صادرات ایران با رشد ۱۹ درصدی از ۴۳ میلیارد دلار گذشت

0
براساس آمار گمرک ایران ارزش کالاهای صادر شده به نسبت مدت مشابه سال قبل ۱۹.۰۶ درصد افزایش یافته است، همچنین ارزش صادرات معادل ۴۳۰۸۸ میلیون دلار و واردات ۴۴۳۳۷ میلیون دلار بوده است.

به گزارش نبض صنعت، مجموع مبادلات بازرگانی کشور از ابتدای فروردین تا ۱۰ دی ماه سال ۱۴۰۱ میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت (چمدانی) بالغ بر ۹۷,۸۴۳ هزار تن و به ارزش ۴۳,۰۸۸ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ افزایشی ۲.۸۶ درصدی در وزن و ۱۹.۰۶ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ابتدای فروردین تا ۱۰ دی ماه سال جاری ۴۴۰ دلار بوده که نسبت به ۳۸۰ دلار به ازای هر تن طی از ابتدای فروردین تا ۱۰ دی ماه سال گذشته ۱۵.۷۵ درصد رشد داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت با کاهشی ۱۰.۰۶ درصدی در وزن و افزایشی ۱۴.۷۴ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به ارقام ۲۸,۱۸۰ هزار تن و ۴۴,۳۳۷ میلیون دلار رسیده است. در این مدت متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱,۵۷۳ دلار بوده که نسبت به۱,۲۳۳ دلار در هر تن طی از ابتدای فروردین تا ۱۰ دی ماه سال ۱۴۰۰ رشدی ۲۷.۵۷ درصدی را نشان می‌دهد.

جدول آمار مقدماتی مقایسه‌ای صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی و واردات از ابتدای فروردین تا ۱۰ دی ماه سال ۱۴۰۱ و مدت مشابه سال قبل به شرح زیر است:

واردات , صادرات , گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

کشورهای عمده مقصد صادرات از ابتدای فروردین تا ۱۰ دی ماه سال ۱۴۰۱ بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشورهای چین با رقمی بالغ بر ۱۱,۸۵۵ میلیون دلار و سهم ۲۷.۵۱ درصد از کل ارزش صادرات عراق با ۸,۶۳۱ میلیون دلار و سهم ۲۰.۰۳ درصد ترکیه با ۶,۴۱۹ میلیون دلار و سهم ۱۴.۹ درصد، امارات متحده عربی با ۴,۶۰۰ میلیون دلار و سهم ۱۰.۶۸ درصد و کشور هند با ۱٬۴۷۴ میلیون دلار و سهم ۳.۴۲ درصد از کل ارزش صورت گرفته است

امارات همچنان در صدر کشورهای طرف معامله ایران

از ابتدای فروردین تا ۱۰ دی ماه سال ۱۴۰۱ کشور امارات متحده عربی با اختصاص رقمی بالغ بر ۱۳۶۴۹ میلیون دلار و سهمی در حدود ۳۰.۷۹ درصد از کل ارزش واردات در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است. همچنین کشورهای چین با ۱۱,۵۲۱ میلیون دلار و سهم ۲۵.۹۹ درصد، ترکیه با ۴٬۶۳۵میلیون دلار و سهم ۱۰.۴۵ درصد، هند با ۲,۲۴۹ دلار و سهم ۵.۰۷ درصد و آلمان با ۱,۳۹۹ میلیون دلار و سهم ۳.۱۵ درصد از کل ارزش واردات جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده‌اند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید