جانمایی غلط برخی صنایع و بحران کم آبی

0
صنعت فولاد
صنعت فولاد
عضو ناظر مجلس در شورای عالی آب با اشاره به جانمایی اشتباه برخی صنایع، گفت: تا زمانی‌ که به سمت مدیریت صحیح مصرف و بهره‌وری منابع آبی حرکت نکنیم مشکلات تشدید می‌شوند.

به گزارش نبض صنعت، امیرقلی جعفری بروجنی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در خصوص کاهش ذخایر آب و اقدامات لازم برای جلوگیری از بحران، اظهار داشت:وضعیت اقلیمی کشور به دلیلی تغییر اقلیمی و محدودیت منابع آبی شرایط خاصی دارد و با تنش‌های شدید در زمینه کم‌آبی و خشکسالی مواجه شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه برای مدیریت وضعیت فعلی آب کشور باید برخی اقدامات بلند مدت و همچنین آنی و فوری انجام شود، ادامه داد: بر اساس گزارش وزیر نیرو در کمیسیون کشاورزی مجلس میزان بارش‌ها در ماه‌های اول و دوم پاییز مناسب نیست و در ماه سوم این احتمال وجود دارد که بارندگی‌ها به شرایط معمول برسد. بهترین راه حل برای فائق آمدن بر مشکل کم‌آبی مدیریت مصرف است.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی آب با تاکید بر اینکه بیشترین مصرف آب کشور به حوزه کشاورزی اختصاص دارد بنا بر این باید گام‌های بلندی در حوزه مصرف آب کشاورزی برداریم، عنوان کرد: کمترین میزان مصرف آب به حوزه شرب اختصاص دارد و اما این میزان از سدها تغذیه می‌شوند که وضعیت مناسبی ندارند. در حوزه‌های شرب، صنعت و خصوصا کشاورزی باید به سمت مدیریت منابع حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه تعرفه مصرف آب صنایع و اراضی کشاورزی که از آبخوان‌ها و منابع زیرزمینی استفاده می‎‌کنند باید تغییر کند و هشدار دهنده باشد، ادامه داد: در سال زراعی جدید باید از کشت محصولات آب بر به شدت جلوگیری شود و بخشی از الگوی کشت به این موضوع اختصاص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه باید تعرفه صادرات محصولات آب بر به میزان قابل توجهی افزایش داده شود، گفت: تا زمانی‌ که به سمت مدیریت صحیح مصرف و بهره‌وری منابع آبی حرکت نکنیم مشکلات کشور تشدید می‌شوند که بخشی از این مسئولیت بر عهده وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی است.

جعفری بروجنی با اشاره به اینکه روش‌هایی مانند بارور سازی ابرها وجود دارد که میزان بارندگی‌ها را افزایش دهیم اما هیچکدام از این روش‌ها به صورت قطعی نتیجه مطلوبی ندارند، ادامه داد: جای تاسف دارد که باید بگوییم کماکان در فلات مرکزی ایران و در کویر شاهد توسعه کارخانه‌های فولاد هستیم و حدود دو ماه گذشته پروژه‌های فولاد در کویر ایران افتتاح شدند و برای این موضوع هیچگونه پاسخی نداریم و باید با این موضوعات جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه گلایه‌هایی در زمینه حکمرانی مدیریت منابع آبی وجود دارد و در حال پیگیری آنها هستیم، عنوان کرد: مسیری که در حوزه جانمایی غلط صنایع که در دولت فعلی نیز شاهد تداوم آن هستیم بسیار نگران کننده است و با آن مخالف هستیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید