تولید ۴۵۰ هزار تن کاشی و سرامیک در سال ۱۴۰۰

0
مدیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک گفت: در سال ۱۴۰۰، حدود ۴۵۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک تولید شده که از این میزان، ۱۸۲ میلیون مترمربع آن به ۵۲ کشور صادر شده است.

به گزارش نبض صنعت، بهنام عزیزنژاد با بیان اینکه صنعت کاشی و سرامیک جزو ۱۵ صنعت پیشران کشور به شمار می‌رود، افزود: ظرفیت تولید صنعت کاشی و سرامیک از ۵۰۰ هزار متر مربع در سال ۱۳۳۶ که نخستین واحد تولیدی این محصول در ایران احداث شد، به بالای ۷۲۰ میلیون متر مربع در حال حاضر رسیده و بیشترین رشد را از نظر کمی و کیفی، در ۲۰ سال اخیر تجربه کرده است.

وی با اشاره به تعداد واحد‌های تولیدی و میزان اشتغال در این صنعت گفت: هم اکنون بیش از ۱۴۵ واحد تولیدی در این صنعت، با سرمایه گذاری بیش از ۵۰ میلیارد دلار مشغول به کار هستند و ۴۵۰ هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت فعالیت می‌کنند.

مدیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با اشاره به ظرفیت صادراتی که در این صنعت وجود دارد، افزود: از ۱۸۲ میلیون مترمربع صادراتی که در سال ۱۴۰۰ رقم خورده است، بخش عمده آن به کشور‌های همسایه به خصوص کشور عراق بوده، به طوریکه ۷۰ درصد صادرات، به این کشور انجام گرفته و عراق نیز حدود ۸۴ درصد از نیاز کاشی و سرامیک خود را از طریق شرکت‌های ایرانی تامین می‌کند.

عزیزنژاد با بیان اینکه علاوه بر کشور‌های همسایه، کشور‌های آمریکایی و اروپایی نیز مقصد صادراتی ایران در محصولات این صنعت است، گفت: از جمله مزیت‌های این صنعت، رقابت پذیر و صادرات محور بودن محصولات آن به دلیل بازار گسترده‌ای است که در منطقه خاورمیانه وجود دارد که بخشی از آن‌ها بالفعل و بخشی بالقوه هستند و باید به بالفعل تبدیل شوند.

وی ادامه داد: مثلاً پاکستان یکی از بازار‌های بالفعلی است که نتوانسته ایم از بازار این کشور با وجود بیش از ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت، استفاده کنیم که علت آن برخی محدودیت‌های گمرکی و بانکی بوده است.

مدیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با بیان اینکه ایران ظرفیت تبدیل شدن به کشور درجه یک خاورمیانه را در تولید کاشی و سرامیک دارد، گفت: محصولات کاشی و سرامیک ایران به دلیل برخورداری از فناوری روز دنیا، دسترسی به مواد اولیه و انرژی ارزان و نیروی انسانی در دسترس از شرایط رقابتی قابل توجهی برخوردار است و توان تولید هر محصولی را با هر کیفیت و سلیقه‌ای برای تولید و عرضه به بازار‌های جهانی دارد.

مدیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک همچنین به جایگاه جهانی ایران در تولید و صادرات محصولات کاشی و سرامیک اشاره کرد و افزود: صنعت کاشی و سرامیک ایران، صنعتی رقابت پذیر و در تولید و صادرات این محصولات جایگاه جهانی مناسبی داریم؛ به طوریکه براساس رتبه بندی جهانی، سال گذشته در صادرات کاشی و سرامیک رتبه پنجم و در تولید، جایگاه ششم جهان به ایران اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه با وجود ظرفیت و جایگاه مناسب ایران در صنعت کاشی و سرامیک در منطقه خاورمیانه، رقبای سرسختی نیز در تلاش برای تصاحب بازار‌های منطقه هستند، گفت: در بازار کشور‌های منطقه، به خصوص عراق رقبای سرسختی از جمله چین و هند را داریم و اگر نتوانیم راهبرد مناسبی را برای توسعه صادرات در عراق اتخاذ کنیم، در آینده‌ای نه چندان دور، بازار عراق تحت الشعاع حضور دیگر رقبا قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید : سهم ناچیز ایران از بازار کاشی روسیه

عزیزنژاد همچنین به رکود در بازار کاشی و سرامیک در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: رکود در ساخت و ساز باعث رکود در این صنعت شده است و نتوانستیم از همه ظرفیت تولید این صنعت در سال‌های اخیر استفاده کنیم و با توجه به محدودیت‌هایی که به دلایل مختلف برای صادرات نیز وجود داشت، بخشی از ظرفیت تولید بلااستفاده ماند.

مدیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با بیان اینکه باید ظرفیت رقابتی این صنعت در تولید و صادرات با حمایت‌های دولت افزایش یابد، گفت: صنعت کاشی و سرامیک در سال‌های اخیر به اندازه‌ای که توسعه پیدا یافته، مورد توجه قرار نگرفته و نگاه ویژه‌ای به این صنعت در دولت وجود نداشته است؛ اما با توجه به آنکه به عنوان یکی از صنایع پیشران در نظر گرفته شده، نیازمند نگاه و حمایت ویژه دولت ابرای افزایش تولید و توسعه صادرات است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید