نیاز کشور به واردات خودرو حداقل یک میلیون دستگاه است

0
خودرو خارجی
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پس از موافقت مجلس با واردات خودرو، سوداگران ناچار شدند قیمت خودروهای لوکس را کاهش دهند.

به گزارش نبض صنعت، سیداحمد رسولی نژاد درباره ضرورت واردات خودرو برای تنظیم بازار، اظهار داشت: به گفته کارشناسان، در حال حاضر کشور به 5 میلیون خودرو نیاز دارد حال آنکه براساس آمارهای ارائه شده خودروسازان در سال گذشته حدود 730 هزار دستگاه خودرو تولید کردند.

ویی با توجه به نیاز بازار باید حداقل یک میلیون خودرو وارد کشور شود، افزود: قیمت این خودروها باید بین 7 هزار تا 20 هزار دلار باشد البته باید به این نکته توجه کرد که واردات خودروهای لوکس تاثیری در ساماندهی بازار و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی نخواهد داشت.

رسولی ادامه داد: حقوق گمرکی واردات خودرو باید کاهش یابد تا قیمت تمام شده خودروهای وارداتی متعادل شود و در تنظیم بازار نقش داشته باشد.

وی به صحبت یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس که در جریان مذاکرات مربوط به طرح ساماندهی خودرو در مجمع تشخیص مصلحت حاضر بود، اشاره کرد و یادآور شد: براساس گفته وی، افرادی که با عنوان واردکننده در این جلسه حضور داشتند، استقبالی از واردات نکردند. دلایل متعددی برای این مخالفت وجود دارد؛ نخست آنکه گفته می‌شود، 800 دستگاه خودروی لوکس در خارج از کشور تولید شده که 200 دستگاه از این خودروها توسط این افراد وارد کشور شده است و هر خودرو به مبلغ 15 میلیارد تومان در داخل به فروش رفته حال آنکه با تصویب طرح واردات خودرو در مجلس، این افراد ناچار شدند خودروهای مذکور را حدودا نصف قیمت قبلی بفروشند. روند مذکور موید این نکته است که خودروهایی که اکنون وارد می‌شود، نه با ارز 30 هزار تومانی بلکه با ارز 83 تا 101 هزار تومانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که در حال حاضر واردات خودرو از مبادی رسمی انجام نمی‌شود، خودروهای وارداتی که در خیابان‌ها تردد می‌کند از چه محلی وارد می‌شود؟ گفت: این پرسش را باید از بانک مرکزی که محدودیت ارزی را دلیلی برای مخالفت با واردات می‌داند پرسید؛ خودروهای خارجی به راحتی در نمایشگاه‌های شمال شهر تهران یافت می‌شود حال باید از مسئولان پرسید که این خودروهای به روز و گران قیمت چگونه وارد کشور می‌شود؟ منشا ارز واردات این خودروها کجاست؟

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید