صادرات غیرنفتی از ۴۵.۳ میلیارد دلار فراتر رفت

0
علیرضا پیمان‌پاک
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱، آمار قطعی صادرات از ۴۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار فراتر رفت که حدود ۱۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد داشته است.

به گزارش نبض صنعت، علیرضا پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه دولت سیزدهم متنوع‌سازی بازارهای صادراتی را در دستور کار قرار دارد، افزود: با توجه به افزایش تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، تجارت غیرنفتی کشور در ۱۰ ماهه امسال ۱۸ درصد افزایش داشته است.

پیمان پاک گفت: تقریبا در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، حدود ۱۸ درصد رشد صادرات داشتیم و آمار قطعی صادرات ما از ۴۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار گذشت. با برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های صورت گرفته برای ۲ ماه پایانی سال، امیدواریم این عدد از مرز ۵۱، ۵۲ میلیارد دلار عبور کرده و به بیشترین میزان رشد صادرات غیرنفتی کشور در طول ۱۰ سال گذشته دست یابیم. برخلاف ۱۰ سال گذشته، امسال بالاترین آمار و رکورد صادرات غیر نفتی کشور را زده و برای چند موضوع برنامه‌ریزی خواهیم کرد؛ موضوعاتی که از ابتدای دولت سیزدهم اقدامات لازم در خصوص آنها را شروع کردیم.

وی تصریح کرد: ابتدا بحث متنوع کردن بازارهای صادراتی کشور بود؛ یعنی به یک ظرفیت‌های جدیدی که پیشروی کشور است، توجه کنیم. ما بازارهای خوب کشورهای همسایه را در دولت جدید فعال کردیم، بازارهای خوبی مانند عمان که تقریبا بیش از ۷۰ درصد رشد صادرات امسال‌مان به این کشور بود. سال گذشته هم باز ۷۰ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد داشتیم که یک امار ویژه است. در حوزه اوراسیا هم امسال و در مجموع کشورهای حوزه اوراسیا ۲۴ درصد رشد صادرات داشتیم.

بیشتر بخوانید : تحریم مانع رکوردزنی صادرات غیرنفتی کشور نشد

بیشتر بخوانید: صادرات محصولات معدنی از ۹.۹ میلیارد دلار گذشت

وی گفت: از سوی دیگر، به برخی بازارها و حوزه‌های بکر تجاری که واقعاً سال‌های سال برای کل حاکمیت و کشور مغفول مانده بود، (البته به دولت‌های قبلی و سیاست‌های‌شان کاری نداریم) توجه ویژه‌ای کرده‌ایم، ازجمله حوزه آفریقا که ظرفیت بسیار بالایی دارد و توجه بسیار ویژه‌ای در این دولت، به این بازار شد؛ بازاری که کشورهایی مانند ترکیه و چین حضور بسیار جدی در آنجا دارند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در حوزه صادرات محصولات غیر نفتی، سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد صادرات داشتیم و امسال حدود ۵۰ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ رشد داشتیم. در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی و حضور در پروژه‌های حوزه آفریقا، امسال ۶۰۰ درصد رشد فعالیت‌ها، پروژه‌ها و صادرات خدمات فنی و مهندسی داشتیم. در حوزه آمریکای لاتین هم همینطور، در حوزه جنوب شرق آسیا واقعا این فعالیت‌ها صورت گرفت، در حوزه شبه قاره هند ما تقریبا ۸ درصد رشد داشتیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید