وی با بیان اینکه هم اکنون 25 درصد فیدلیتی پرایم داخلی سازی شده است، گفت: خط تولید بدنه این خودرو با ظرفیت 12 دستگاه در ساعت راه اندازی شده و بومی سازی پلت فرم فیدلیتی به نحوه بهتری انجام می شود به طوری که تا پایان سال به داخلی سازی 30 درصدی و پس از آن به داخلی سازی 40 درصدی برسیم.

معاون مهندسی بهمن موتور با بیان اینکه تولید فیدلیتی پرستیژ و یک خودروی برقی در این خانواده را در دستور کار داریم، گفت: داخلی سازی دیگنیتی در شروع پروژه 20 درصد بود که این رقم طی امسال به 30 درصد می رسد.

وی با اشاره به برنامه عرضه خودروی جدید ریسپکت به بازار، تصریح کرد: میزان ساخت داخل ریسپکت در ابتدای پروژه 20 درصد خواهد بود و امروز شاهد ورود اولین خودروی ریسپکت بهمن موتور به خط رنگ بودیم.

نوری با بیان اینکه میزان داخلی سازی این خودرو به زودی به 40 درصد می رسد، گفت: خودروی تجاری اینرودز نیز تا پایان سال آینده به داخلی سازی 40 درصدی می رسد.

به گفته وی، در سال 1402 شاهد تولید فیدلیتی برقی خواهیم بود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید