نیاز ارزی تولید لوازم خانگی ۱.۳ میلیارد دلار است

0
لوازم خانگی
لوازم خانگی
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه نیاز ارزی تولید این صنعت در سال ۱.۳ میلیارد دلار است، از پوشش دهی ۸۵ درصد نیاز بازار با تولیدات داخلی خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، عباس هاشمی با بیان اینکه گردش مالی صنعت لوازم خانگی در سال متوسط ۶.۵ تا ۷ میلیارد دلار است، اظهار کرد: کشورهای منطقه در سال بین ۳۷ تا ۳۸ میلیارد دلار لوازم خانگی وارد می‌کنند بنابراین صنعت لوازم خانگی ایران با توجه به نرخ پایین دستمزدها، مزیت‌های حمل و نقل، نرخ ارزان انرژی و … پتانسیل این را دارد که بازار داخل و منطقه را پوشش دهد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران با بیان اینکه عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی میانگین ۷۰ تا ۷۵ درصد است، ادامه داد: عمق ساخت داخل در گروه تلویزیون ۳۵ درصد، کل وسایل گازسوز ۱۰۰ درصد و وسایل برقی حجیم مثل یخچال، فریزر و… ۶۵ تا ۷۵ درصد است.

صرفه جویی ارزی ۱۷۰ میلیون دلاری طی ۳ سال

به گفته هاشمی، طی ۳ سال گذشته از ناحیه ساخت داخل ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفته است.

وی با اشاره به تعدد واحدهای تولید لوازم خانگی، گفت: اگرچه تعدد واحدها برند سازی را مشکل کرده اما درجه تمرکز فرق می‌کند؛ مثلاً در حوزه کولر گازی تقریباً ۱۲ واحد مجوز دارند اما ۸۶ درصد بازار دست ۴ واحد است. همچنین درجه تمرکز در گروه کالایی پکیج ۹۲ درصد، تلویزیون ۷۳ درصد، ماشین لباسشویی ۸۳ درصد و یخچال فریزر ۴۰ درصد است.

هاشمی همچنین تصریح کرد: قیاس تولید نسبت به نیاز کشور ۸۰ الی ۸۵ درصد است؛ یعنی ۸۵ درصد نیاز بازار توسط تولیدات داخلی امکان پوشش‌دهی دارد که در برخی کالاها این عدد بالاتر است.

این مقام صنفی افزود: نیاز ارزی تولید به مقیاس سال ۱۴۰۰ معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است.

صادرات سالانه ۴۰۰ میلیون دلار است

وی ادامه داد: صادرات نیز سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار است که البته با توجه به میزان ارزبری، تراز ارزی منفی است که برای برابر شدن تراز و حرکت به سمت مثبت کردن تراز، باید توسعه صادرات انجام شود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران تصریح کرد: البته با توجه به اینکه بازار اوراسیا را در پیش رو داریم می‌توانیم به این بازار ورود کنیم؛ باید توجه شود که واردات اوراسیا در سال ۳۰۰ میلیارد دلار است که ۹۰ درصد یعنی ۲۷۰ میلیارد دلار مخصوص بازار روسیه است که به دلیل تحریم‌های صورت گرفته می‌توان به این کشور صادرات خوبی انجام داد که البته نیاز به یک برنامه جدی در حوزه‌هایی همچون ساماندهی بخش خصوصی، مشوق‌های صادراتی، ثبات نرخ ارز، حذف بروکراسی‌های زائد، انعقاد قراردادهای منطقه‌ای و… داریم.

وی همچنین سهم ارزش افزوده لوازم خانگی از ارزش افزوده کل صنعت را ۱.۴ درصد برشمرد و گفت: فشارهای هزینه‌ای همچون نرخ ارز و قیمت‌گذاری دستوری سبب سیر نزولی سهم ارزش افزوده این صنعت شده است.

تفاوت نرخ آزاد و نیمایی به تولید آسیب جدی زد

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران در ادامه به برخی مشکلات پیش‌روی صادرکنندگان اشاره کرد و افزود: یکی از این مشکلات، عدم اطمینان واحدهای صنعتی به استمرار تأمین مواد اولیه است که به ویژه با توجه به تغییرات مداوم نرخ ارز و همچنین نوسانات عرضه کالاهایی همچون فولاد، مس، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و غیره در بورس، هم از نظر کمّی و هم قیمتی، موجب می‌شود واحدهای تولیدی نتوانند قراردادهای بلندمت صادراتی منعقد کنند.

وی شاه‌بیت همه مشکلات را موضوع تورم برشمرد و گفت: تورم منجر به افزایش هزینه‌های تولید می‌شود و علاوه بر آن، تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد آسیب‌های جدی به صادرات وارد می‌کند.

هاشمی اضافه کرد: این در حالی است که موضوع تحریم‌ها همچنان تداوم دارد که با خود مشکلاتی همچون زیاد شدن هزینه صادرات، محدودیت نقل و انتقالات ارزی، عدم اتصال به شبکه ارزش جهانی تولید و تجارت و غیره را به دنبال دارد.

وی با اشاره به بروکراسی زائد اداری، تصریح کرد: در کنار مشکلات یاد شده، محدودیت منابع ریالی از سوی بانک‌ها و سیاست‌های انقباضی بانکی سبب شده هزینه‌های سرمایه‌گذاری افزایش یابد.

این مقام صنفی همچنین سهم ارزش افزوده لوازم خانگی از ارزش افزوده کل صنعت را ۱.۴ درصد برشمرد و گفت: فشارهای هزینه‌ای همچون نرخ ارز و قیمت‌گذاری دستوری سبب سیر نزولی سهم ارزش افزوده این صنعت شده است.

فروش اعتباری صنایع بزرگ باید پیاده سازی شود

هاشمی تاکید کرد: علاوه بر آن برای توسعه صادرات باید به بهبود کیفیت، کاهش قیمت‌ها و فعالیت‌های درون‌بنگاهی پرداخت و در مسیر حمایت از توسعه و صادرات پایدار حرکت کرد.

وی همچنین در مورد بالا بودن هزینه‌های تولید لوازم خانگی اظهار کرد: افزایش هزینه‌های تولید موجب افزایش نیاز سرمایه در گردش تولید شده است. باید توجه شود که هزینه‌های تولید ۲ تا ۳ برابر بالا رفته است و بانک‌ها هم سیاست انقباضی دارند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران تصریح کرد: یکی از راهکارها برای خروج از این وضعیت می‌تواند پیاده سازی سیاست فروش اعتباری صنایع بزرگ (مادر) همچون فولاد، مس و آلومینیوم به صنایع پایین دستی همچون لوازم خانگی باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه صنایع بالادستی اجبارا در بورس عرضه می‌شوند بنابراین نقدی خرید می‌شود که آسیب جدی به مسائل تأمین مالی و سرمایه در گردش شرکت‌ها می‌زند و در اغلب موارد پولشان بلوکه هم می‌شود.

به گفته دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ۱۰ سال پیش تأمین کنندگان خارجی، تأمین اعتباری را با صنایع ایرانی انجام می‌دادند اما با توجه به مسائل اف ای تی اف و لزوم مشخص بودن منشأ ارز که سیاست بانک مرکزی ایران است، فروش‌های اعتباری از بین رفته است؛ در واقع تأمین کننده خارجی حاضر است فروش اعتباری کند اما ما الزام به خرید نقدی داریم.

هاشمی به قیمت گذاری دستوری هم اشاره کرد و گفت: علی رغم افزایش هزینه‌های تولید و نرخ ارز اما ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت همچنان به سرکوب قیمتی می‌پردازند که منجر به کوچک شدن فضای تولید می‌شود. وی به عدم واردات لوازم خانگی هم اشاره کرد و افزود: صنعت لوازم خانگی نیاز به حمایت‌های موقت دارد که در همین مدتی که واردات ممنوع بود پیشرفت‌های خوبی در حوزه تولید داشتیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید