تولید خودروهای زیان‌ده و بی‌کیفیت، دلیل زیان انباشته ایران‌ خودرو بود

0
ایران خودرو
ایران خودرو
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: در سال‌های گذشته تولید خودروهای زیان‌ده و بی‌کیفیت با تیراژ بالا، دلیل اصلی زیان انباشته ایران‌ خودرو بوده است.

به گزارش نبض صنعت، مهدی خطیبی در مراسم رونمایی از کامیون کشنده جدید شرکت ایران خودرو دیزل اظهار داشت: در سال‌های گذشته تولید پژو ۴۰۵ جی.ال.ایکس که بیشترین نارضایتی مردم را به دنبال داشته و با بیشترین زیان همراه بوده، اما از بیشترین تیراژ نیز برخوردار بوده است و یکی از دلایل زیان انباشته ایران خودرو بی توجهی به تنوع و کمیت تولید بوده است.

وی یادآور شد: دی‌ماه پارسال شرکت بورس زیان انباشته ۱۳‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را برای سال ۱۴۰۱ برای گروه صنعتی ایران خودرو پیش بینی کرد که حاصل بی توجهی به کیفیت و تیراژ تولیدات بوده است.

خطیبی خاطرنشان‌کرد: امسال تیراژ تولید ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو در ایران خودرو هدفگذاری شده که ۲۵ هزار دستگاه آن خودروهای تجاری و بقیه خودروی سواری خواهد بود.

صادرات خودرو به روسیه و ونزوئلا

خطیبی از برنامه ریزی برای صادرات حداقل ۱۵ هزار دستگاه خودرو از این گروه در سال جاری خبر داد و گفت: این خودروها به بازار روسیه و ونزوئلا صادر خواهند شد.

وی بیان داشت: پنج‌هزار دستگاه خودروی دنا پلاس اتوماتیک به ونزوئلا در سال جاری صادر خواهد شد و برای حضور در بازار روسیه، سرمایه گذاری مشترک با این کشور پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل ایران خودرو همچنین از مذاکره با تامین کنندگان به منظور کاهش قیمت تمام شده تولید خودرو خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه مخالف واردات خودرو نیستیم، تاکید  کرد: ما طرفدار رقابت هستیم و اگر واردات به درستی انجام شود، فشار از سر گروه صنعتی ایران خودرو در مقوله خودروهای سواری برداشته خواهد شد، ضمن اینکه در زمینه قیمت‌های دستوری خواستار مساعدت بیشتر هستیم.

جهش تولید و تبدیل ایران‌خودرو دیزل به سودده‌ترین خودروساز کشور

در این مراسم مدیرعامل ایران‌ خودرو دیزل اظهار داشت: این شرکت برای ۱۰ سال ورشکسته‌ترین خودروساز کشور بود و سطح اشتغال در آن تا ۳۰‌درصد کاهش یافته بود.

جواد توسلی‌مهر افزود: امروز و با جهش تولیدی که در این شرکت اتفاق افتاده، به سودده‌ترین خودروساز کشور تبدیل شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: در یک سال گذشته سه محصول ایران‌خودرو دیزل یک ستاره کیفی دریافت کرده‌اند و ۲۰ درصد ارتقا کیفی داشته‌ایم.

توسلی‌مهر همچنین از صادرات اتوبوس این شرکت به ترکمنستان، صادرات کامیون و کمپرسی به کویت و همچنین یافتن بازارهای جدید در برخی کشورهای آفریقایی خبر داد که حاصل افزایش تولید بوده است.

وی گفت: تولید این شرکت از ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه در سال ۹۸ به سه‌هزار و ۷۰۰ دستگاه در سال ۹۹ و هفت‌هزار و هفت نفر در سال ۱۴۰۰ رسید و برای امسال تولید ۲۵ هزار دستگاه برنامه‌ریزی شده است.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل با اشاره به جذب یک‌هزار و ۲۰۰ نفر نیرو در این شرکت، خاطرنشان‌کرد: پارسال ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در این شرکت جذب شد و برنامه امسال جذب ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که ایران خودرودیزل صاحب پلتفرم بوده و درصد داخلی سازی محصولات آن بالا است، زمان تولید ایده تا محصول در این شرکت پایین است و در ۱۶ ماه گذشته به محصول جدید طراحی و ساخته شده است.

وی در خصوص کامیون کشنده جدید تولیدی این شرکت با نام آتامان اظهار داشت: امروز روس‌ها برای خرید این محصول درخواست داشته اند که از یک موتور ۴۳۰ اسب بخاری با گیربکس زداف بنز و شاسی درایو بنز بهره برده و از یک اتاق روز جهان با قابلیت ترانزیت برخوردار است و امسال ۵۰۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد.

وی با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران گفت: در حالی که بیش از هزار میلیارد تومان پول و سرمایه کشور در کف این کارخانه خوابیده، اما شهردار تهران درخواست واردات اتوبوس دست‌دوم از خارج از کشور می‌دهد.

شرکت ایران خودرو دیزل پس از ۶۲ سال تصمیم گرفت تا اتاق دماغ دار نارنجی‌رنگ بنز را عوض کرده و نخستین کشنده پر قدرت خود با پلتفرم بنز و اتاق جدید به نام آتامان را راهی بازار کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید