رونمایی از دستاوردهای طرح تحول زمین‌شناسی

0
معدن
معدن
مراسم رونمایی از دستاوردهای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

به گزارش نبض صنعت، این مراسم با حضور سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی و معاونان و مدیران وزارت صمت در محل این وزارتخانه برگزار شد.

مطالعات طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در خراسان جنوبی از مهر ماه سال ۱۴۰۰ در استان خراسان جنوبی آغاز شد و مهر ماه سال ۱۴۰۱ به پایان رسید که خروجی این طرح در این استان شامل ۲۰ عنوان نقشه و در مجموع ۶۰ برگ در سه لایه مطالعاتی زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی و زمین‌شناسی ژئوشیمیایی تهیه شد و دستاوردهای آن در خراسان جنوبی در قالب نقشه‌ها و گزارش‌های منتشر شده است.

لازم به ذکر است؛ طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی کشور، توسعه مناطق کم‌برخوردار و در راستای رونق بخش معدن، تولید اشتغال مولد با نگرش ویژه بر نیروی انسانی بومی، آمایش سرزمین در قالب کشف ذخایر جدید معدنی، افزایش بازدهی و کاهش موثر زمین تبدیل کانسار به معدن، تربیت نیروی انسانی متخصص بخش معدن (زمین‌شناسی و اکتشاف) در مناطق هدف پروژه تحول و ایجاد تحرک در بخش خصوصی (جامعه مهندسان مشاور) در حوزه زمین‌شناسی، اکتشاف و آزمایشگاه‌های علوم زمین از طریق برون‌سپاری فعالیت‌ها را به عنوان اهداف مورد نظر در دستور کار خود دارد.

این طرح با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و با مشارکت تمامی مولفه‌های دولتی بخش معدن شامل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و همچنین معاونت معدنی و فرآوری وزارت صمت انجام می‌شود و این بخش‌ها در تامین منابع و اجرای این طرح با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

شناسایی ۱۷ محدوده طلا، ۶۰ محدوده مس، ۲۵ محدوده نیکل، ۹ محدوده منیزیت، ۶ محدوده سرب و روی، شناسایی بیش از ۵۷۰ ناهنجاری ژئوشیمیایی رسوبات آبراهه‌ای برای عناصر طلا، نقره، مس، سرب، نیکل، آهن، روی، همچنین شناسایی ۶ محدوده مستعد برای اکتشاف گوهرسنگ‌ها، کاهش زمان تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و معدنی از سه به یک سال و تهیه ۶۰ برگ نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی با مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم برای نخستین بار در کشور از جمله دستاوردهای این پروژه است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید