خبر خوش وعده افزایش وام مسکن

0
وام مسکن
وزیر جدید راه و شهرسازی وعده افزایش وام ساخت مسکن را داد.

به گزارش نبض صنعت، مهرداد بذرپاش در نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و در ارائه گزارشی از نحوه اجرای قانون جهش تولید مسکن اظهار داشت: روش‌های تامین مالی در حوزه مسکن نیازمند بازنگری است. بانک‌ها به جز بانک مسکن در تامین مالی برای اجرای قانون جهش تولید مسکن غایب بوده اند.

وی افزود: با بانک‌های ملی، سپه و ملت، تفاهمنامه امضا کرده ایم و تفاهمنامه با بانک پارسیان و دیگر بانک‌های خصوصی نیز امضا خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با حضور رییس کل جدید بانک مرکزی امیدواریم همراهی بانک‌ها برای ارایه تسهیلات، بیشتر از قبل صورت بپذیرد. همچنین لازم است از تجربه‌های گذشته در اجرای طرح‌های مسکن مهر و اقدام ملی مسکن بهره ببریم و تلاش کنیم مدل‌های آتی ما خطا‌های گذشته را نداشته باشد.

دریافت وام با خرید اوراق مسکن

برای دریافت این وام باید مدتی پول را سپرده‌گذاری و در ازای آن اوراق دریافت کرد. زوجین تهرانی تا ۴۰۰ میلیون تومان وام خرید و ۸۰ میلیون تومان جعاله که در مجموع می‌شود ۴۸۰ میلیون تومان می‌توانند دریافت کنند. این عدد برای مجردهای پایتخت به ۲۸۰ میلیون تومان کاهش می‌یابد. سود این وام 17/5 درصد برآورد شده و با توجه به مبلغی که باید برای خرید اوراق کنار گذاشت نرخ سود واقعی آن بیشتر است.

بر این اساس زوجین تهرانی می‌توانند با وام 480 میلیون تومانی اندکی بیشتر از 10 متر خانه خریداری کنند. این قدرت خرید در مجردهای تهرانی بسیار کمتر است؛ به نحوی که قدرت خرید وام مجردها تنها به 6 متر خانه می‌رسد!

وام مسکن یکم زوجین

مبلغ این وام 160 میلیون تومان و بازپرداختی 12 ساله دارد؛ سود آن نیز هشت درصد تعیین شده است. با این میزان وام نیز می‌توان سه متر و نیم خانه در تهران با توجه به متوسط قیمت 46 میلیون و 500 هزار تومانی (شهر تهران) خرید.

وام مسکن جوانان

این وام نیز دو میلیارد تومان تعیین شده اما شرایط سپرده‌گذاری آن چند سال طول می‌کشد و برای متقاضی به صرفه نیست. نرخ بهره این وام نیز 9 درصد و بازپرداختی 15 ساله دارد. با این وام نیز همانند وام خرید ملک سامان می‌توان 46 متر خانه در تهران خرید اما این قدرت خرید ممکن است تا زمان دریافت وام کاهش زیادی داشته باشد. چرا که در ابتدا اقساط در قالب سپرده‌گذاری پرداخت می‌شوند و سپس این وام پرداخت خواهد شد که با توجه به تورم ملک در ایران دریافت این وام چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید : فراخوان بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن از شنبه

وام‌های مسکن یا با مبلغ کمی ارائه می‌شوند که با آنها حتی یک خانه نقلی هم در شهر تهران نمی‌توان خرید و یا اگر مبلغ بالایی داشته باشند اقساط آن به شدت بالا می‌رود که بازپرداخت آن برای همه اقشار میسر نیست.

از طرفی دیگر وام‌هایی با مبلغ بالا گاهی اوقات آن‌قدر مراحل دریافت دشواری دارند که متقاضیان از دریافت آن پشیمان می‌شوند. بنابراین این وام‌ها نیز نمی‌توانند محرکی باشند تا وضعیت نابسامان بازار مسکن وضعیتی بهتر پیدا کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید