ایران می‌تواند به قطب تولید و صادرات کفش در منطقه تبدیل شود

0
عضو هیات مدیره جامعه صنعت کفش کشور با بیان اینکه ایران می‌تواند به قطب تولید و صادرات کفش در منطقه تبدیل شود، گفت: اگر حمایت های دولت از این صنعت بیشتر شود، حتی می‌توانیم بازارهای بیشتری نسبت به رقیب سنتی خود یعنی ترکیه دست و پا کنیم.

به گزارش نبض صنعت، محمدرضا داورپناه امروز شنبه در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته (امپکس ۲۰۲۳) افزود: در سال‌های گذشته تحول خوبی در تامین مواد اولیه به‌ویژه پلیمرهای پلی‌اورتان و پی وی سی حاصل شده است.

وی گفت: در همه ادوار گذشته نمایشگاه تلاش خوبی انجام شد تا واحدهای صنعتی را برای استفاده از فناوری روز جهان ترغیب کنیم، اما هنوز راه زیادی باقی مانده است.

داورپناه ادامه‌داد: امروز برخی واحدهای ایرانی موفق به صادرات به ترکیه شده‌اند که نشان‌دهنده تحول در این صنعت است.

وی خاطرنشان‌کرد: امروز تفاوت نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد به معضلی برای صادرکنندگان تبدیل شده است، به‌طوری که با این فاصله قیمتی صادرات به ضرر واحدهاست، این در حالی است که دولت‌های چین و ترکیه بین ۱۳ تا ۱۶ درصد از ارز حاصل از صادرات واحدها را به عنوان جایزه و مشوق به آنها بازمی‌گردانند.

در ادامه، جهانگیر مجیدی دبیر انجمن صنایع چرم ایران اظهار داشت: تولیدکنندگان داخلی از نظر توان و تکنیک تولیدی هیچ کمبودی ندارند، اما عمده وابستگی‌ها در تامین مواد شیمیایی وارداتی است.

بیشتر بخوانید : تولیدکنندگان کفش در انتظار تثبیت نرخ ارز

وی اظهار داشت: با توجه به خروج آلمان از صنعت کفش و چرم در سال‌های گذشته، عمده تامین ماشین‌آلات روز جهان از ایتالیا انجام می‌شود.

مجیدی یادآور شد: برخی اوقات تخصیص ارز برای واحدها تا سه ماه زمان‌بر می‌شود، این در حالی است که بخش خصوصی حداکثر تلاش خود را برای توسعه تولید و صادرات انجام می‌دهد و نیازمند حمایت بیشتر است؛ امیدواریم با حضور رییس‌کل جدید بانک مرکزی گشایش‌هایی در این زمینه نیز شاهد باشیم.

وابستگی ۲۰ درصد صنعت کفش

رسول شجری رییس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران در این نشست اظهار داشت: در صنعت کفش در مجموع ۵۰۰ هزار نفر اشتغال به کار دارند و وابستگی آن به خارج از کشور حدود ۲۰ درصد است.

به گفته این مقام صنفی، امروز وضعیت تولید در جهان به گونه‌ای است که شرکت‌ها بخشی از نیازهای خود را از دیگر شرکت‌ها و کشورها تامین می‌کنند و نیازی به تامین صفر تا ۱۰۰ در داخل نیست، به‌طور مثال کارخانه چسب در کشورمان وجود دارد، اما برخی مواد اولیه آن از آلمان تامین می‌شود

وی بیان‌داشت: صنعت کفش در ۱۰ سال گذشته از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده و با وجود توانمندی بالا، اما زمینه لازم برای توسعه صادرات آن مهیا نبوده است.

شهرک صنعتی تخصصی صنعت کفش

شجری اظهار داشت: یکی از دستاوردهای برگزاری نمایشگاه های امپکس، ایجاد و توسعه شهرک صنعتی تخصصی برای صنعت کفش بوده است که محقق شد و اکنون بیش از ۷۰ واحد صنفی از این صنعت در شهرک صنعتی قرچک مستقر هستند.

وی گفت: اکنون بین ۵۰۰ تا یک‌هزار متر مربع فضای جدید قرار است در این شهرک صنعتی برای این صنعت جانمایی شود، اما با تفاوت قیمتی به صنف و صنعت واگذار می‌شود که یک نوع تبعیض است.

وزارت صمت به‌منظور واگذاری زمین به صنایع مبلغ ۲.۳ میلیون تومان در هر متر مربع و برای اصناف مبلغ ۴.۶ میلیون تومان در نظر گرفته است؛ این در حالی است که بیش از ۲۰۰ نفر برای حضور در فاز دوم این شهرک صنعتی تخصصی در نوبتند و مراتب طی نامه‌ای به وزیر صمت نیز منتقل شده است.

صادرات ۵۹ میلیون دلار کفش تا پایان آذرماه

در این نشست، سلیقه کارشناس دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت گفت: صنعت چرم و کفش کشور، صنعت توانمندی است که در ۹ ماهه امسال موفق به صادرات ۵۹ میلیون دلار کفش، ۳.۵ میلیون دلار اجزای کفش، ۱۰ میلیون دلار چرم و مصنوعات و ۲۰ میلیون دلار مواد اولیه صنعت چرم شده است.

وی به عمق ۹۵ درصدی ساخت داخل در این صنعت اشاره کرد، اما گفت: اندک میزانی از قاچاق در این صنعت وجود دارد، اما نگرانی از این بابت وجود ندارد.

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته (امپکس ۲۰۲۳) ۱۹ لغایت ۲۲ دی‌ماه با حضور ۱۵۴ شرکت داخلی و شرکت‌هایی از سه کشور روسیه، چین و ترکیه در فضایی به وسعت هفت‌هزار متر مربع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

این نمایشگاه به همت ۶ تشکل شامل اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران، اتحادیه چرم و لوازم کفش، اتحادیه سراجان، انجمن چرم ایران، اتحادیه صادرکنندگان چرم مصنوعی و جامعه صنعت کفش ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید