حرکت صعودی دلار علیه بازارساز

0
در حالی که دلار بازارهای همسایه قیمت‌های تازه‌ای را تجربه کرده و به کانال‌های جدید راه یافته‌ است، قیمت دلار در بازار تهران هم بی‌توجه به تلاش‌های بازارساز، مسیر خود را می‌پیماید و همچنان صعودی است.

به گزارش نبض صنعت، در حالی بانک مرکزی تلاش می‌کند قیمت دلار را در مسیر نزولی قرار دهد که تمامی متغیرهای موثر بر نرخ ارز، اسکناس آمریکایی را به سمت بالا سوق می‌دهند. بر همین اساس امروز هم قیمت دلار در حال تجربه قیمت‌های جدید است و برای فتح کانال‌های جدید نقشه می‌کشد.

در این میان قیمت دلار توافقی امروز به 36 هزار و 684 تومان رسیده و به دنبال قیمت بازار آزاد حرکت می‌کند؛ با این حال اگر چه این قیمت طی روزهای اخیر فاصله خود را با قیمت آزاد کم کرده اما هنوز تا رسیدن به نقطه تلاقی با قیمت دلار آزاد فاصله زیادی دارد.

گفتنی است امروز قیمت فروش دلار صرافی ملی هم 36 هزار و 684 هزار تومان اعلام شده که مطابق با نرخ دلار توافقی است.

از سوی دیگر قیمت دلار نیمایی نیز همچنان در کانال 28 هزار تومانی سرکوب می‌شود؛ بدین ترتیب فاصله قیمت دلار نیمایی و آزاد امروز به 11 هزار تومان رسیده است. هر چه فاصله این دو نرخ افزایش یابد، انگیزه صادرکنندگان برای عرضه دلار در سامانه نیما کاهش خواهد یافت و بدین ترتیب منابع ارزی کشور به بحران نزدیکتر می‌شود.

قیمت دلار در بازارهای همسایه

بازارهای همسایه که اثر زیادی بر قیمت دلار در بازار ایران دارند، با رشد شتابان قیمت دلار مواجهند. امروز قیمت دلار در بازار هرات به مسیر صعودی ادامه داده و به قیمت 38 هزار و 430 تومان رسیده است. در بازار سلیمانیه هم دلار در کانال 39 هزار تومانی پیشروی می‌کند و در قیمت 39 هزار و 300 تومان معامله می‌شود.

ناتوانی بازارساز

در حالی قیمت دلار هر روز در حال افزایش است که رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرده نوسانات فصلی و ناآرامی‌های اخیر عامل اصلی گرانی ارز است و بر همین اساس نرخ ارز در بازار آزاد واقعی نیست و حتما تعدیل خواهد شد

علی صالح‌آبادی علت افزایش قیمت دلار را در افزایش نرخ بهره در بیش از ۹۰ کشور دنیا، نوسانات فصلی و ناآرامی‌های اخیر در کشور دانست و گفت: افزایش نرخ در بازار آزاد ارز واقعی نیست و حتما تعدیل خواهد شد و ما به عنوان بازارساز برای آن برنامه داریم.

در حالی که کارشناسان مالی از ابتدای سال قیمت دلار را به فنری فشرده شده در دستان دولت تشبیه می‌کردند که این فنر در جایی در می‌رود. اما به نظر می‌رسد با وجود روند افزایشی قیمت دلار که متاثر از عواملی چون افزایش نقدینگی، کاهش تولید، رشد تورم، تحریم‌های بین‌المللی، اعتراضات اجتماعی و از دست‌ رفتن امید به مذاکرات هسته‌ای برجام است بانک مرکزی همچنان معتقد است وضعیت عرضه خوب است، دلار داریم و تعادل در بازار ارز برقرار است.

روز گذشته معامله‌گران بازار ارز معتقدند بودند اخبار مخابره شده از احتمال سفر گروسی رئیس کل آژانس به ایران روزنه‌ای برای امید به روند مذاکرات هسته‌ای است و به نظر می‌رسد این سیگنال تاثیر‌گذار بر قیمت دلار در بازار معاملات تهران بوده که قیمت را در روز پنجشنبه اندکی به پایین حرکت داده است. با این حال اما امروز قیمت دلار مجددا روند افزایشی خود را از سر گرفته و قیمت‌های جدیدی را ثبت کرده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید