رونق تولید مس به دستان توانای کارگران بستگی دارد

0
رئیس جمهور در جریان سفر به استان آذربایجان شرقی با همراهی هیٲت دولت، مقامات استانی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با حضور در مجتمع مس سونگون و در جمع کارگران سختکوش صنعت مس بر رونق تولید با دستان توانای کارگران تاکید کرد.

به گزارش مس پرس، رئیس جمهور روز پنجشنبه  12 خردادماه در جمع کارگران مجتمع مس سونگون گفت: شما کار بزرگی انجام می دهید و در جبهه تولید فعالیت می کنید؛ تولید کشور را قدرتمند و عزتمند می سازد  ضمن اینکه در جهت اجرای تاکیدات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال تولید است.

وی با اشاره به وجود 10 هزار شهید استان آذربایجان شرقی گفت: این شهدا بودند که از کشور دفاع کردند و امنیتی که الان داریم به خاطر خون شهداست اما شما نیز  در جبهه تولید قرار گرفته اید و در این جبهه تلاش می کنید و شرایط سخت را که همه ما به آن واقف هستیم تحمل می کنید.

وی بیان کرد: کار در معدن بسیار سخت است نیازی به توضیح نیست هر کسی که که به این مسیر نگاه کند بدون شک می تواند درک کند که کار آسانی نیست.

وی ادامه داد: شما در جبهه تولید کار می‌ کنید آن هم تولید محصولی که برای کشورمان اهمیت استراتژیک دارد و اگر پایین‌دستی‌های این محصول فعال شوند درآمد حاصل از آن با پول نفت کشور مطابقت خواهد کرد و منبع مهمی در جهت توسعه کشور محسوب می شود.

دکتر رئیسی با اشاره به خواسته‌های مطرح شده از سوی مردم منطقه آذربایجان شرقی گفت: یکی از خواسته‌ها فعال شدن صنایع پایین دستی می‌باشد لذا از وزیر محترم  و مسئولان  مس می خواهم  که نسبت به فعال شدن پایین دستی ها اقدام کنند هر چند که فعالیت‌هایی را در این زمینه آغاز کردند اما چون ارزش افزوده ایجاد می کند و نتایج تولید را بهتر می توان برای مردم روشن کرد نسبت به فعال کردن پایین دستی ها اقدام کنند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه یکی دیگر از خواسته های مطرح شده تاسیس شرکت مستقلی در زمینه صنعت مس برای استان آذربایجان است ، اعلام کرد:  بنده کاملاً با این درخواست موافقم؛ چرا که نتایج و درآمد حاصل از این محصول نه تنها کل استان بلکه باید در وضعیت روستاهای اطراف، جاده ها و سایر موارد اختصاص داده شود.
رئیس جمهور تصریح کرد:  مردم نزدیک به این مناطق باید از منافع این محصول بهره مند شوند و این منطقی است.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به مسئله تبعیض اشاره کرد و اظهار داشت: از دوستان می خواهم که هر چه سریعتر  به این موضوع رسیدگی کنند  جمعی از کارکنان و  کارگران که تعدادشان نیز کم و حدود 4 یا 5 هزار نفر هستند، معتقدند دریافتی هایشان بر اساس عدالت نیست لذا از وزیر محترم صمت می خواهم این مسئله را به طور جدی پیگیری کنند من خودم بررسی نکردم ولی این امر جای بررسی دارد عمیقاً طرفدار عدالت هستم؛  نه در زبان بلکه به گونه ای که احساس شود چرا که احساس عدالت امری حائز اهمیت است‌.

رئیس جمهور در ادامه از استاندار آذربایجان شرقی و وزیر صمت خواست تا با تشکیل تیمی موضوع را پیگیری کرده تا اگر در جایی بی عدالتی وجود دارد آن را رفع نمایند.

وی در ادامه افزود: مسئولان باید مشکلات را برای مردم بیان کرده و با یکدیگر در این زمینه صحبت کنند تا مشکلات رفع شود. تفهیم مسائل مهم است.

دکتر رئیسی همچنین در ادامه خطاب به کارگران مجتمع مس سونگون گفت: از شما می خواهم که تلاش خود را مضاعف کنید و بیش از گذشته فعالیت کنید چرا که شما و ما در شرایط جهادی قرار داریم؛ این به معنای آن است که در برابر دشمنی هستیم که قصد متوقف کردن چرخ‌های تولید کشور را دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: با روحیه جهادی و انقلابی که از قدیم در مردم آذربایجان وجود داشته است، ایجاب می کند که برای مقابله با خواسته دشمن وارد عمل شوند و تلاش خود را افزایش دهند. رونق تولید به دستان توانای شما کارگران بستگی دارد.

وی ظرفیت استان آذربایجان را برای توسعه حایز اهمیت دانست و افزود: افراد زیادی هستند که تمایل دارند در استان خودشان شاغل شوند از آنجایی که تلاش مضاعف می‌تواند منجر به اشتغال‌زایی شود و زندگی خانواده های زیادی رونق بگیرد ، از همین رو تلاش شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

عزم جزم شرکت مس برای کسب رضایت رهبری در افزایش تولید و توسعه

مدیر عامل شرکت مس در بازدید رئیس جمهور و هیات دولت از مجتمع مس سونگون گفت: تولید کنسانتره مس در سونگون را از 300 هزار تن به 1 میلیون تن می‌رسانیم.

دکتر علی رستمی، افزود: به دنبال آن هستیم که تولید کنسانتره مس در سونگون را ظرف 4 سال آینده از 300 هزار تن به 1 میلیون تن می‌رسانیم و برای نخستین بار با اجرای طرح ذوب و پالایشگاه در سونگون تولید 400 هزار تن کاتد را محقق کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در بازدید رئیس جمهور از مجتمع مس سونگون استان آذربایجان شرقی با اشاره به عبور کمربند فلزایی مس جهان از کشور ایران در مسیر شمال غربی به جنوب شرقی، گفت: این کمربند فلززایی مس در مرکز  ایران 2 بخش شده است. یک بخش کمربندی است که شامل سمنان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی است و در ادامه به کشور افغانستان کشیده می‌شود و بخش دیگر این کمربند محور یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد و در نهایت وارد کشور پاکستان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه صنعت مس کشور در حال حاضر بهترین موقعیت برای توسعه و ارزآوری را دارد به تشریح برنامه‌های آتی شرکت مس پرداخت و عنوان کرد: امیدوارم بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تولید مس را افزایش دهیم

دکتر رستمی با ابراز امیدواری از تلاش‌ها و برنامه ریزی‌های انجام شده، گفت: ان‌شاءلله در صنعت مس کشور، تولید 280 هزار تن سال قبل را ظرف زمان بندی 7-8 ساله به 1 میلیون تن مس محتوی معدنی و کاتدی می‌رسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی مس در ادامه ارزآوری حاصل از  تولید 1 میلیون تن مس را بیش از 12 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با تمرکز در بخش پایین‌دست این مقدار به شدت قابلیت افزایش را دارد.

وی با اشاره به این که ارزآوری 12 میلیارد دلاری برابر با درآمد صادراتی صنعت پتروشیمی است افزود: شرکت ملی مس ایران می‌تواند حجم صادراتی برابر با صنعت پتروشیمی و نفت و گاز داشته باشد.

دکتر رستمی با اشاره به اینکه به دلیل منابع کم معدنی مس در دنیا و تقاضای زیاد و رو به رشد برای این فلز، مس از قیمت جهانی خوبی برخوردار است افزود: قیمت تمام شده این محصول که  در حال حاضر در صنعت مس ایران حدود 2 هزار و 800 دلار است و میانگین قیمت جهانی آن حدود 10 هزار دلار است.

وی تاکید کرد: بنابراین  مس پتانسیل ایجاد ارزش افزوده بالا، اشتغالزایی و سودآوری چشمگیر را برای کشور و مردم دارد.

دکتر رستمی ضمن تشریح وضعیت بازار جهانی مس و ایران تاکید کرد: این محصول دارای بازار جهانی خوبی است و در سخت ترین شرایط تحریم توانسته صادرات خوبی داشته باشد.

مدیر عامل فملی میزان صادرات مس را بالغ بر 1،6 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در شرایط موجود خواستار حمایت بیشتر از صنعت مس هستیم تا  عقب‌افتادگی تاریخی صنعت مس در یک دهه گذشته را به ویژه در خطه آذربایجان شرقی جبران کنیم.

وی با بیان این که انتظار مردم شریف آذربایجان تولید کاتد و توسعه صنایع پایین دستی است، گفت: امروز به یمن حضور ریاست محترم جمهوری در مجتمع مس سونگون شروع پروژه‌های تولید کنسانتره از 300 هزار تن به 1 میلیون تن استارت می‌خورد.

وی ادامه داد: به حول و قوه الهی در زمینه ذوب و تولید کاتد هم به دنبال آن هستیم که برای نخستین بار تولید 400 هزار تن  مس که آرزوی دیرینه مردم آذربایجان هست را با قدم مبارک رییس جمهور محبوب و مردمی فراهم سازیم.

وی در ادامه صنعت مس را از نظر دارا بودن ذخایر قابل توجه معدنی مس و منابع اقتصادی جهت توسعه بسیار توانمند برشمرد و تصریح کرد: شرکت مس نه تنها یک ریال وام دریافت نکرده، بلکه با عنایت به دستور وزیر محترم صمت به صنایع پایین دستی و رونق آن کمک قابل توجهی داشته است

مدیر عامل فملی همچنین در گزارش خود به رئیس جمهور به رویکرد شرکت مس در حوزه دانش بنیان نیز پرداخت و افزود: به لطف خداوند متعال در حوزه دانش بنیان نیز برنامه‌ها و اقدامات خوبی را آغاز کرده‌ایم. همکاری و حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان که در بخش صنعت و معدن فعالیت می‌کنند، پشتیبانی و تعامل با فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها، فراهم کردن شرایط جذب نخبگان و دانشجویان بدون آزمون استخدام و بر مبنای معدل بالا  از مهمترین اقدامات شرکت است.

مدیرعامل شرکت مس تاکید کرد: شرکت مس تمام عزم خود را برای حرکت به سمت تولید دانش‌بنیان و درنهایت خرسندی و رضایت مقام معظم رهبری و مردم شریف ایران جزم کرده است.

مدیر عامل فملی همچنین حضور رئیس جمهور و هیات دولت در بزرگترین معدن شمال غرب کشور را نشان از ولایت‌مداری کامل دولت انقلابی عنوان کرد و گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تاکید بر بخش معدن، حضور دولت در مجتمع مس سونگون آذربایجان شرقی نشان از عزم دولت برای عملیاتی کردن بیانات مقام معظم رهبری و برنامه‌ریزی و شتاب دهی به این حوزه است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید