حمایت از کسب و کارهای اینترنتی در دستور کار دولت

0
کسب و کارهای اینترنتی اعم از خرد و کلان در ایران با شرایط ناآرامی ها آسیب زیادی دیدند, اینطور که وزیر اقتصاد گفته است بسته حمایتی دولت از فعالان اقتصادی برای جبران قطعی اینترنت بزودی ابلاغ می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، کسب و کار اینترنتی اعم از خرد و کلان بسیاری در ایران وجود دارد که به طور سودآوری فعالیت داشته و صاحبان آن ها با بهره برداری از اینترنت به کسب و کار خود رونق داده اند.با شیوع کرونا وابستگی مردم برای تأمین پوشاک و خوراک و حمل و نقل به این کسب و کارهای اینترنتی بیشتر شد.

مطابق آماری که در مرکز پایش توسعه تجارت الکترونیکی وجود دارد, حدود 400هزار کسب و کار اینترنتی در کشور فعال هستند که البته  این آمار کسب و کارهایی که فقط روی شبکه های اجتماعی مشغول فعالیت هستند را شامل نمی شود.

از سوی دیگر در پایگاه سامانه نظام صنفی رایانه‌ای کشور  اطلاعاتی درباره کسب و کارهای اینترنتی منتشر شده است و به گفته محسن عامری, دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی  حجم بازار اینستاگرام 40 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و دو میلیون و 400هزار کسب‌وکار در این شبکه حضور دارند.

 سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران از تاثیر محدودیت‌ها و قطع اینترنت بر کسب‌وکارها تا 17مهرماه گزارش می دهد که مطابق این گزارش بیش از 41 درصد شرکت‌ها 25 تا 50 درصد درآمد خود را در این مدت از دست داده‌اند و 47 درصد شرکت‌ها نیز بیشتر از 50 درصد فروششان کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: کاهش فروش کسب و کارهای اینترنتی

وعده خاندوزی برای جبران خسارت‌ کسب و کارهای اینترنتی

سید احسان خاندوزی یازدهم مهر ماه در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اغتشاشات هفته های گذشته اظهار داشت: لطمات وارد شده به بخش های اقتصادی باید به رسمیت شناخته شوند زیرا امنیت کسب و کار و سرمایه گذاری، شاخص‌های مختلف اقتصادی و معیشت مردم شامل فعالان بخش حقیقی اقتصاد، تجار و اصناف را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: دولت خواستار بازگشت آرامش وضعیت اقتصادی است تا لطمات وارد شده به بخش های مختلف جبران شود، به همین دلیل بسته‌های حمایتی از فعالان اقتصادی تهیه شده که در صورت تأیید از سوی مراجع ذی صلاح اجرایی خواهد شد.

خاندوزی تاکید کرد: امنیت کسب و کار و سرمایه گذاری مورد تفاهم دولت و بخش خصوصی است و بر همین اساس به دنبال بازگشت آرامش و امنیت به این بخش هستیم.

خاندوزی همچنین اواسط هفته قبل هم مجددا به این موضوع اشاره و تاکید کرد که نگران معیشت مردم، اقتصاد، امنیت سرمایه گذاری و کسب و کارها هستیم،  چراکه لطماتی که متأسفانه وارد شد و آشوبگرانی که هم در فضای مجازی و هم واقعی این لطمه را زدند، هر دو قسم از کسب و کارها آسیب دیدند. بر این اساس بسته‌ای آماده و ویرایش اولیه آن انجام شده و به چند وزارتخانه و دستگاه دولتی نیز ارسال شده است تا نظر تکمیلی گرفته شود.

ضرر کسب‌وکار‌ها در پی ناآرامی های اخیر

 رضا الفت‌نسب عضو هیات مدیره انجمن کسب و کارهای مجازی می گوید: توسعه کسب و کار و فعالیت های اقتصادی نیاز به فضای امن و آرام دارد. کسب‌وکار‌های خردی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، در پی این اغتشاشات و نا آرامی ها و کندی اینترنت به‌شدت ضرر خواهند کرد به طوری که مشخص نیست در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

بیشتر بخوانید: ضربه بزرگ و جدید گوگل به کسب و کارهای دیجیتال ایران

وی گفت: کسب ‌وکار‌های بزرگ‌تر هم به شبکه های اجتماعی وابسته هستند. تعدادی از مشتریان خود را در آن پیدا می‌کنند. کسب‌وکار‌های بزرگ در شبکه‌های اجتماعی بازاریابی می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌هایی برای گسترش فعالیت خود در این پلتفرم ها کرده‌اند که اگر این نا آرامی ها ادامه ‌دار باشد ضرر هنگفتی را متحمل خواهند شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید