ابهام عرضه خودروهای وارداتی در بورس

0
خودرو خارجی
یک کارشناس اقتصادی گفت: به نظر می‌رسد تصمیم یک شبه برای توقف عرضه خودرو در بورس کالا منجر به افزایش تقاضا و به هم خوردن بازار می شود.

به گزارش نبض صنعت، یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از اینکه از ابتدای سال جاری موضوع واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی مطرح بود اما هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: برای به نتیجه رسیدن این موضوع ما نیازمند یک اراده قوی و تشکیل یک کمیته هستیم تا بتوانیم در اسرع وقت روند خصوصی سازی شرکت های خودروسازی را انجام دهیم.

وی با اعلام اینکه موانع مختلفی برای عدم واگذاری خودروسازان مطرح شده است، افزود: یکی از این موارد وثیقه بودن سهام‌ شرکت های خودروساز در بانک ها یا ارزش گذاری سهام ها است که این موضوع با کمک دولت به راحتی قابل حل است.

این کارشناس اقتصادی به عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و گفت: فروش خودرو با قیمت های دستوری باعث زیان خودروسازان شده بود که پیشنهاد فروش خودرو در بورس کالا مطرح شد. در این دوماه اجرای این موضوع نتایج بسیار مناسی داشت و مردم توانستند خودرو را با قیمتی ارزان تر از بازار خریداری و خودروساز هم توانست از این فروش بخشی از زیان خود را به دلیل قیمت گذاری دستوری محصولات جبران کند.

وی با بیان اینکه با فروش خودرو در بورس کالا دلال بازی در بازار از بین رفت، افزود: برای مدیریت بیشتر بازار حتی وزارت صنعت اعلام کرد که خودروسازان افزایش عرضه را در بورس کالا انجام دهند تا بازار به سمت ثبات قیمتی حرکت کند اما روز گذشته به یکباره سخنگوی وزارت صنعت  توقف عرضه خودرو در بورس کالا را اعلام کرد.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد توقف عرضه خودرو در بورس کالا آنهم در شب عید که تقاضا افزایش می یابد، نتایج مناسبی را در بازار نخواهد داشت.

وی با اعلام اینکه چرا آقایان به جای رفع ایرادات صورت مسئله را پاک می کنند، تصریح کرد: فروش خودرو در بورس کالا باعث شده تا قیمت خودروها در بازار به تعادل برسد حتی تعدادی از خودروها با همان قیمت پایه به فروش رسید. اما چرا یک شبه تصمیم گرفته اید که خودرو در بورس کالا عرضه نشود؟ تکلیف مردمی که پول های خود را نقد کرده و در حساب های وکالتی خود قرار دادند چه می شود؟ چرا یک هفته یا دوهفته قبل از اعلام این تصمیم مردم را نسبت به این موضوع آگاه نکرده اید. امروز مردم بلاتکلیف هستند.

بیشتر بخوانید: عرضه خودرو در بورس متوقف شد

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه چه کسی پاسخگوی عواقب توقف عرضه خودرو در بورس کالا هست، اظهار داشت: با توقف فروش خودرو در بورس کالا عرضه خودروهای وارداتی هم در بورس کالا با ابهاماتی همراه است.

وی در رابطه با ورود شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری خودرو نیز گفت: یکی از اهداف اصلی شورای رقابت از بین بردن انحصار و عدالت است در این دو ماه هم که خودرو در بورس کالا عرضه شد مصرف کننده و تولیدکننده به سود دست پیدا کردند. اما سوال اینجاست از مهرماه امسال که مهلت مصوبه سران قوا در تعیین قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار به اتمام رسیده بود شورای رقابت سکوت کرده است و حالا با یک مصوبه مدعی قیمت گذاری شده است چرا رئیس این شورا حرفی در این میان نمی زند.

به گفته وی، شورای رقابت بررسی کند آیا فروش خودرو در بورس کالا به نقع مصرف کننده بود یا خیر.

 انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید