افزایش عرضه خودرو در بورس کالا مانع تاثیر التهابات ارزی

0
عرضه خودرو در بورس
­سخنگوی وزارت صمت گفت: نوسانات ارزی در نتیجه‌ی انتظارات تورمی به وجود آمده و ممکن است روی قیمت سایر کالا‌ها مثل خودرو تاثیر بگذارد، به همین دلیل با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا متناسب با تقاضا این التهابات وارد بازار خودرو نمی‌شود.

به گزارش نبض صنعت، امید قالیباف با اشاره به اینکه رشد قیمت ارز منجر به رشد انتظارات تورمی می‌شود و این مساله روی قیمت کالا‌ها تاثیر می‌گذارد، افزود: عرضه خودرو در بورس کالا در شرایطی که انتظارات تورمی وجود دارد و ممکن است تقاضای بالاتری ایجاد کند باید بیشتر شود تا قیمت خودرو کنترل شود در غیر این صورت قیمت‌ها بالا برود. به عبارت دیگر افزایش عرضه خودرو در بورس کالا در شرایط کنونی به کنترل قیمت خودرو و تاثیر پذیری از بازار ارز جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر عرضه خودرو متناسب با تقاضای بازار رشد پیدا نکند قیمت‌ها خودرو هم نوسان پیدا می‌کند، افزود: هم اکنون عرضه خودرو در بورس کالا براساس سیاست خودروساز‌ها اتفاق می‌افتد و در شرایط کنونی خودروی مانند تارا و ۲۰۷ که تقاضای خوبی دارند در بورس کالا با حاشیه بازار فروخته می‌شود و خودروسازان از این محل سود بیشتری نسبت به فروش با روش قرعه کشی می‌برند به همین دلیل انگیزه خودروساز‌ها برای تولید و فروش شده بیشتر است.

بوس کالا پلتفرم مناسبی برای عرضه خودرو نیست

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه بورس کالا پلتفرم مناسبی برای عرضه خودرو نیست، گفت: اگر خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود به دلیل کنترل حاشیه سود است، زیرا قبلا معلوم نبود سود و زیان فروش خودرو در بازار آزاد به جیب چه کسی می‌رود و حالا در روش عرضه در بورس کالا وارد یک صندوق می‌شود که مکانیسمی دولتی است.

قالیباف با تاکید بر اینکه امروز در خودرو‌های که بورس کالا عرضه می‌شوند افزایش تولید اتفاق می‌فتد، زیرا در حاشیه سود بازار فروخته می‌شود و بعد کم کم که رشد تولید داشتند از بورس خارج می‌شوند، افزود: زمانی که خودرو‌ها متناسب با تقاضا تولید شود دیگر به دلیل عرضه بیشتر از تقاضا روش قیمت گذاری دستوری را بی اثر می‌کند و قیمت‌ها هم تعدیل می‌شود در چنین حالتی خارج از بورس خودرو توسط خودروسازان با ستاد تنظیم بازار عرضه خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه برخی خودروساز‌ها به صورت لیزینگی عرضه می‌کنند، زیرا افزایش تولید داشته اند، اضافه کرد: به طور قطع با افزایش عرضه خودرو قیمت‌ها تعدیل می‌شوند و این مساله باعث شده خودروسازی سایپا، خودرو را به صورت مستقیم عرضه کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید