قیمت فروش ماهی به زیر نرخ تمام شده رسید

0
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های ماهیان سردآبی خاطر نشان کرد: نمی‌توان گفت که قیمت ماهی در بازار روند صعودی دارند آخرین آنالیز قیمت ماهی قزل‌آلا در سال جاری کیلویی ۱۱۵ هزار تومان در نظر گرفته شد اما در مزارع قزل‌آلا کیلویی ۱۰۲ تا ۱۰۳ هزار تومان بفروش می‌رسد و قیمت عمده‌فروش ماهی در بازار تهران کیلویی ۱۰۸ تا ۱۱۰ هزار تومان است.

به گزارش نبض صنعت، آرش نبی‌زاده از احتمال یخ‌زدگی ورودی آب مزارع پرورش ماهی در استان‌های سردسیر خبر داد و افزود: مزارع پرورش ماهی در استان‌های مانند چهارمحال بختیاری، لرستان و زنجان به دلیل افت فشار دما درگیر شده‌اند و امکان یخ‌زدگی کانال‌های ورودی آب وجود دارد از این‌رو باید با مراقب‌های به موقع مانع یخ‌زدگی آب کانال‌های ورودی شویم؛ یخ‌زدگی و انجماد کانال‌ها ورودی آب باعث خواهد شد که آب تمام استخر یخ بزند و ماهیان از بین بروند.

وی با بیان اینکه مزارع پرورش ماهی با سوخت‌های چون گازوئیل و نفت گرم می‌شوند، تصریح کرد: این مزارع سهمیه سوخت دارند و همواره اقدام به ذخیره‌سازی سوخت می‌کنند و تا این لحظه گزارشی مبنی بر عدم تامین سوخت مزارع پرورش ماهی به‌دست ما نرسیده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به عرضه ماهی قزل‌آلا زیر نرخ تمام شده در بازار، گفت: نمی‌توان گفت که قیمت ماهی در بازار روند صعودی دارند آخرین آنالیز قیمت ماهی قزل‌آلا در سال جاری کیلویی 115 هزار تومان در نظر گرفته شد اما در مزارع قزل‌آلا کیلویی 102 تا 103 هزار تومان بفروش می‌رسد و قیمت عمده‌فروش ماهی در بازار تهران کیلویی 108 تا 110 هزار تومان است و تولیدکنندگان همچنان زیرقیمت تمام شده ماهی را عرضه می‌کنند اما قیمت فروش به نرخ واقعی نزدیک شده است.

به گفته مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های ماهیان سردآبی؛ قیمت تمام شده ماهی در ایران بالاست و اگر قیمت بالا نباشد انگیزه تولید از تولیدکنندگان سلب می‌شود.

نبی‌زاده با اشاره به کاهش تولید ماهی در سال جاری، گفت: سال گذشته 115 هزار تن تولید کردیم اما تولید امسال به عدد 95 هزار تن رسیده است و بسیاری از تولیدکنندگان حجم تولید را کاهش داده‌اند و این موضوع می‌تواند به عنوان یکی از عوامل افزایش نرخ ماهی در بازار در نظر گرفت.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های ماهیان سردآبی ادامه داد: شرایط اقتصادی مردم به ‌گونه‌ای است که ترجیح می‌دهند کالای با قیمت مناسب خریداری کنند؛ مقایسه قیمت مرغ و ماهی مردم را متقاعد می‌کند که مرغ تهیه کند دولت نیز از تولید مرغ حمایت می‌کند و قیمت آن را پایین نگه می‌دارد از این‌رو مردم ترجیح می‌دهند مرغ خریداری کنند.

بیشتر بخوانید : کاهش ۳۰ درصدی تولید ماهی در سال جاری

وی صادرات را به‌عنوان امید تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت اقتصادی عنوان کرد و افزود: سیل 8 تا 10 هزار تن ماهی صادراتی را از بین برد و دولت نیز از تولیدکنندگان حمایتی نکرد و قرار است که وام‌های کم بهره به آنها داده شود و باید منتظر ماند و دید که تولیدکنندگان راغب هستند که تولید را دوباره از سر بگیرند. امسال صادرات به 5 تا 6 هزار تن خواهد رسید این رقم قابل توجه نیست اما همین تولیدکنندگان بزرگ را سرپا نگه داشته است.

این فعال اقتصادی رقم تسهیلات شیلات کارت را 200 میلیون تومان با سود 12 درصد اعلام کرد و افزود: یک مزرعه 50 تنی به سرمایه در گردش 5 میلیارد تومانی نیاز دارد که این عدد نمی‌تواند نیاز واحدهای تولید را درمان کند عده‌ای از تولیدکنندگان خرد این تسهیلات را با هدف اعطای حقوق کارمندان دریافت کردند اما دردی از مشکلات آنها دوا نکرد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید