حجم صادرات به ۷۵ میلیارد دلار می رسد

0
معاون سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه باید در طول ۴ سال صادرات به ۷۵ میلیارد دلار برسد، گفت: یک نگرش معیوبی در مسئولین و فعالین اقتصادی داریم ناظر بر اینکه فقط کالای مازاد باید صادر شود.

به گزارش نبض صنعت، سید احمدرضا علایی اظهار کرد: هر اکوسیستمی برای اینکه بتواند شرایط خود را حفظ کند، باید ثبات داشته باشد. شرایط ثابت در مورد صادرات غیرنفتی ناشی از پارامترهای داخلی و خارجی متعددی است که باید هرکدام از آنها را مورد بررسی قرار داد.

وی با اشاره به افزایش ۱۹ درصد تجارت غیرنفتی کشور افزود: این هدف‌گذاری در حقیقت بخشی از برنامه توسعه تجارت داخلی بوده و قرار است در طول چهار سال صادرات کشور به ۷۵ میلیارد دلار برسد که مجموع تجارت خارجی کشور عددی نزدیک به ۱۴۰ تا ۱۴۵ میلیارد دلار خواهد بود.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر ضرورت حفظ روند افزایشی تجارت و صادرات کشور بیان کرد: یکی از موضوعات خیلی مهم برای ثبات در این زمینه، اصلاح نگرش است. یک نگرش معیوبی در مسئولین و فعالین اقتصادی داریم ناظر بر اینکه کالای مازاد را باید صادر کنیم؛ درحالی‌که معتقد هستم اگر بتوانیم این نگرش را اصلاح کنیم بخش زیادی از مشکلات حل می‌شود.

بیشتر بخوانید : صادرات ایران با رشد ۱۹ درصدی از ۴۳ میلیارد دلار گذشت

وی افزود: وقتی چنین تفکری داشته باشیم که فقط باید کالای مازاد را صادر کنیم، از ابزار تعرفه برای کنترل بازار داخل استفاده می‌کنیم تا کمبود را مدیریت کنیم. خیلی از کشورها از جمله کشورهای بریکس که در شرایط ایران قرار دارند، از همین روند استفاده می‌کنند.

علایی با تصریح بر اینکه کالا باید بر اساس و نیت صادرات تولید شود، اظهار کرد: در دنیا کالاهایی که تولید می‌شود بر اساس نیاز بازار صادراتی هستند و سهم این نوع تولید از سهم تولیدی که قرار است در داخل مصرف شود جدا شود؛ اما متأسفانه نتوانسته‌ایم این تفکیک را انجام دهیم و مشکلات داریم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید