برررسی صلاحیت فنی متقاضیان در واگذاری معادن

0
­وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در واگذاری بیش از ۵ هزار معدن و محدوده اکتشافی در این دوره به غیر از صلاحیت مالی بهره برداران، صلاحیت فنی آن‌ها نیز بررسی می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، سید رضا فاطمی امین با بیان اینکه در دوره فعلی، چند کار مهم انجام شده است افزود: در این دوره از مزایده، الزام کردیم به غیر از صلاحیت مالی متقاضیان معدن، صلاحیت فنی آن‌ها نیز بررسی شود.

وی اضافه کرد: در روش فعلی مزایده,‌, معدن به کسانی که فقط توانایی مالی دارند و آن را به بهره برداری نمی‌رساند واگذار نمی‌شود و اولویت واگذاری با متقاضیانی است که در ساختار جدید، روی مواد معدنی خام، پردازش انجام خواهند داد.

فاطمی امین گفت: در روش قبلی واگذاری، ممکن بود آن معدن به تنهایی، انگیزه و توجیه اقتصادی ایجاد نکند که این را در قالب یک بسته مطرح کردیم مثلاً چند معدن (۸ تا ۹ معدن) بعلاوه چند محدوده اکتشافی را در یک بسته قرار دادیم تا متوازن و اقتصادی شود.

وزیر صمت با بیان اینکه سال گذشته ۵ هزار معدن وارد مزایده و عملا متوقف شد امسال هم ۵ هزار معدن دیگر وارد مزایده خواهد شد افزود: سال گذشته به خاطر محدود بودن زمان (۲۰ روز) مزایده,‌, حدود هزار معدن وارد مزایده شد و عملا مزایده ۴ هزاز معدن دیگر متوقف شد، اما امسال برای واگذای ۵ هزار معدن، سه ماه فرصت تعیین شده است که در این مرحله، واگذاری معادن از طریق مزایده گسترده‌تر و کامل‌تر خواهد بود ضمن اینکه. سایتی به نام ستادایران راه اندازی شده که در آن اطلاعات معادن وجود دارد.

فاطمی امین با اشاره به اینکه مرحله نخست مزایده، چهار مرحله خواهد بود گفت: مرحله نخست امروز در استان خراسان رضوی انجام می‌شود و اطلاعات آن در سایت ستاد ایران ,، سایت وزارتخانه و سایت وبگاه سازمان صمت استان رضوی منتشر شده است البته مزایده‌های معدن در وب سایت ستاد ایران نقطه آی آر منتشر می‌شود و در دسترس عموم قرار دارد.

وی درباره تاخیر یک ساله واگذاری معادن نیز افزود: سال گذشته، دو بازه زمانی ۱۰ روزه برای واگذاری تعیین شده بود ضمن اینکه ۴ هزار معدن بود نه ۵ هزار معدن که تعدادی از این معادن مطرح شده، مشکل دریافت مجوز از محیط زیست و منابع طبیعی داشتند و این شائیه ایجاد شد که چرا در یک فاصله زمانی بسیار کوتاه، معادن زیادی قرار است واگذار شود، به همین دلیل دادستان واگذاری آن را متوقف کرد.

فاطمی امین با بیان اینکه فقط ۲ هزا رمعدن از معادن سال گذشته که قرار بود واگدار شود با ۵ هزار معدن امسال تلفیق شده است گفت: واگذاری در این مرحله و تعداد معادن کاملا متفاوت از ساله گذشته است

­وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این مرحله ۳ هزا رمعدن جدید واگذار و علت واگذاری هم بررسی خواهد شد، زیرا اکثر معادن واگذاری شده، معادنی هستند که واگذار شده اند.

بیشتر بخوانید : واگذاری۵۰۴۰ محدوده اکتشافی از این هفته آغاز می شود

فاطمی امین اضافه کرد: همه معادنی که واگذار شده بخشی از آن‌ها معدن هستند و متقاضی از آن بهره برداری نکرده و دوباره به دولت برگشته که در این موارد آسیب شناسی لازم داشت.

وی گفت: اگر دوباره بدون توجه همین روال را ادامه می‌دادیم باز هم دو تاسه سال از زمان عقب می‌ماندیم یعنی دوباره کسی می‌آمد معدنی را برنده می‌شد دوره پنج سال بهره بردار‌ی به پایان می‌رسید، اما آنجا را فعال نمی‌کرد و دوباره به دولت بر می‌گشت و عملا زمان هدر می‌رفت.

فاطمی امین با بیان اینکه در دوره‌های قبل کسانی متقاضی معدن بودند که صلاحیت فنی نداشتند و یا اصلاً قصد فعال کردن معدن را نداشتند افزود: با تغییری که در شرایط مزایده ایچاد کردیم و بر یکی از شرایط ان هم تاکید شده مبنی بر اینکه کسی که معدن را تحویل می‌گیرد علاوه بر صلاحیت مالی باید صلاحیت فنی نیز داشته باشد.

­وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کسانی که در مزایده شرکت می‌کنند اگر کارخانه‌ای فرآوری داشته باشند آن سرمایه ثابت و سرمایه گذاری هم که در کارخانه به نوعی تجلی پیدا کرده به عنوان امتیاز مالی محسوب می‌شود بنابراین کسانی که فرآوری می‌کنند هم امتیاز فنی می‌گیرند و هم به لحاظ این که دارایی شان به عنوان امتیاز مالی حساب می‌شود در آنجا هم امتیاز می‌آورند و این کار به عملیاتی شدن و بهره بردای واقعی نزدیک‌تر است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید