التهاب بازار سیمان بعد از قطعی برق

0
سیمان
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: بازار سیمان پیش از اعمال محدودیت در مصرف برق ملتهب نبود و شرایط آرامی را پشت سر می‌گذراند، اما بعد از اجرای بخش‌نامه محدودیت مصرف برق در صنایع سیمان و فولاد؛ متقاضیان سیمان برای خرید این محصول به بورس کالا هجوم آوردند.
به گزارش نبض صنعت، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: قیمت سیمان در بورس کالا رقابتی شده است و اگر این روند ادامه داشته باشد به نظر می‌رسد قیمت سیمان از هفته‌های آتی در استان‌های پرمصرف افزایش پیدا کند.

عبدالرضا شیخان، با اشاره به وضعیت بازار سیمان بعد از اعمال محدودیت‌های مصرف برق در صنایع، گفت: بازار سیمان پیش از اعمال محدودیت در مصرف برق ملتهب نبود و شرایط آرامی را پشت سر می‌گذراند، اما بعد از اجرای بخش‌نامه محدودیت مصرف برق در صنایع سیمان و فولاد؛ متقاضیان سیمان برای خرید این محصول به بورس کالا هجوم آوردند و قیمت سیمان افزایشی شد.

شیخان تاکید کرد: بخش خصوصی همواره از دولت تقاضا دارد پیش اجرای مصوبات از فعالان این حوزه مشورت بگیرد تا با مدیریت، تبعات اجرای مصوبات را به حداقل برسانند.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان؛ کارخانجات سیمان با توجه به نیاز چندین مگاوات برق خریداری کردند و کارخانجات می‌توانند در شرایط بحرانی حدود ۳۰ درصد مصرف خود را مدیریت کنند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: اگر خواهان ادامه روند تولید، کاهش التهاب بازار و افزایش عرضه سیمان در بورس کالا هستیم بهتر است که ۷۰ درصد تقاضای خریداری شده برق از سوی کارخانجات سیمان به آن‌ها تخصیص داده شود، اما به نظر می‌رسد این مهم قابلیت اجرا شدن ندارد.

شیخان با بیان اینکه کوره‌های سیمان به حداقل برق نیاز دارند و نمی‌توان آن‌ها را خاموش و روشن کرد، افزود: ترتیب خاموش و روشن کردن کوره‌ها مشخص است و نمی‌توان به‌صورت دفعی آن‌ها را خاموش کرد چراکه آجر‌های نسوز آن ریزش می‌کنند و از آنجایی‌که بخشی از آجر‌هایی نسوز گران و وارداتی است به کارخانه‌ها آسیب‌های جدی وارد می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد انجمن سیمان برای تقلیل تبعات کاهش ساعت برق مصرفی کارخانه‌ها، گفت: برق منطقه در روز ساعت استفاده از برق را برای کارخانه‌ها مشخص کند و اجازه فعالیت در شب را به‌صورت ۱۰۰ درصد به آن‌ها بدهد تا کارخانه‌ها بتوانند کلینکر‌هایی تولید شده را سایش و در سیلو‌ها بریزند تا متقاضیان خرید سیمان بتوانند صبح سیمان را از سیلو‌ها برداشت کنند. اما متاسفانه این هماهنگی ایجاد نمی‌شود که اگر می‌شد می‌توانستیم شاهد بسیاری از التهاب‌های موجود در بازار نباشیم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان قیمت پایه سیمان درب کارخانه را حدود ۲۸ هزار تومان اعلام کرد و افزود: هزینه حمل و نقل، سود عامل و مالیات بر ارزش افزوده نیز بر قیمت پایه سیمان اضافه می‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید