افت و خیز صدور مجوزهای معدنی و اشتغال در معادن

0
معدن
بر اساس آمار وزارت صمت از عملکرد چهار ماهه در حوزه صدور مجوزهای معدنی و اشتغال در معادن، صدور پروانه بهره‌برداری و گواهی کشف نشان می دهد که برخی حوزه‌ها با رشد و برخی با روند نزولی همراه بوده است.

به گزارش نبض صنعت، طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، از جزئیات عملکرد چهار ماهه در حوزه صدور مجوزهای معدنی، اشتغال به‌ واسطه پروانه بهره‌برداری و هزینه صرف شده برای اکتشاف، در تیرماه امسال، ۶۱ فقره پروانه اکتشاف صادر شده که نسبت به ۸۹ فقره صادره در خرداد ماه امسال، ۳۱.۵ درصد کمتر است اما در چهار ماهه امسال ۲۹۷ فقره از این مجوز معدنی صادر شده که ۳.۵ درصد بیشتر از پروانه بهره‌برداری صادر شده در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ است.

این مسیر اما در رابطه با پروانه بهره‌برداری و گواهی کشف برعکس طی شده است؛ در حالیکه در تیرماه نسبت به خرداد ماه صدور این مجوزها بیشتر شده و در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته است.

در مجموع طی چهار ماهه امسال، ۱۵۳ فقره پروانه بهره‌برداری صادر شده که شش فقره کمتر از میزان صدور آن در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۰ ( ۱۵۹ فقره) است و کاهش ۳.۸ درصدی داشته است. این در حالیست که در تیرماه ۲.۳ درصد معادل یک فقره بیشتر از خرداد ماه پروانه بهره‌برداری صادر شده است. در خرداد ماه امسال ۴۳ فقره و در تیر ماه ۴۴ فقره صدور مجوز پروانه بهره‌برداری ثبت شده است.

همچنین طی چهار ماهه امسال میزان گواهی کشف معادن صادر شده ۱۳۷ فقره ثبت شده است که نسبت به ۱۴۳ فقره صادر شده در مدت مشابه سال گذشته ۴.۲ درصد افت را تجربه کرده است؛ اما صدور آن در تیر ماه ۱۳.۹ درصد بیشتر از خرداد ماه است و از ۳۶ فقره خرداد ماه به ۴۱ فقره در تیر ماه رسیده است.

بیشتر بخوانید : اشتغال در معادن ۱۰۵ درصد بیشتر شد

طبق آمار وزارت صمت، علاوه بر مجوزهای معدنی، میزان اشتغال به واسطه صدور پروانه‌های بهره‌برداری نیز در مدت چهار ماهه سال جاری نسبت به چهار ماهه ۱۴۰۰ رشد ۶۱.۷ درصدی داشته و از ۱۵۶۷ نفر به ۲۵۲۵ نفر رسیده است. در خرداد ماه امسال ۱۰۵۳ نفر در معادن ایران به‌ واسطه صدور پروانه بهره‌برداری مشغول به کار شدند که این تعداد افراد در تیر ماه ۸۶۴ نفر ثبت شده و ۱۷.۹ درصد کمتر از خرداد ماه است.

سرمایه صرف شده به جهت عملیات اکتشاف نیز ظرف چهار ماهه سال جاری به بیش از ۷۵۴ میلیارد ریال رسیده که نسبت به قریب به ۴۵۸ میلیارد صرف شده در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۶۴.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

هزینه صرف شده به‌ جهت عملیات اکتشاف در تیر ماه نیز رشد ۸۵.۵ درصدی نسبت به تیر ماه داشته و از قریب به ۱۵۰ میلیارد ریال به ۲۷۸ میلیارد ریال رسیده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید