اشتغال به‌کار سه‌هزار نفر از ابتدای سال با صدور پروانه‌های اکتشافی

0
معدن
مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صدور ۶۲۹ پروانه اکتشاف از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه، برای سه‌هزار و ۴۴۸ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

به گزارش نبض صنعت، ابراهیمعلی مولابیگی اظهار داشت: با صدور این میزان پروانه اکتشاف هفت‌هزار و ۷۷۶ کیلومتر مربع از مساحت کل کشور تحت عملیات اکتشافی قرار گرفته است.

مولابیگی با بیان اینکه بیشترین تعداد پروانه اکتشاف صادر شده در این مدت مربوط به مواد معدنی گروه ۶ (مواد معدنی فلزی) است، ادامه‌داد: در این مدت در مجموع ۳۰۱ فقره پروانه اکتشاف برای مواد معدنی فلزی صادر شده که حدود هفت‌هزار و ۱۰۸ کیلومتر مربع از مساحت کشور را شامل می‌شود.

وی اضافه‌کرد: این تعداد پروانه صادرشده برای یک هزار و ۶۲۳ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

این مسوول وزارت صمت در ادامه با بیان اینکه در مدت یاد شده برای مواد معدنی گروه ۴ (سنگ‌های تزئینی و نما) ۹۸ پروانه اکتشاف صادر شده است، خاطرنشان‌کرد: پروانه‌های اکتشاف صادر شده درگروه ۵ با ۹۲ پروانه در رتبه سوم قرار دارد که این تعداد پروانه اکتشاف ۵۱۹ نفر را مشغول به کار کرده است.

مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صمت، تعداد پروانه اکتشاف صادر شده در هشت ماه ابتدای سال برای گروه یک (شن، ماسه و خاک رس) را ۶۱ فقره با اشتغال‌زایی برای ۲۲۴ نفر عنوان کرد و افزود: در گروه ۳ نیز ۴۴ فقره پروانه اکتشاف صادر شده که برای ۱۸۸ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: گروه ۲ ماده معدنی (سنگ‌های لاشه ساختمانی) با ۳۳ فقره، کمترین میزان پروانه‌های صادره در هشت ماه گذشته را شامل می‌شود که این تعداد منجر به اشتغال‌زایی برای ۲۰۷ نفر در کشور شده است.

مولابیگی در ادامه به آمار گواهی کشف‌های صاده در فروردین تا آذر ماه اشاره کرد و گفت: در مجموع ۳۷۴ فقره گواهی‌کشف در سراسر کشور صادر شد که بر این اساس یک‌هزار و ۶۹۷ کیلومتر مربع از ذخایر معدنی جدید مورد شناسایی قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صمت افزود: ذخیره قطعی این تعداد گواهی‌کشف صادرشده ۵۰۷ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۳۹۶ تن برآورد شده است که به ترتیب شامل گروه ۵ ماده معدنی با ۸۳ فقره، گروه ۶ ماده معدنی با ۷۶ فقره و گروه ۴ ماده معدنی با ۷۳ فقره می‌شود.

بیشتر بخوانید : فقط یک درصد درخواست‌ اکتشاف معادن مجوز می گیرند

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه ۷۵ هزار و ۴۴۹ فقره درخواست اکتشاف در سامانه ثبت شده است، یادآور شد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با پنج‌هزار و ۶۸ فقره درخواست رشد بیش از ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.

مولابیگی در پایان با اشاره به اینکه کمترین محدوده ثبت شده در سامانه کاداستر با ۸۲ محدوده مربوط به استان گلستان بوده است، گفت: استان فارس با ۹ هزار و ۹۷۸ محدوده ثبت شده معدنی در رتبه نخست و استان‌های اصفهان با ۹ هزار و ۳۹۰ محدوده، کرمان با هشت‌هزار و ۴۶۹ محدوده، خراسان رضوی با پنج‌هزار و ۸۱۲ محدوده و سمنان با چهار هزار و ۴۹۳ محدوده در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید