افزایش ۵۰ درصدی نرخ گوجه فرنگی

0
نایب رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی خاطر نشان کرد: وزارت کشاورزی باید مانع عرضه پرتقال رنگ‌آوری شده در بازار شود اما متاسفانه اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد و در بازار این نوع پرتقال موجود است که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند.

به گزارش نبض صنعت، اسماعیل مرادیان با اشاره به افزایش 50 درصدی نرخ گوجه فرنگی نسبت به هفته گذشته، گفت: قیمت گوجه فرنگی همواره در ماه‌های آبان و آذر افزایشی می‌شود و از آنجایی‌که در سال جاری بارندگی‌های پاییزه دیرتر از زمان همیشگی انجام شد از این‌رو افزایش نرخ گوجه فرنگی نسبت به سال‌های گذشته دیرتر اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر بخشی از گوجه تولیدشده در فضای باز را از بین برد، افزود: گوجه فرنگی مرغوب در میدان میوه تره‌بار کیلویی 10 تا 20 هزار تومان، گوجه فرنگی قزوین کیلویی 5 تا 12 هزار تومان و گوجه فرنگی شیراز کیلویی 8 تا 13 هزار تومان است؛ واحدهای صنفی می‌تواند بعد از احتساب سود 35 درصدی این محصولات را در بازار عرضه ‌کنند.

این فعال صنفی تاکید کرد: افزایش نرخ گوجه فرنگی مقطعی است و نرخ این محصول کشاورزی در روزهای آینده کاهشی خواهد شد.

مرادیان با اشاره به افزایش نرخ سیب‌زمینی در بازار، تصریح کرد: سال گذشته زمانی‌که نرخ سیب‌زمینی به کیلویی 15 هزار تومان در میدان میوه و تره‌بار رسید ما این نرخ را غیر منطقی می‌دانستم اما امروز با احتساب هزینه‌های که به کشاورزان تحمیل شده است، به نظر می‌رسد که فروش سیب‌زمینی زیر 10 هزار تومان برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

به گفته این فعال صنفی؛ کدو کیلویی 8 تا 15 هزار تومان و بادنجان کیلویی 5 تا 10 هزار تومان در بازار موجود است.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه عرضه و تقاضا نرخ میوه و تره‌بار را تعیین می‌کند، گفت: جهاد کشاورزی استان‌ها باید به کشاورزان الگوی کشت بدهد به این معنا که به کشاورزان برنامه تولیدی بدهد که آنقدر تولید نکنند که قیمت‌ یک محصول ریزش کند و یا تولید آنقدر محدود شود که قیمت‌ها افزایشی شوند.

وی افزایش نرخ‌ برخی میوه‌ها را مقطعی دانست و افزود: سردی هوا باعث افزایش قیمت شلغم نیز شده است اما نرخ آن بعد از کاهش دما کاهش پیدا می‌کند. در سال جاری به وفور مرکبات شمال تولید شد، و در حال حاضر پرتقال شمال کیلویی 8 تا 15هزار تومان، پرتقال ناول کوهستان 25 تا 40 هزار تومان، انار ساوه 8 تا 20 هزار تومان، انار شیراز 12 تا 25 هزار تومان، انار دماوند 20 تا 40 هزار تومان شده است.

این فعال صنفی ادامه داد: قیمت سیب درختی نسبت به روزهای ابتدای عرضه این محصول حدود 20 تا 40 درصد افزایشی شده است این در حالیست که باید قیمت آن کاهشی می‌شد. در ابتدای عرضه قیمت سیب زرد کیلویی 10 تا 25 هزار تومان بود اما امروز نرخ آن به کیلویی 17 تا 45 هزار تومان رسیده است.

بیشتر بخوانید : تولید مرکبات ۳۰ درصد افزایش یافت

مرادیان با بیان اینکه جهاد کشاورزی عکس‌العملی نسبت به اتفاقا‌تی که در بازار رخ می‌دهد از خود نشان نمی‌دهد، گفت: این وزارتخانه باید مانع عرضه پرتقال رنگ‌آوری شده در بازار شود اما متاسفانه اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد و در بازار این نوع پرتقال موجود است که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند.

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که آیا خبری مبنی بر صادرات مرکبات شمال به چین دارید؟ خاطر نشان کرد: خبر موثقی درباره صادرات مرکبات ندارم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید