گرانی،مالیات یا کشف قاچاق؛دلیل تجمع بازار لوازم خانگی چه بود؟

0
تجمع کسبه بازار لوازم خانگی امین حضور تهران در حالی برگزار شد که برخی جمع آوری کالای قاچاق از این بازار را دلیل اصلی اعتراض عنوان می کنند، برخی می گویند دلیل اعتراضات، گرانی هاست و عده ای نیز معتقدند این اعتراضات به موضوع مالیات مربوط می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، روز گذشته برخی کسبه لوازم خانگی در خیابان امین‌حضور تهران دست به تجمع زدند. این تجمع در برخی شهرها مانند اراک هم اتفاق افتاد.

گفته می شود اعتراض اصلی مغازه‌دارانی که کرکره خود را پایین کشیدند، به طرح پیشنهادی وزارت اقتصاد برای مالیات بر تراکنش‌های بانکی مربوط می شود، در عین حال، برخی نیز گرانی ها، کسادی بازار و شرایط نامناسب اقتصادی را عامل این اعتراض عنوان می کنند. اما در همین حال، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کشف و ضبط دو انبار بزرگ لوازم خانگی قاچاق طی یک عملیات شبانه در نیمه شب جمعه در این بازار خبر داده است.

در این زمینه اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران معتقد است: تراکنش‌های بانکی را مبنای محاسبه مالیات قرار داده اند در حالی که درصد سود فروشندگان با آنچه که مورد حساب قرار گرفته متفاوت است و در واقع این رقم را با ضریب ۵.۸ درصد محاسبه کرده‌اند.

وی افزود: اگر یکی از فعالان صنف ما ۵ میلیارد تومان در سال تراکنش داشته باشد سودش در نهایت همان ۵.۸ درصدی است که مالیات اعلام کرده در حالی که این رقم هم نیست و با یکی، دو درصد محصولات را می‌فروشیم. یعنی ۲۵۰ میلیون تومان سود در سال و ۲۰ میلیون تومان در ماه باید مالیات بدهیم. این رقم ۵ میلیارد تومان، رقم قابل قبولی برای صنف لوازم خانگی نیست و باید بین صنف‌ها تفکیک درستی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: آیا قاچاقچی تراکنش بانکی ندارد؟ چرا تراکنش بانکی قاچاقچی را رصد نمی‌کنند؟ ضریب را ۱۸.۵ درصد حساب می‌کنند یعنی یک یخچال ساید ۳۰ میلیون تومانی ۶ میلیون تومانش سود است؛ یعنی تراکنش ما بیش از ۱۰ میلیارد یا ۱۵ میلیارد می‌شود. کسانی که جنس قاچاق داشتند هم دلشوره برخورد را داشتند در حالی که برنامه دولت برخورد با مافیای قاچاق است نه فروشنده.

طبق گفته رئیس سازمان مالیاتی، برای عملکرد سال ۱۴۰۰، مالیات یک میلیون و ۱۰۰ هزار مؤدی اصناف صفر، مالیات ۸۰ درصد از مؤدیان حداکثر ۵ میلیون تومان، مالیات ۴۰۰ هزار مؤدی بین ۵ تا ۲۰ میلیون و مالیات ۱۰۰ هزار مؤدی بیش از ۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

طبق این گزارش، گویا مغازه‌دارانی که در انبار خود لوازم خانگی با برند خارجی یا کالای تقلبی داشته‌اند نیز نسبت به جدیت دولت در جمع‌آوری این کالاها معترض هستند.

نصب سامانه پایانه‌های فروشگاهی و طرح مالیات بر تراکنش‌ها یکی از پیشنهادهای وزارت اقتصاد برای جلوگیری از فرار مالیاتی است. در صورت تصویب و اجرای این طرح، ما‌به‌التفاوت گردش حساب‌های بالای پنج میلیارد تومان شامل مالیات می‌شود.

عملیات شبانه برای کشف دو انبار لوازم خانگی قاچاق

در همین حال، حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کشف و ضبط دو انبار بزرگ کالاهای لوازم خانگی قاچاق و جعلی در خیابان امین حضور تهران خبر داد.

وی افزود: با هماهنگی معاون اول رئیس جمهور و محوریت ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز این اقدام در قالب قرارگاه مقابله با عرضه و انبارش کالای قاچاق 5 کمیته ذیل قرارگاه عملیاتی در نیمه شب جمعه در فاصله زمانی 12 نیمه شب تا 3 بامداد انجام شد.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در این عملیات از یک انبار فقط 43 میلیارد ریال کالای محرز قاچاق کشف شد که این رقم ارزش اولیه غیرکارشناسی شده است و ممکن است به مراتب ارزش این کشفیات بیشتر باشد.

کشف 13 کامیون کالای جعلی لوازم خانگی

وی ادامه داد: از انبار دیگری در خیابان امین حضور نیز نزدیک به 13 کامیون کالای قاچاق خارج شد و این کشفیات تحویل سازمان جمع‌آوری فروش اموال تملیکی شد.

دهقانی‌نیا با بیان اینکه براساس قانون مبارزه با قاچاق و ضوابط ابلاغی از قبیل تبصره 4 ماده 8 گروه‌های کالایی هدف باید دارای شناسه کالایی باشند، اظهار داشت: با توجه به اینکه لوازم خانگی کشف شده در این انبارها فاقد شناسه کالا بوده به ظن قاچاق کشف و تحویل املاک سازمان جمع‌آوری فروش اموال تملیکی شدند تا اقدام مقتضی در این باره صورت گیرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: هدف از این گونه عملیات و اقدامات این است که به قاچاقچی بفهمانیم، سطح عرضه جولانگاهی برای کالاهای قاچاق نیست و این محل آماج هدف مبارزه با قاچاق کالا قرار می‌گیرد و این سطح خطرپذیری برای نگهداری و عرضه کالاهای قاچاق خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که لوازم خانگی قاچاق چگونه وارد شده است، گفت: یک سری استثنائات تجاری وجود دارد از قبیل واردات کالا به رویه ملوانی، کوله‌بری، ته‌لنجی که این کالاها معمولا از این طریق وارد می‌شود، لذا لازم است تا این استثنائات تجاری تعیین تکلیف شود.

وی با اشاره به اینکه در انباره دوم متاسفانه علاوه بر کالای قاچاق با جعل کالای لوازم خانگی نیز مواجه شدیم، گفت: جعل کالای لوازم خانگی خیانتی به مراتب بدتر از آنچه که در حوزه قاچاق با آن مواجه هستیم است.

فروش لوازم خانگی دست دوم با برندهای خارجی 

دهقانی نیا اظهار داشت: در این انبار با کابینت‌های دست دوم  یخچال، ماشین لباس‌شویی و … مواجه شدیم که این کابینت‌های دست دوم رنگ می‌شد و در داخل آن، موتور یک نشان تجاری در قالب یک نشان تجاری دیگر تعبیه می‌شد و نشان تجاری ثالثی هم با دستگاه‌های موجود بر روی آن لوازم خانگی جعلی نصب می‌شد. 

وی با بیان اینکه این کالاهای جعلی با عنوان یک برند خارجی روانه بازار می‌شود و با قیمت‌های گزاف به مردم فروخته می‌شود، اظهار داشت: واردات لوازم خانگی ممنوع است، بنابراین کالاهای با اصالت کالاهایی هستند که دارای شناسه کالا، شناسه رهگیری و شناسه خدمات پس از فروش باشند و این کالاها نیز لوازم خانگی تولید داخل است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید