عرضه گسترده مشروبات الکلی تقلبی در ایران

0
مدیرکل دفتر هماهنگی مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در سال جاری به سبب افزایش نرخ ارز و تشدید مبارزه، مشروبات تولید داخلی با عنوان برند‌های مطرح و در قالب تقلبی عرضه می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، یاسر سوادکوهی مدیرکل دفتر هماهنگی مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به موضوع آمار قاچاق مشروبات الکلی به کشوراشاره و اعلام کرد: محاسبه جدایی برای این دسته از کالا‌ها صورت نمی‌گیرد و مشروبات الکلی نیز در دسته کالا‌های ممنوع‌الورود به کشور قرار دارد که در این دسته کالا‌ها آمار بیانگر حدود ۵۳۰ میلیون دلار قاچاق بوده که علاوه بر مشروبات الکلی، آمپول‌های سقط جنین، ماهواره و … نیز در این دسته قرار دارند.

صفحات مجازی و عرضه مشروبات الکلی

سوادکوهی در خصوص عرضه مشروبات الکلی در فضای مجازی گفت: در هفته‌های اخیر جلسه‌ای با مسئولان پلیس فتا برگزار شده و رصد ما در حوزه کالای ممنوعه یعنی مشروبات و اسلحه در اختیار مسئولان قرار گرفته است و حدود ۳۰ صفحه که در حال فعالیت در این فضا هستند به‌زودی فیلتر خواهند شد.

این مقام مسئول در خصوص عرضه مشروبات به فروش رفته در فضای مجازی با بهره‌گیری از پست، تاکسی‌های اینترنتی و ناوگان حمل‌ونقل گفت: در ماه‌های اخیر یک کامیون محموله پستی را ضبط کردیم بااین‌وجود یک مورد کالا‌های ممنوعه مشاهده نشد البته در خصوص ناوگان حمل‌ونقل و تاکسی‌های اینترنتی به دلیل عرضه خرد اوضاع متفاوت است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ طرح سراسری با اولویت با برخورد با ناوگان مسافری صورت پذیرفت و در این طرح ۲۱۷۸ دستگاه اتوبوس در طی سه روز مورد بازرسی قرار گرفت، متأسفانه ۷۲۵ دستگاه اتوبوس به دلیل حمل کالای قاچاق از جمله مشروبات الکلی توقیف شدند.

سوادکوهی ارزش کالای قاچاق توقیف شده از ناوگان حمل‌ونقل را ۵۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در سال جاری با سازمان پایانه‌ها هماهنگی صورت‌گرفته است و درصورتی‌که اتوبوس کالای قاچاق را حمل نماید، خودرو ضبط و دفترچه راننده یک ماه توقیف می‌شود.

به گفته این مقام مسئول مشروبات الکلی از آن دسته کالا‌های بوده که در شرع و قانون مجازاتی برای آن پیش‌بینی‌شده است. وی افزود: مطابق با ماده ۲۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مشروبات الکلی جز کالا‌های ممنوعه بوده و نگهداری، حمل و فروش آن، فارغ از مجازات حبس، جریمه نقدی را نیز در پی دارد و از طرفی موضوع مشروبات از آن دسته مواردی بوده که قانون‌گذار به جهت بازدارندگی تا ده برابر ارزش کالا جریمه برای آن لحاظ کرده است.

سه مرحله مبارزه با عرضه مشروبات الکلی

مدیرکل دفتر هماهنگی مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مبارزه با عرضه مشروبات الکلی را در سه مرحله دانست و گفت: مبادی ورودی، مسیر حمل‌ونقل و دپو و انبار‌ها به‌عنوان سه مرحله مقابله با عرضه مشروبات الکلی شناخته می‌شود و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بررسی‌های کارشناسی خود به این نتیجه رسیده است.

سوادکوهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود مهم‌ترین گذرگاه ورود مشروبات الکلی را مرز‌های غربی کشور عنوان کرد. وی ادامه داد: مشروبات الکلی به‌عنوان یک کالای پرریسک بوده که ریسک ورود آن بسیار بالا است و بررسی‌ها بیانگر آن بوده که چیز حدودی ۸۰ درصد مشروبات الکلی از خلا‌های مرزی غربی کشور وارد می‌شود و ۲۰ درصد نیز به‌صورت کالا‌های ملوانی و لنج‌های غیرمجاز به درون کشور وارد می‌شوند.

مشروبات الکلی موجود در کشور تقلبی و تولید ایران است

به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بسیاری از مشروبات الکلی موجود در کشور تولید و در داخل شیشه‌ها برند‌های خارجی پر می‌شود به عبارتی این مشروبات، تولید کارگاه‌های زیرزمینی درون کشور بوده و علناً تقلب در آن صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بررسی‌های بیانگر آن بوده که در سال ۱۳۹۷ حدود ۹۰ درصد از مشروبات درون کشور از خارج وارد می‌شد و ۱۰ درصد تولید درونی کشور بوده است بااین‌وجود در سال جاری حدود ۲۰-۲۵ درصد از مصرف مشروبات از خارج از کشور بوده و مابقی در داخل تولید می‌شوند، در واقع شاهد تقلب گسترده در این حوزه هستیم.

سوادکوهی ضمن اشاره به استان‌های دارای بیشترین کشفیات مشروبات الکلی گفت: دو کارخانه بزرگ مشروب‌سازی در سلیمانیه عراق و دو کارخانه در ترکیه وجود داشته که تحت لیسانس برند‌ها مشهور مشروبات الکلی عرضه می‌نمایند و به همین سبب عمده مشروبات کشور از مسیر استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه به کشور وارد می‌شوند.

وی در ادامه اظهار داشت: بیشترین کشفیات در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مربوط به استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی، کردستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و ایلام بوده و کمترین کشفیات نیز به استان‌های سمنان، گلستان، مرکزی، قزوین و یزد اختصاص داشته است.

افزایش ۱۶ درصدی کشفیات مشروبات الکلی

سوادکوهی از افزایش ۱۶ درصدی کشفیات مشروبات الکلی خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۹ حدود ۹۲۱ هزار بطری مشروبات الکلی به ارزش ریالی ۲۱۴ میلیارد تومان کشف شد درحالی‌که برای سال ۱۴۰۰ حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار بطری به ارزش ۳۳۲ میلیارد تومان کشفیات به وقوع پیوسته که از لحاظ مقدار و ارزش به ترتیب ۱۶ و ۵۴ درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول، میزان کشفیات مشروبات الکلی در پنج ماه نخست سال جاری را حدود ۶۰۰ هزار بطری عنوان کرد. وی ادامه داد: این مقدار کشفیات دارای ارزش ۱۷۰ میلیاردتومانی بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر مقدار و ارزش به ترتیب ۳۳ و ۲۸ درصد رشد را مشاهده می‌کنیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تغییر رویه قاچاقچیان خبر داد و گفت: در سال جاری مشاهده می‌شود که بیشترین آمار کشفیات به استان‌های کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، مرکزی و کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داشته است به بیان دیگر مسیر عرضه مشروبات با تغییر همراه بوده است.

سوادکوهی در انتهای گفت: حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از کالا‌های ممنوعه توسط نهاد‌های مختلف از قبیل فراجا، سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات کشف می‌شود و مابقی در کشور توزیع می‌شود، البته میزان کشفیات در سایر کالا‌ها حدود ۱۵ درصد است بااین‌وجود ستاد با کارشناسی‌های خود به دنبال افزایش مبارزه با کالای قاچاق به‌خصوص کالای ممنوعه است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید