افزایش سود بانکی به ضرر سهامداران بازار سرمایه است

0
بورس
عضو اصلی كارگروه مدرسان بازار سرمایه تأكید كرد: سیاست گذار باید بداند كه اگر نرخ سود بانكی را یك درصد افزایش دهد به صورت مستقیم ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از جیب سهامداران خرج می كند.

به گزارش نبض صنعت، سیاوش وكیلی، كارشناس بازار سرمایه در مورد تأثیر سیاست های پولی بانك مركزی بر بازار سرمایه و تبعات خروج پول از این بازار اظهار كرد: هر یك از ابزارهای بانك مركزی كاربرد خودش را دارد و می تواند بر اقتصاد كشور موثر باشد.

وی افزود: نرخ سود، نرخ دلار، نرخ تورم، سیاست تسهیلات بانكی، سقف اعتباری وام ها، انتشار اوراق مشاركت و نرخ ذخیره قانونی از ابزارهای در اختیار بانك مركزی هستند كه با توجه به سیاست كلان و شرایط اقتصاد كشور از آن ها استفاده می شود.

وكیلی گفت: برخی ابزارها به صورت كلی و برخی هم به صورت مستقیم بر بازار سرمایه اثرگذار هستند و البته با انتخاب رئیس كل جدید بانك مركزی كه یك سابقه ۱۰ ساله در مدیریت بازار سرمایه بر عهده داشته، انتظار می رود كه همسویی و هم افزایی خوبی بین بانك مركزی و بازار سرمایه شكل بگیرد.

كارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینكه نرخ سود در پیشانی كار قرار دارد و می تواند مستقیماً بر بازار سرمایه تأثیر بگذارد افزود: تفكیك بین سیاست های پولی و مالی و در مقابل هم قرار گرفتن این دو آسیب زننده است لذا باید دغدغه های هر دو بازار توسط كارشناسان و بدنه مدیریت مورد بحث و بررسی قرار گیرد و كم آسیب ترین سیاست اتخاذ شود.

وی همسویی سیاست های پولی و مالی را ضروری دانست و گفت: یكی از ابزارهای اصلی بانك مركزی برای كنترل تورم، بازی با نرخ بهره است و این سیاست در خیلی از كشورهای دنیا رایج است اما دلیل مخالفت برخی كارشناسان بازار سرمایه این است كه بانك مركزی باید در اعمال این سیاست تمامی جوانب را بسنجد وگرنه بازار سرمایه را بهم می ریزد.

وكیلی با بیان اینكه نظام بانكی در اقتصاد ایران دست بالا و غالب را دارد، افزود: اختلاف نرخ بهره بین تأمین مالی از سیستم بانكی و بازار سرمایه حدود چهار تا پنج درصد است اما شكل تأمین مالی از طریق بانك با بازار سرمایه فرق می كند.

مهدی سوری مدرس دانشگاه، كارشناس بازار سرمایه و عضو اصلی كارگروه مدرسان بازار سرمایه نیز در این مورد گفت: ما نباید اسم تغییرات پول و بدون برنامه ریزی نرخ بهره را سیاست پولی بگذاریم.

وی در مورد تأثیر تغییر نرخ بهره بر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه بازار بزرگی است و بنابراین اعداد كوچك هم در آن بزرگ هستند. طبق فرمول ها، هر یك درصد افزایش نرخ بهره بانكی حدود ۳۴ صدم واحد PE كل بازار را كاهش می دهد و این معادل است با كاهش پنج درصد قیمت سهم ها.

كارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر ارزش بازار بورس و فرابورس و بازار پایه را هفت هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم با كاهش پنج درصد قیمت سهم ها ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از ثروت سهامداران كاهش پیدا می كند لذا سیاست گذار باید بداند كه اگر یك درصد نرخ بهره بانكی را افزایش می دهد به صورت مستقیم ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از جیب سهامداران خرج می كند.

سوری با بیان اینكه نرخ بازدهی واقعی تولید از نرخ بهره هم كمتر است اظهاركرد: همین مسئله موجب شده تا گرفتن تسهیلات و راه اندازی واحد تولیدی صرفه اقتصادی نداشته باشد اما گرفتن تسهیلات به صرفه باشد.

وی در تقابل قرار دادن بازار سرمایه با سیاست های پولی فعال را از اساس اشتباه دانست و گفت: افزایش نرخ بهره بانكی زمانی به بازار سرمایه لطمه می زند كه روی تورم تاثیر نگذارد اما اگر سیاست های پولی و مالی درستی داشته باشیم و اقتصاد پیش بینی پذیر باشد هم تورم كاهش پیدا می كند و هم اینكه به نفع بازار سرمایه است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید