وزارت صنعت با افزایش قیمت لوازم خانگی مخالف است

0
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: وزارت صمت فعلاً مخالف افزایش قیمت لوازم خانگی است. البته وزیر صمت فقط یک رأی در ستاد تنظیم بازار دارد اما ما انتظار داریم وزیر صمت ستاد تنظیم بازار را توجیه کند.

به گزارش نبض صنعت، عباس هاشمی در نشست خبری در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی، اظهار کرد: مشکلات در صنعت لوازم خانگی وجود دارد و هیچ کس منکرش نشده است اما تلاش این است که تا جایی که ممکن است با کمترین آسیب این مشکلات را حل و فصل کنیم.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی افزود: از جمله مشکلات فعلی عدم اطمینان از استمرار تأمین مواد اولیه بین تولیدکنندگان موج می‌زند. مشکل بعدی مربوط به نرخ بالای تورم در کشور می‌شود که منجر به افزایش هزینه‌های تولید شده است.

وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز و تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد از دیگر مشکلات این صنعت است، زیرا صادرات را هم زمین می‌زند چراکه هیچ صادرکننده‌ای حاضر نیست ارز خود را به جای 40 هزار تومان 28 هزار تومان بفروشد. این مساله واقعیات اقتصادی است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

هاشمی افزود: تداوم تحریم‌ها نیز بر مشکلات ما افزوده است زیرا هزینه مبادلات خارجی را افزایش داده و جریان تأمین مواد اولیه خارجی را با مشکل مواجه کرده است‌. همچنین نقل و انتقال ارزی را غیرممکن کرده است.از سویی دیگر تحریم، ارتباطات خارجی صنایع را نیز محدود کرده است. عدم اتصال سیستماتیک به شکبه ارزش جهانی تولید و تجارت نیز دیگر مشول ناشی از تحریم است.

بیشتر بخوانید : چرا قیمت لوازم خانگی بالا رفت؟

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: محدودیت تسهیلات بانکی و مشکل در تأمین سرمایه در گردش از دیگر مشکلات صنعت لوازم خانگی است.

هاشمی به راهکارهایی برای حل بخشی از معضلات صنعت اشاره کرد و افزود: فروش اعتباری مواد اولیه به صنایع لوازم خانگی ضروری است و نمی‌توان فقط از طریق بورس خرید نقدی کرد.

وی ادامه داد: واحدها مواد اولیه را نقدی میخرند اما با توجه به رکود نسبی بازار، محصول تولیدی را به صورت اعتباری و مدت‌دار می‌فروشد.

هاشمی اضافه کرد: در این یین دولت هم با سیاست قیمت‌گذاری مشکلات را افزودن کرده است که همین مساله به کوچک شدن حجم بازاز لوازم خانگی دامن می‌زند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: ما مدارک مربوط به افزایش هزینه‌ها و نرخ‌های مربوطه را به نهادهای مربوطه از جمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، وزارت صمت و حتی معاون اول رئیس‌جمهوری ارسال کردیم.

وزارت صنعت با افزایش قیمت لوازم خانگی مخالف است

وی در مورد اینکه افزایش قیمت لوازم خانگی چند درصد خواهد بود و نظر وزارت صنت چیست، گفت: وزارت صمت فعلاً مخالف افزایش قیمت لوازم خانگی است. البته وزیر صمت فقط یک رأی در ستاد تنظیم بازار دارد اما ما انتظار داریم وزیر صمت ستاد تنظیم بازار را توجیه کند.

هاشمی افزود: واحد تولیدی یا باید به سمت نابودی پیش رود و یا اینکه بگوید مدارکم را داده ام و خود افزایش قیمت را اعمال کنم زیرا وزارت صمت این موضوع را مشمول مرور زمان کرده است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی اضافه کرد: اگر فضا، فضای رقابتی باشد تولیدکننده افزایش قیمت اعنال نمی‌کند زیرا قدرت خرید پایین است و به نوعی خودزنی محسوب می‌شود. برای جبران پایین بودن قدرت خرید مردم نباید تولید را سرکوب کرد بلکه باید قدرت خرید را تقویت کرد.

هاشمی با بیان اینکه ما سالهاست می‌گوئیم قیمت گذاری دستوری را حذف کنید، اظهار کرد: دولت خود واردات لوازم خانگی را ممنوع کرد و ما نامه‌ای در مورد ممنوعیت واردات ننوشتیم و به دنبال تأمین منافع یک طرف هم نیستیم.

وی در مورد افزایش قیمت چند تولیدکننده، افزود: این مسائل سیگنال افزایش قیمت را می‌دهد. اگر برای یک مدت معینی قرار باشد قیمت‌ها تغییر نکند مشکلی نیست اما این مدت هر ماه تمدید می‌شود و این در حالیست که تولیدکنندگان با مشکلات زیادی مواجه هستند و برای خرید مواد اولیه از بورس چه در بخش میزان عرضه و چه در بخش قیمت‌ها، چالش دارند.

هاشمی گفت: سازمان حمایت خودش هم معتقد است که شیوه فعلی قیمت گذاری لوازم خانگی مناسب نیست و شیوه‌ای منسوخ‌شده، است اما باز هم تغییری ایجاد نمی‌کنند و می‌گویند روال قیمت گذاری همین است‌.

وی افزود: اگر تولیدکننده حتی از بورس تأمین مالی کند در محاسبات سازمان حمایت اعمال نمی‌شود و فقط منابع بانکی را مدنظر قرار می‌دهد. همچنین سازمان حمایت فقط ظرفیت پروانه بهره‌برداری را بررسی می‌کند و به ظرفیت بلااستفاده واحدها توجهی ندارد. وزیر صمت از ما خواست که ایرادات شیوه قیمت گذاری سازمان حمایت را اعلام کنیم تا اصلاح کنند.

وی با بیان اینکه بهترین مکانیسم قیمت گذاری، عرضه و تقاضاست، افزود: اگر نسبت به جداولی که به سازمان حمایت ارسال کردیم، افزایش قیمت بیشتری رخ داده اعلام کنند. اینکه می‌گویند قیمت‌ها خودسرانه افزایش یافته را قبول نداریم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید