شناسه‌دار شدن بیش از ۲۷۰ هزار قطعه یدکی خودرو

0
لوازم یدکی-خودرو
مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تاکنون بیش از ۲۷۰‌هزار قطعه یدکی خودرو دارای شناسه کالا و بیش از ۴۰۰ میلیون کد رهگیری نیز برای این کالاها صادر شده است.

به گزارش نبض صنعت، با هدف مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی (لوازم یدکی خودرو)، اجرای طرح شناسه‌دار کردن این قطعات در دستورکار قرار گرفت؛ طرحی که از سال ۱۳۹۷ تا ابتدای امسال، مسکوت مانده بود.

البته این طرح قرار بود از ۱۵ مردادماه امسال اجرایی شود، اما ابتدا تا ۱۵ مهرماه سپس تا ۱۵ آذرماه به تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مهلت داده شد تا برای شناسه‌دار کردن کالاهای خود اقدام کنند. در نهایت مشکلاتی از جمله کم‌کاری برخی فروشندگان در تعیین تکلیف قطعات قدیمی باقی‌مانده در فروشگاه‌ها، باعث شد این طرح تا پایان سال ۱۴۰۱ تمدید شود.

«حمید محله‌ای» مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت در گفت‌وگویی در این زمینه خاطرنشان‌کرد: تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار قطعه یدکی خودرو دارای شناسه کالا و بیش از ۴۰۰ میلیون کد رهگیری نیز برای این کالاها صادر شده است.

وی با اشاره به افزایش تعداد قطعات دارای شناسه در ماه‌های اخیر، ابراز امیدواری کرد: با تمدید مهلت طرح شناسه‌دار کردن لوازم خودرو تا پایان سال، شاهد تعیین تکلیف این کالاها در سطح عرضه باشیم.

مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت همچنین گفت: با توجه به تقاضای اتحادیه‌ها این طرح تا پایان سال تمدید شد، اما از ابتدای سال آینده اگر کالایی دارای شناسه رهگیری نباشد، به عنوان کالای قاچاق جمع‌آوری خواهد شد.

بیشتر بخوایند : نبود نظارت بر قیمت سلیقه ای قطعات یدکی در بازار

در این زمینه، سیداحمد حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو نیز اظهار داشت: موضوعات متعدد و موانعی سد راه اجرای این طرح و قانون بود که آنها را با وزارت صمت مطرح کردیم. در این زمینه مقرر شد برای برطرف شدن این موانع، تا پایان سال ۱۴۰۱، به عرضه‌کنندگان (فروشندگان) برای شناسه‌دار کردن لوازم خودرو، مهلت داده شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید