رشد تولید لوازم‌خانگی در سال ۱۴۰۰

0
لوازم خانگی
لوازم خانگی
واحدهای تولیدی فعال در صنعت لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰ موفق به تولید بیش از ۶.۲ میلیون دستگاه لوازم‌ خانگی بزرگ شامل تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و کولر آبی شدند. آماری که در مقایسه با سال ۹۹ رشد ۷.۵۶ درصدی نشان می‌دهد.

به گزارش نبض صتعت، بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد از بین چهار قلم لوازم‌ خانگی بزرگ یاد شده، فقط تولید کولر آبی با افت اندکی مواجه شد و بقیه محصولات رشد داشتند.

در سالی که گذشت در مجموع ۶ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه از اقلام یاد شده تولید شد. آماری که در مقایسه با تولید پنج میلیون و ۸۳۲ هزار و ۴۰۰ دستگاهی این محصولات در سال ۹۹ رشد ۷.۵۶ درصدی نشان می‌دهد.

تولید تلویزیون و عبور از بحران جهانی میکروچیپ‌ها

در سال ۱۴۰۰، تولید تلویزیون با ثبت رشد ۳.۶ درصدی به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید.

این در حالی بود که با توجه به مشکلات به‌وجود آمده به‌ ویژه در تامین میکروچیپ‌ها که به یک معضل جهانی تبدیل شده بود، تامین قطعات از سوی شرکت‌ها به سختی انجام می‌شد.

با این حال شرکت‌ها موفق شدند با پشت سرگذاشتن عقب‌ماندگی‌ها در تولید که تا آذرماه ادامه داشت، در نهایت تا پایان دی‌ماه تولید تلویزیون را با مدت مشابه سال ۹۹  برابر کنند و در ادامه رشد تولید را رقم بزنند.

رشد ۲۰ درصدی تولید لباسشویی

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۰ کارخانجات و شرکت‌ها ۲ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه یخچال و فریزر تولید کردند. این آمار در هم‌سنجی با سال ۹۹ رشد ۸.۳ درصدی نشان می دهد.

در سال ۹۹ تعداد ۲ میلیون و ۹۱ هزار دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شده بود.

در بخش ماشین لباسشویی نیز رشد ۲۰ درصدی به ثبت رسید و یک میلیون و ۴۵۶ هزار دستگاه از این محصول تولید شد. این در حالی است که در سال ۹۹ یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه از این محصول از خط تولید کارخانجات خارج شده بود.

با این حال در بخش کولر آبی شاهد افت تولید کارخانجات و شرکت‌ها بودیم. تولید یک میلیون و ۲۴۶ هزار و ۹۰۰ دستگاه از این محصول (در مقابل تولید یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۶۰۰  دستگاه کولر آبی در سال ۹۹) حکایت از کاهش ۱.۶ درصدی تولید آن دارد.

موافق افزایش قیمت‌ها در شرایط کنونی اقتصادی نیستیم

در این زمینه دبیر کل انجمن صنایع لوازم‌ خانگی ایران با اشاره به آمارهای یاد شده، اظهار داشت: در زمینه یخچال و فریزر، تولید به حدی رسیده که تقریبا با میزان تقاضا و نیاز کشور برابری می‌کند، اما رشد ۲۰ درصدی تولید ماشین لباسشویی نشان می‌دهد که همچنان برای تولید بیشتر جا وجود دارد.

عباس هاشمی معتقد است برای تولید تلویزیون در کشور بین ۳۰ تا ۴۰ درصد دیگر جا برای رشد وجود دارد. در این زمینه بحران جهانی میکروچیپ‌ها در سال گذشته کار را برای تولیدکنندگان دشوار کرد.

وی با اشاره به کاهش اندک تولید کولر آبی، موضوع جایگزینی کولر گازی به‌جای این محصول را عنوان کرد و یادآور شد: بخش عمده افت ۱۸.۶ درصدی تولید الکتروموتور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ ناشی از کاهش تولید کولر آبی بوده است.

هاشمی خاطرنشان‌ کرد: دو شرکت در کشور به تولید الکتروموتور می‌پردازند که بیش از ۷۰ درصد تولیدات آنها در تولید کولر آبی به کار می‌رود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید