امکان عرضه آرد خارج از شبکه وجود ندارد

0
برخی کارشناسان حوزه آرد و نان بر این باورند که با تکمیل طرح هوشمندسازی کم فروشی نان، عرضه آرد خارج از شبکه و دیگر سودجویی ها به پایان می رسد.

به گزارش نبض صنعت، با گذشت بیش از ۶ ماه از اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان، همچنان گلایه هایی وجود دارد، اما مسئولان اذعان می کنند با اجرای کامل این طرح کم فروشی و انحرافات به پایان‌ می رسد.

جلال مشاور وزیر اقتصاد و دارایی می گوید: در هیچ یک از فازهای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، دولت تصمیمی برای آزادسازی قیمت یا سهمیه بندی نان ندارد که براین اساس هیچ تغییری در سمت مردم ایجاد نخواهد شد.

مشاور وزیر اقتصاد گفت: در فاز اول توانستیم بدون ابزار قیمت یعنی بدون آزادسازی قیمت نان و سهمیه بندی طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان را اجرایی کنیم و در فاز دوم هم با ابزارهای غیرقیمتی و تشویقی طرح را پیش می بریم.

به گفته جلال، محدودیت تامین آرد یارانه‌ای برای نانوا حذف خواهد شد. براین اساس نانوایی که بتواند ماشین‌آلات و سخت‌افزار را تامین کند، می‌تواند نان بیشتری تولید کند و به فروش برساند.

بررسی های میدانی حاکی از آن است که اکثر مردم از بی کیفیتی، وزن پایین نان و دیگر تخلفات واحدهای نانوایی گلایه هایی دارند که رئیس اتحادیه نانوایان سنتی ثبات قیمت نان را به رغم افزایش هزینه های تولید علت اصلی تخلف برخی واحدهای صنفی اعلام می کند.

با اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان، در برخی ساعات صف های خرید نان طولانی می شود که این امر با اعتراض شدید مردم روبروست، در حالی که مسئولان اذعان می کنند که محدودیتی در سهمیه آرد واحدهای نانوایی ایجاد نشده است و در مقابل برخی دیگر از خریداران نان اذعان‌می‌کنند که برخی نانوایی ها با کشیدن کارت کیسه های آرد یا مقدار قابل توجهی نان را به فروش می رسانند و در نهایت پس از منتظر ماندن مدت زمان طولانی در صف می گویند که امشب دیگر سهمیه آردشان به پایان رسیده است.

محمدجلالی مدیرکل هماهنگی آرد و نان بازرگانی دولتی گفت: اجرای کامل طرح هوشمندسازی آرد و نان در کاهش مصرف آرد و گندم اثر گذار است، اما اکنون نمی توان درصدی اعلام کرد.

به گفته وی، در شرایط فعلی عملکرد نانوایی ها رصد می شود، اما با اجرای کامل طرح جلوی کارهای غیرمتعارف برخی نانوایی ها گرفته می شود.

مدیرکل هماهنگی آرد و نان بازرگانی دولتی  می گوید: با اجرای کامل طرح، سهمیه آرد واحدهای نانوایی برمبنای فروش نان داده می شود و همواره در فازهای بعدی به نانوایان متخلف تذکر داده می شود و به تراکنش های متخلف سهمیه داده نمی شود.

جلالی با بیان اینکه بازرگانی دولتی تامین کننده گندم و آرد کشور است، گفت: عدم رعایت برخی ضوابط همچون کم فروشی و کمبود وزن چانه بر عهده بازرگانی دولتی نیست و دستگاه های نظارتی با کم فروشی باید خورد کنند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید