تلاش دلار برای صعود

0
قیمت دلار که در هفته گذشته تا کانال ۳۹ هزار تومانی پایین آمده بود دوباره افزایشی شده و به‌ نظر می‌آید امروز همچنان رشد داشته باشد.

به گزارش نبض صنعت، قیمت دلار امروز هم در مسیری افزایشی قرار گرفته و در حال حاضر به ۴۰ هزار ۸۰۰ تومان رسیده است.

قیمت دلار توافقی هم ۳۸ هزار ۲۰۵ تومان ثبت شده و دوباره در مسیری افزایشی قرار گرفته است. قیمت دلار صرافی ملی نیز دقیقا هم‌قیمت با دلار توافقی ثبت شده است.

قیمت دلار در بازارهای همسایه

رایج است دو هاب قیمتی هرات و سلیمانیه به بازار دلار ایران سیگنال دهند، اما حالا با کاهش و افزایش مجدد قیمت دلار قیمت در این دو بازار نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. اکنون دلار هرات ۴۰ هزار ۳۰ تومان و سلیمانیه نیز هم‌قیمت با بازار آزاد داخلی ۴۰ هزار و ۸۵۰ تومان قیمت دارد.

این روزها بازار دلار داخلی تاثیر زیادی از قیمت درهم می‌گیرد. در حال حاضر درهم ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان قیمت دارد و دلار درهم ۴۱ هزار و ۲۳۰ تومان محاسبه می‌شود.

کنترل دستوری جواب می‌دهد؟

قیمت دلار در حالی که تا کانال ۴۴ هزار تومانی پیش رفته بود، از هفته‌ گذشته همزمان با تغییر رئیس بانک مرکزی در مسیری کاهشی قرار گرفت و تا ۳۹ هزار تومان افت کرد. اما حالا در اولین روز هفته مجددا با رشد قیمتی مواجه شده و در کانال ۴۰ هزار تومانی قرار دارد.

این موضوع نشان می‌دهد سیاست‌های دستوری و ارزپاشی مدتی طولانی نمی‌تواند قیمت دلار را کاهشی نگه دارد، زیرا اقتصاد ایران در حال حاضر با مشکلاتی مواجه است که دوباره روی نرخ ارز تاثیر می‌گذارد. در معاملات پشت خطی نیز قیمت‌ها در حال رشد است.

تورم که می‌تواند تاثیر زیادی بر نرخ دلار داشته باشد طبق آخرین آمارهای مرکز آمار ایران به 48/5 درصد رسیده است. تحلیگران معتقد هستند در صورت عدم کنترل نرخ تورم و از سویی مشکلات سیاسی و وضعیت تحریم‌ها قیمت دلار باز هم در ریل افزایشی قرار می‌گیرد و ممکن است برای چندمین‌بار در سال جاری سقف تاریخی خود را بشکند.

دنیای اقتصاد نیز در خصوص کاهش شکاف انواع قیمت دلار نوشته است: در روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ ارز در معاملات رسمی و غیر‌رسمی بازار ارز تهران تعدیل شد تا شکاف میان این ارقام مجددا کاهش یابد. پس از نوسانات قیمتی چشمگیر نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی و برخورد نرخ دلار با سقف قیمت ۴۳ هزار و ۳۸۰ تومانی در روز پنج‌شنبه ۸ دی ماه، روند نرخ معاملات ارزی تغییر فاز داد و کاهشی شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید