تلاش برای پس گرفتن امضاهای استیضاح وزیر صمت شدت گرفت

0
وزیر صمت
مذاکره دولتی ها برای پس گرفتن امضای استیضاح کنندگان وزیر صنعت، معدن و تجارت شدت گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، با وجود اعلام وصول طرح استیضاح وزیر صمت از سوی هیأت رئیسه مجلس، اصرار دولتی ها بر پس گرفتن امضای نمایندگان خواستار استیضاح شدت گرفته و رایزنی برای منتفی کردن استیضاح فاطمی امین ادامه دارد.

در این میان، برخی از احتمال استعفای وزیر صمت در صورت منتفی نشدن استیضاح خبر می دهند و حتی گفته می شود فاطمی امین در جلسه دو روز پیش هیأت دولت، استعفای خود را به رئیس جمهور ارائه کرده است.

دو روز پیش سیدنظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از اعلام وصول نخستین طرح استیضاح وزیر دولت سیزدهم در مجلس خبر داد و گفت: بعد از بررسی‌های مختلف، طرح استیضاح وزیر صمت اعلام وصول و برای بررسی به کمیسیون تخصصی ارسال شد.

وی با بیان اینکه درخواست‌های مختلفی برای استیضاح برخی وزرا به هیئت رئیسه ارسال شده است، گفت: طرح استیضاح آقای فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول و برای بررسی به کمیسیون تخصصی آن ارسال شد.

دهنوی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز در این مورد گفت: مهمترین دلیل استیضاح فاطمی امین مدیریت نکردنِ صحیح صنعت خودروسازی و محقق‌نشدن وعده‌هاست.

تلاش برای راضی کردن استیضاح کنندگان

حالا با گذشت دو روز از تشدید رایزنی دولتی ها برای منتفی کردن استیضاح وزیر صمت، سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد با بیان اینکه طرح استیضاح با ۳۶ امضاء به کمیسیون صنایع ارجاع شده است، می گوید: فضای کمیسیون صنایع به گونه ای است که استیضاح رای بیاورد اما استیضاح به حد نصاب نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه اگر طرح استیضاح به کمیسیون صنایع و معادن وارد شود قطعا فضا به سود مردم خواهد بود، گفت: روز یکشنبه بر اساس تاریخ استیضاح کنندگان، نوبت نخست به فاطمی امین اختصاص داده شده بود و این تلاش وجود داشت برخی استیضاح کنندگان را راضی کنند.

به گفته حسینی کیا، تا هفته آینده و قبل از برگزاری جلسه کمیسیون امکان پس گرفتن امضاء از درخواست استیضاح وجود دارد.

وی درباره مباحثی که باعث شده است برخی نمایندگان مسئله استیضاح را مطرح کنند نیز اظهار کرد: به جز مسئله کلیت بازار، اصلی ترین موضوع که باعث طرح استیضاح شده، خودرو است. تعداد استیضاح کنندگان لب مرزی بود و اگر همه بمانند و ارجاع شود، روند استیضاح ادامه پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: پیش بینی می کنم استیضاح به مرحله نهایی نرسد زیرا مذاکراتی با استیضاح کنندگان وجود دارد که ممکن است امضاها از حد نصاب بیفتد.

مصطفی‌رضا حسینی قطب آبادی، نماینده مردم شهربابک در مجلس نیز در این مورد گفت: برخی نمایندگان خواستار استیضاح، امضاء خود را پس گرفتند و بنده هم از جمله نمایندگانی هستم که مایل به استیضاح بوده ولی در این زمان امضاء خود را پس خواهم گرفت.

وی با بیان اینکه وزیر صمت توانایی انجام امور مربوط به این وزارتخانه را دارد، افزود: برای این هدف لازم است تغییراتی در معاونت‌های وزارتخانه ایجاد شود و پیش از این هم در کمیسیون صنایع این موضوع به آقای فاطمی امین گوشزد شد که از افراد فاقد توانایی استفاده نشود.

وعده های بی سرانجام وزیر صمت

فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از کسب رأی اعتماد از مجلس وعده های مختلفی را در خصوص کنترل و مدیریت بازار خودرو داد که این وعده ها را پس از دریافت رأی اعتماد نیز ادامه داد اما نتوانست در تحقق آنها موفقیتی به دست آورد.

یکی از وعده های وزیر صمت، کاهش قیمت خودرو در سال جدید بود به طوری که سال گذشته فاطمی امین وعده کاهش 15 درصدی قیمت خودرو در سال 1401 را داد که با واکنش های مختلفی از سوی مردم و مسئولان روبرو شد. با شروع سال جدید، بررسی بازار خودرو در روزهای نخستین سال از رشد ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی قیمتها حکایت داشت. در نهایت فاطمی امین وعده خود را تغییر داد و گفت که منظورش کاهش 15 درصدی قیمت تمام شده خودرو بوده است.

با این حال، وعده آقای وزیر برای کاهش قیمت تمام شده خودرو عملیاتی نشد.

در این میان، فاطمی امین که پیشتر از وجود مافیا در صنعت خودرو کشور خبر داده بود، برای مدیریت بازار دست به دامان ایجاد سامانه ای جدید با هدف عرضه مستقیم خودرو به مردم و حذف واسطه ها افتاد. در این راستا سامانه یکپارچه تخصیص خودرو راه اندازی شد اما در نهایت اعلام اسامی برندگان این سامانه نیز با بی نظمی روبرو شد و وزارت صمت مجبور شد علاوه بر برندگان اصلی خرید خودرو از این سامانه، افراد ذخیره را نیز جزء برندگان نهایی اعلام کند. اتفاقی که باعث شد تا بخشی از تولید آینده خودروسازان پیش خور شود.

در نتیجه، وزارت صمت که قرار بود حدود ۱۷۶ هزار خودرو به منتخبان قرعه کشی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص دهد، اعلام کرده ۵۰ هزار دستگاه خودرو مازاد دیگر نیز وجود دارد که به ذخیره ها تخصیص خواهد یافت.

در کنار این مسائل، فاطمی امین وعده افزایش تولید خودرو در سال 1400 را نیز داده بود که آن هم محقق نشد.

طبق وعده وزیر صنعت قرار بود در سال 1400 یک‌ میلیون و ۱۰۰‌ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود اما در مجموع سه خودروساز بزرگ کشور حدود ۸۴۲‌ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودروی سواری تولید کردند.

عدم تحقق برنامه های وزیر صمت در بخش های مختلف به ویژه خودرو و همچنین ناتوانی در مدیریت بازار و قیمت کالاها به ویژه بازار کالاهای اساسی باعث شد تا نمایندگان مجلس درخواست استیضاح وی را به هیأت رئیسه ارائه کنند. در این مورد باید به کمبود عرضه برخی محصولات مانند روغن نباتی همزمان با حذف ارز 4200 تومانی از واردات این محصول اشاره کنیم.

در مورد عملکرد وزارت صمت اخیراً رییس قوه قضاییه نیز گفته بود: وزارت صمت قول داد تا ظرف یک سال هم تولید خودرو را بالا ببرد و هم قیمت آن کاهش پیدا کند از آن موعد ۶ ماه گذشته و بر اساس آمار در ۱۴۰۰ تولید از سال قبلش کمتر بوده است.

وی تاکید کرد: وعده‌هایی که وزارت صمت در مورد تولید و قیمت خودرو داد را پیگیری کنید و نگذارید وعده‌هایی که داده‌اند، به فراموشی سپرده شود.

در هر حال، باید دید در نهایت بحث استیضاح و یا استعفای وزیر صمت به کجا می رسد و در صورت کنار رفتن وی، چه فردی و با چه توانمندی جایگزین او خواهد شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید