با تعیین سقف ۱۰ هزار دلاری خودروهای چندان با کیفیتی وارد نخواهد شد

0
یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: یکی از ایرادهای وارده به آئین نامه واردات خودرو به تعداد و نوع خودروی وارداتی باز می گردد که با تعیین سقف ۱۰ هزار دلاری قاعدتا نمی توان انتظار داشت خودروهای خیلی با کیفیتی وارد شود، هرچند که کیفیت آنها از خودروهای داخلی بالاتر است.

به گزارش نبض صنعت، جلال رشیدی کوچی با اشاره به انتقادها به آئین نامه نوشته شده برای واردات خودرو، بیان کرد: بنده ایرادات جدی به آئین نامه نوشته شده برای واردات خودرو دارم. یکی در خصوص ارز تخصیصی به خودروهای وارداتی است؛ از نظر بنده اصلا لزومی نداشت که این ارز تخصیص پیدا کند. امروز شاهد هستیم که این ارز در اختیار خودروسازها قرار می گیرد چراکه قرار است واردات را آنها انجام دهند. این یک بازی بود که متاسفانه رقم خورد.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر بنده قائل بودم که واردات خودرو باید بر اساس تعرفه صورت می گرفت. خودروهایی که قیمت پایین تری دارند تعرفه کمتر و خودروهایی که قیمت بالاتری دارند تعرفه بیشتری بپردازند. دولت باید برای تمام اقشار خودرو وارد کند تا خودرو از کالای سرمایه ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایراد بعدی نیز به تعداد و نوع خودروی وارداتی باز می گردد. زمانی که سقف را ۱۰ هزار دلار تعیین کردیم قاعدتا خودروهای خیلی با کیفیتی وارد نخواهد شد. هرچند که کیفیت آنها از خودروهای داخلی بالاتر است. نکته اساسی این است که بر اساس آئین نامه نوشته شده باید عوارض و تعرفه واردات یک خودرو ۱۰ هزار دلاری بین ۳۰ تا ۵۰ درصد باشد. یعنی بالغ بر ۱۵ هزار دلار که به دلار امروز نیز تقریبا ۵۰۰ میلیون تومان است. امیدواریم این سقف بالاتر نرود.

بیشتر بخوایند : واردات خودروهای فرانسوی به ایران ممنوع شد

وی در ادامه تاکید کرد: بنده معتقدم اگر نظارت صورت نگیرد این تعرفه تا سقف یک میلیارد تومان نیز بالا می رود که هیچ کمکی به بازار خودرو ایران نخواهد کرد. مجلس در قانونی که نوشته اصلا بر نوع خودرو وارداتی انحصار نگذاشته است. این آئین نامه واردات است که دچار ایراد است. ما به دنبال این هستیم حداقل برای سال آینده برخی از بندهای آئین نامه واردات خودرو را به نفع مردم اصلاح کنیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید