راه ورود گوشی‌های پرچمدار باز شد

0
بازار موبایل این روزها حال و روز خوبی ندارد. فروشندگان موبایل، بازار را «خراب و ضعیف» توصیف می‌کنند و از کاهش شدید تقاضا برای خرید در مقایسه با تابستان خبر می‌دهند.

به گزارش نبض صنعت، تغییر وضعیت کلاس‌های درس آنلاین به حضوری، عاملی بود که می‌شد تأثیر منفی آن را بر بازار موبایل پیش‌بینی کرد اما بازاری‌ها معتقدند این وضعیت بیشتر ناشی از قیمت‌های بالا و کاهش نقدینگی مردم است.

یکی از فروشندگان موبایل درباره وضعیت کنونی بازار به همشهری گفت: پیش‌بینی ما این بود که اواخر شهریور و اوایل مهر بازار شرایط بهتری خواهد داشت اما وضعیت کاملا برعکس و تقاضا به‌شدت کم شده است.

میثم غنی‌زاده، قیمت‌های بالا و کاهش قدرت خرید مردم را مهم‌ترین دلیل افت تقاضا عنوان کرد و افزود: علاوه‌بر این عامل در یکی، ۲ماه گذشته مشکلات رجیستری هم به مشکلات فروشندگان و خریداران افزوده شده به این صورت که بعد از رفع اختلال پیامک رجیستری در شهریورماه، حالا با اختلال کلی در اینترنت مواجه‌ایم و گوشی‌های معامله شده نمی‌توانند فعالسازی شوند.

به‌گفته او، در قراردادهای فروش فرصتی یک‌ماهه برای فعالسازی گوشی‌ها قید می‌شود که برخی خریداران آن را می‌پذیرند و برخی دیگر نمی‌پذیرند و این به معضلی برای فروشنده و خریدار تبدیل شده است.

این کارشناس بازار موبایل، افزایش قیمت دلار را یکی دیگر از عوامل رکود بازار موبایل عنوان کرد و افزود: نوسان قیمت ارز باعث شده متقاضیان در بلاتکلیفی و انتظار برای کاهش قیمت باشند و کسی جز در موارد لزوم، خریدی نداشته باشد.

فروشنده دیگری که خدمات تعمیر موبایل انجام می‌دهد، کاهش نقدینگی مردم را نخستین عامل مؤثر در بازار دانست و افزود: درخواست برای خدمات تعمیرات نیز به‌شدت کم شده و زور مردم به تعمیرات گوشی‌های خراب‌شان هم نمی‌رسد.

رضا حاجی‌پور اضافه کرد: تا پیش‌ از این مردم برای خرید گوشی تقاضای خرید اقساطی داشتند ولی حالا با این پدیده مواجه شده‌ایم که مراجعه‌کننده خواهش می‌کند هزینه تعمیرات گوشی را به‌طور قسطی بپردازد.

وی بازه قیمتی گوشی‌های پرفروش بازار را ۴ تا ۱۰میلیون تومان عنوان کرد و درباره تأثیر افزایش نرخ دلار بر قیمت موبایل گفت: افزایش نرخ دلار بازار را دچار شوک کرد اما چون تقاضایی وجود نداشت، استقبالی نشد و قیمت‌ها ثابت ماند.

آغاز ثبت سفارش گوشی‌های پرچمدار

رکود بازار موبایل درشرایطی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند کندی و کاهش روند واردات، تامین بازار را در فصل افزایش تقاضا با مشکل مواجه کند. ثبت سفارش واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰دلار از ۲۴اردیبهشت متوقف شد و برای گوشی‌های زیر این قیمت نیز تخصیص ارز در تابستان با مشکلاتی مواجه بود که به‌نظر می‌رسد دولت اقداماتی را برای رفع آن آغاز کرده است.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل روز گذشته در گفت‌وگو با همشهری، از آغاز ثبت سفارش گوشی‌های بالای ۶۰۰دلار به شرط تامین ارز از محل صادرات خود خبر داد و افزود: فعلا ثبت سفارش به این شیوه در حال انجام است اما قرار است که ارز حاصل از صادرات اشخاص نیز به آن اضافه شود.

محمدرضا عالیان، درباره مشکلات تامین ارز از محل صادرات خود، گفت: خرید و فروش بین‌المللی تخصصی می‌خواهد که ۲حوزه صادرات و واردات را از هم جدا کند و واردکنندگان موبایل کمتر به حوزه صادرات ورود می‌کنند.

او اضافه کرد: دولت برای اینکه بازار گوشی‌های پرچمدار را در ایران تامین کند فعلا این راه را برگزیده که خرید این گوشی‌ها را به تامین ارز از محل صادرات خود منوط کند اما تعداد واردکنندگانی که می‌توانند وارداتی به این شکل انجام دهند بسیار محدود است.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل تعداد کل شرکت‌های دارای مجوز واردات موبایل را هزارو۱۵۰ شرکت و تعداد شرکت‌هایی که در زمینه صادرات فعال هستند را کمتر از ۱۰شرکت عنوان کرد. عالیان افزود: انجمن درخواست داده که واردکنندگان بتوانند از ارز حاصل از صادرات در حوزه‌های دیگر نیز برای واردات گوشی‌های پرچمدار استفاده کنند، این درخواست در دست بررسی است و موافقت‌های اولیه‌ نیز در این زمینه صورت گرفته اما هنوز اعمال نشده است.

قیمت ۶۳میلیون تومانی آیفون۱۴

واردات آیفون۱۴ هنوز در سامانه‌های تجاری و گمرکی دارای شناسه نیست و تا این شناسه در سامانه‌ها ثبت نشود امکان واردات تجاری ندارد اما امروز این گوشی در بازار موجود است و آنچه در بازار هست یا از رویه مسافری به کشور وارد شده و یا به‌طور قاچاق. ممنوعیت رجیستری آیفون۱۴ به‌تازگی برداشته شده و گوشی‌هایی از این مدل که به‌صورت مسافری به کشور وارد شده امکان فعالسازی پیدا کرده‌اند.

فروشندگان، قیمت کنونی گوشی‌های آیفون۱۴ رجیستری نشده را ۵۲ تا ۵۳میلیون تومان و قیمت گوشی‌های رجیستر شده را ۶۲ تا ۶۳میلیون تومان عنوان می‌کنند. با توجه به اینکه رجیستری این گوشی‌ها به‌تازگی آغاز شده آمار دقیقی از تعداد آنها در کشور در سامانه همتا وجود ندارد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید