سرپیچی سکه امامی از کاهش قیمت بازار

0
دیروز بازار فلز زرد با سیگنال آمریکایی و کاهش قیمت دلار نزولی بود اما قیمت سکه امامی از بازار تبعیت نکرد و افزایش قیمت داشت. آیا سکه‌بازان بار دیگر نقره‌داغ می‌شوند؟

به گزارش نبض صنعت،روند قیمت طلا و سکه دیروز متاثر از اظهارات رابرت مالی نماینده امور آمریکا در ایران کاهش داشت. این روند کاهشی ابتدا در بازار دلار خود را نشان داد و متعاقب آن قیمت در بازار فلز زرد نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

در روزهای گذشته معامله‌گران بازار، افزایش انتظارات تورمی و بالا گرفتن احتمال تنش‌های ایران و اسرائیل را عامل روند صعودی قیمت طلا و سکه و رشد قیمت‌ها در بازار می‌دانستند اما در ساعات پایانی دیروز سیگنالی قوی از سوی آمریکا به بازار ایران مخابره شد. اینکه آمریکا به دنبال تغییر حکومت در ایران نیست و تمایلی به اعلام مرده یا زنده بودن برجام ندارد.

این اظهارت، دیروز تاثیر خود را در قیمت طلا و سکه نشان داد. هر چند برخی معامله‌گران تاثیر سیگنال‌های مذکور را موقتی می‌دانند و معتقدند افرادی که در روزهای گذشته اقدام به خرید کرده‌اند به همین آسانی در موقعیت فروش قرار نمی‌گیرند.

آنها عنوان می‌کنند تغییر این رویه، افت محسوس قیمت دلار و خروج از محدوده ۴۰ هزار تومانی برای این اسکناس آمریکایی را نیاز دارد. دشوار است بدون افت قیمتی دلار، سکه‌بازان جسارت به خرج بدهند و در موقعیت فروش قرار بگیرند.

سفر وزیر خارجه قطر که از سوی کارشناسان بازار به میانجی‌گری در امور ایران و اسرائیل تعبیر شد را نیز نباید در روند دیروز قیمت طلا و سکه نادیده گرفت.

انس جهانی طلا نیز به عنوان یکی از دو فاکتور تاثیرگذار بر قیمت طلا و سکه، دیروز کاهشی نزدیک به ۱۴ دلار داشت و قیمت به ۱.۹۰۶.۸۶ دلار رسیده است.

در روزهای گذشته فعالان بازار به شکست محدوده دو هزار دلاری طلای جهانی خوشبین بودند و باید دید این روند نزولی در روزهای آینده بر بازار داخلی چه تاثیری خواهد گذاشت.

فقط سکه امامی گران شد

دیروز سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ قیمت سکه امامی نوسان زیادی داشت. قیمت سکه در ابتدای روز روند کاهشی داشت و تا بعد از ظهر نیز این روند ادامه داشت؛ در پایان معاملات روز با افزایش قیمت در حدود ۵۰ هزار تومانی با قیمت ۲۴ میلیون و ۱۵۱ هزار تومان معامله شد.

سکه بهار آزادی دیروز کاهش ۱۰۰ هزار تومانی داشت و به قیمت ۲۲ میلیون و ۸۰۱ هزار تومان معامله شد.

نیم سکه نیز ۱۰۰ هزار تومان ارزان شد و به قیمت ۱۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید و ربع سکه با کاهش ۵۰ هزار تومانی قیمت با نرخ ۹ میلیون و ۱۵۰ تومان در بازار معامله شد. سکه گرمی بدون تغییر با قیمت ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت طلا نیز دیروز روند کاهشی به خود گرفت. دیروز هر مثقال طلا با نزدیک به ۱۸۱ هزار تومان کاهش قیمت از کانال ۹ میلیون تومانی خارج شد و یک کانال عقب نشست. این مقدار طلا ۸ میلیون و ۹۶۹ هزار تومان در بازار معامله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۱ هزار تومان ارزان شد و با قیمت ۲ میلیون و ۷۱ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای دست دوم به قیمت ۲ میلیون و ۴۳ هزار تومان رسید.

بازار غیرقابل پیش بینی فلز زرد

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی گفت: قیمت طلا و سکه در ایران، غیر قابل پیش‌بینی شده و عموما به نوسانات دلاری وابسته است.

او توضیح داد:به نظر می‌رسد اختلاف میان قیمت واقعی دلار و قیمت کنونی آن، ناشی از نرخ تسعیر ارز برای واردات کالاهایی مانند کالاهای لوکس، لوازم الکترونیک و … است. واردات این کالاها با دلار کنترل‌شده، نشان می‌دهد که قیمت دلار در بازار غیرمتشکل یا سامانه نیما، نرخ واقعی نیست.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: حبابی که در سکه مشاهده می‌شود، انتظارات تورمی و نرخ پیش‌بینی شده دلاری است که براساس آن، قیمت سکه را ارزیابی می‌کنند.

آقابزرگی ادامه داد: بر اساس آمارهای بین‌المللی، تغییرات چندانی در قیمت جهانی طلا تاپایان سال ۲۰۲۲ میلادی وجود نداشت. اما با توجه به این که قیمت طلا و سکه در کشور متاثر از نرخ دلار است و قیمت طلای آب شده یا سکه، با افزایش همراه خواهد بود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید