صادرات ۸۰ درصد محصولات صنعت شیشه با بهره گیری از توان دانش بنیان‌ها

0
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت شیشه گفت: به‌علت کیفیت بالای محصولات ایرانی و مزیت نسبی کشورمان در صنعت شیشه، توان صادرات ۸۰ درصد تولیدات آن وجود دارد.

به گزارش نبض صنعت، حسین زجاجی افزود: صنعت شیشه ایران شامل صنایع شیشه تخت، بلور، بطری، شیشه خودرو، شیشه بسته بندی و … است و ۶۰ واحد بزرگ ذیل این انجمن فعالیت می‌کنند.

وی گفت: امروز دستیابی به تولید سه میلیون تنی در این صنعت برنامه‌ریزی شده است.

زجاجی اضافه کرد: به‌طور معمول کمتر از ۶۰ درصد از تولید داخل برای تامین نیاز داخلی کفایت می‌کند و بقیه صادر می‌شود. به‌طوری که امروز بیش از یک میلیون تن ظرفیت صادراتی در کشور وجود دارد.

وی گفت: با این حال به علت کیفیت بالای محصولات ایرانی و مزیت نسبی کشورمان در این صنعت، توان صادرات ۸۰ درصد تولیدات نیز وجود دارد.

این مقام صنفی کشور‌های همسایه، سی. آی. اس و حتی کشور‌های اروپایی نظیر ایتالیا و ترکیه را از جمله مقاصد صادراتی محصولات صنعت شیشه عنوان کرد که خریدار کالا‌های خام و همچنین محصولات ساخته شده و نهایی ما هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت شیشه گفت: امروز حرکت به سمت صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا در دستور کار فعالان این صنعت در همه حوزه‌هاست، به‌طوری که از صادرات متوسط ۳۰۰ دلاری هر تن محصول به حدود ۵۰۰ دلار در هر تن ارتقا یابند.

وی با بیان اینکه پایه و اساس صنعت شیشه مبتنی بر دانش است، افزود: در مسیر ارتقای این صنعت، شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان می‌توانند کمک‌حال باشند و نگاهی به محصولات و تولیدات عرضه شده در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت شیشه، بلور، کریستال و ماشین‌آلات وابسته، حاکی از ارائه دستگاه‌ها، تجهیزات و ربات‌هایی است که با حضور دانش بنیان‌ها در این صنعت محقق شده است.

زجاجی تاکید کرد: هرچند در جهان کشور‌های خاص و معدودی تولیدکننده ماشین‌آلات و فناوری‌های صنعت شیشه هستند، اما توان لازم در شرکت‌ها و تولیدکنندگان ایرانی برای تولید محصولات مختلف وجود دارد و باید توان متخصصان صرف کسب دانش روز شود.

بر اساس این گزارش؛ ۱۰۰ درصد مواد اولیه صنعت شیشه در داخل کشور وجود دارد. سالیانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن شیشه در کشور تولید می‌شود که یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آن شیشه تخت، ۴۵۰ هزار تن آن بطری و بقیه بلور است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید