محدودیت عرضه تایر و روغن موتور با وجود مصوبه افزایش قیمت

0
تایر
رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران گفت: مشتریان هرگونه افزایش بیش از حد قیمت انواع روغن موتور و تایر خودرو را به سامانه ۱۲۴ وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند.

به گزارش نبض صنعت، محمد آل‌سارا اظهار داشت: ‌شرکت‌های تولیدکننده روغن‌ موتور تا ۲۵ درصد و تایرسازان بسته به محصولات خود (۳۰ درصد برای تایرهای سواری، ۲۵ درصد برای تایرهای کشاورزی و برای تایرهای باری نیز هر شرکت بنا به کشش‌پذیری بازار تا ۲۰ درصد) مجوز افزایش قیمت دریافت کرده‌اند.

وی بیان داشت: این افزایش قیمت‌ها قانونی بوده و در سامانه ۱۲۴ نیز ثبت شده است.

وی با تاکید بر اینکه هر محدودیتی فسادزا است، به کاهش عرضه این دو محصول در ماه‌های گذشته از سوی تولیدکنندگان اشاره کرد که در افزایش قیمت‌ها در بازار تاثیرگذار شد.

وی ادامه داد: با این حال پس از اخذ مجوز افزایش قیمت، شاهد افزایش عرضه تولیدکنندگان تایر و روغن به بازار هستیم، اما هنوز عرضه به‌ اندازه کافی نیست و جا دارد که عرضه بیشتری را شاهد باشیم.

آل‌سارا تصریح کرد: مشتریان و خریداران این محصولات در صورت مشاهد هرگونه تخلف و گران‌فروشی می‌توانند با سامانه تلفنی ۱۲۴ وزارت صمت تماس بگیرند و تخلفات را گزارش کنند.

ستاد تنظیم بازار پس از دریافت مدارک و مستندات تایرسازان، در نهایت با افزایش ۳۰ درصدی قیمت تایرهای رادیال موافقت کرد که از ابتدای هفته جاری اجرایی شد.

همچنین مقرر شد لاستیک بایاس از شمول قیمت‌گذاری خارج شده و هر یک از کارخانجات بتوانند با قیمت مدنظر خود که به‌طور قطع قیمت رقابتی خواهد بود، آن را به بازار عرضه کنند که این مهم ناشی از عرضه کافی این محصول در بازار است.

قیمت روغن موتور مرداد سال گذشته نیز ۴۱ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده بود و امسال هم با مجوز سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده دوباره ۲۵ درصد گران شد.

به فاصله کمتر از یک سال و در حالی که ۱۰ ماه از افزایش قیمت قبلی می‌گذرد، سازمان حمایت دوباره با افزایش ۲۵ درصدی قیمت روغن‌موتور به بهانه بالارفتن هزینه‌های تولید شامل قیمت لوبکات، نرخ ارز و به‌تبع آن مواد افزودنی، مواد اولیه وارداتی، مواد بسته‌بندی و سایر هزینه‌ها موافقت کرده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید