افزایش ۵ درصدی صادرات محصولات معدنی

0
معدن
معدن
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: در ۹ماهه امسال ۳۵میلیون تن محصولات معدنی صادر شده است که این میزان در مقایسه با پارسال از لحاظ وزنی، ۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش نبض صنعت، صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو با حضور در یک برنامه رادیویی به افزایش صادرات محصولات معدنی پرداخت و گفت: کشورهای ترکیه ، عراق ، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و همین طور کشورهای شرق آسیا مثل چین و ناحیه شمال آفریقا، بازارهای هدف صادراتی هستند؛ در حال حاضر شرکت ها توانستند به بالای 60 کشور هدف در 9 ماه امسال صادرات داشته باشند.

مشروح گفتگو به این شرح است:

سوال : راجع به اسم ایمیدرو توضیح بدهید.

بله، ایمیدرو خلاصه کلمات انگلیسی است ، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اسم کامل ایمیدرو خلاصه این سازمان است.

سوال : ما در خبرها داشتیم که صادرات بیش از 35 میلیون تن محصولات معدنی از چه زمانی ما این صادرات را داشتیم.
صباغ : این صادرات 9 ماه ابتدای امسال صورت گرفته و از لحاظ وزنی 5 درصد افزایش داریم صادراتمان، از لحاظ ارزشی ما دو درصد کاهش داریم که مرتبط با کاهش قیمت های جهانی از برج تیرماه به بعد هست منتها رشد وزنی صادرات عملا آن کاهش قیمت های جهانی را توانسته جبران کند و از مرز 9 میلیارد دلار صادرات این حوزه عبور کرده امیدواریم تا پایان سال بتوانیم از مرز 12 میلیارد دلار عبور کنیم.

سوال : بیشتر محصولات مان به کدام کشورها بود ؟
صباغ : ما کشورهای همسایه مان ترکیه، عراق، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و همین طور کشورهای شرق آسیا مثل چین و ناحیه شمال آفریقا، این ها بازارهای هدف صادراتی هستند؛ شرکت ها توانستند به بالای 60 کشور هدف در 9 ماه امسال صادرات داشته باشند.

سوال : بیشتر محصولاتی که صادر می شود به صورت خام است یا نه فرآوری می شود ؟
صباغ : ما خام خیلی صادرات نداریم ، ما عمده محصولات مان در حوزه محصولات پایین دست است و فلزات و مس آلومینیوم، روی، فولاد و محصولات فولادی عمده محصولات کشور را شامل می شود.

سوال : با توجه به تحریم هایی که داریم وضعیت ارزی به چه صورت است مشکلی در این زمینه نداریم؟
صباغ : قطعا تحریم روی بازارهای هدف اثر می گذارد. بازارهای اروپا قیمت های بالاتری دارند از لحاظ قیمت به ازای هر تن ، ما دسترسی کمتری به بازارهای اروپایی داریم هر چند صادر کننده های محترم توانستند به کشورهای اروپایی هم محصولاتی را صادر کنند بازار ما به سمت شرق آسیا و شمال آفریقا است آنجا با کشور روسیه و کشورهای چین و یکسری کشور دیگر که آنها صادر کننده عمده دنیا هستند رقیب هستیم طبعا باید در بحث رقابت ما تخفیف بدهیم که بازار یابی فروشمان را هم انجام بدهیم.

سوال : بیشتر محصولاتی که صادر می شود از کدام استان هاست آمار دارید ؟
صباغ : حدود 50 درصد اندکی کمتر صادرات در زنجیره فولاد اتفاق می افتد طبعا استان خوزستان، اصفهان، یزد، کرمان و هرمزگان عمده شان محور این صادرات هستند. در حوزه آلومینیوم ما استان مرکزی و استان فارس و هرمزگان را در واقع محور صادرات داریم الومینیوم را فرمودید مرکزی و هرمزگان و کدام استان ؟
بله مرکزی ایرالکو هست، آلومینیوم ایران -هرمزگان آلومینیوم المهدی است و استان فارس جنوب فارس ناحیه لامرز هم سالکو یا آلومینیوم جنوب است که صادرات عمده کشور را دارند . در مس ما نواحی آذربایجان مان و کرمان مان صادر کننده عمده هستند . محصول به محصول متفاوت است و می توانیم بگوییم که تقریبا تمام استان ها محصولاتی را فرآوری و صادرات می کنند.

سوال : در یکسال گذشته ما الان صادراتی که الان خبر زدیم و 35 میلیون تن داشتیم ، سال گذشته در همین بازه زمانی چقدر داشتیم ؟
صباغ : ما 5 درصد کمتر از لحاظ وزنی داشتیم ، یعنی مثلا یک و خورده ای میلیون تن کمتر بودیم ، از لحاظ ارزشی هم ما مرز 9 میلیارد دلار را عبور کردیم، دو درصد امسال نسبت به پارسال کمتریم که ارزشی تابع قیمت های جهانی هم هست، فقط ما خودمان قیمت نمی گذاریم، قیمت های جهانی وقتی صادر می کنیم معیار است و فکر می کنیم تا پایان سال بتوانیم تقریبا مشابه سال گذشته صادرات داشته باشیم.

سوال : اگر صحبت خاصی هست بفرمایید ؟
حوزه معدن و صنایع معدنی رتبه دوم را از لحاظ صادرات کشور پس از حوزه پتروشیمی دارد و امیدواریم بتوانیم در تامین نیازهای عرضه کشور بخش فعالی را ایفا کنیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید