افت دلار با تقویت عرضه

0
دیروز سه‌شنبه ۱۸ بهمن ماه روند نرخ دلار در معاملات آزاد بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات فردایی روز دوشنبه از نرخ نقدی آن روز یعنی رقم ۴۴ هزار و ۸۵۰ تومان فاصله گرفته بود، نخستین فعالیت خود در صبح روز سه‌شنبه را با ۳۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ یاد شده در رقم ۴۴ هزار و ۵۵۰ تومان آغاز کرد.

به گزارش نبض صنعت، در روز میانی هفته همراه با افزایش حجم عرضه، نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار تهران افت کرد. در روز‌های اخیر سیگنال‌هایی از افزایش حجم عرضه ارز در بازار‌های سلیمانیه و تهران گزارش شد که سبب تغییر در نرخ تعادلی بازار شد. البته به عقیده برخی از فعالان ارزی با توجه به رنج شدن نرخ دلار غیر‌رسمی در کانال قیمتی ۴۴ هزار تومانی، نوسانات ۲ تا ۳ پله‌ای روند عادی بازار بوده و بر مبنای سیگنال سیاسی و اقتصادی مهمی صورت نمی‌پذیرند.

در نهایت قیمت هر برگ دلار آزاد در پایان معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۲۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۴۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. گفتنی است که در همین روز نرخ ارز مذکور در معاملات رسمی صرافی‌های کشور برخلاف روند بازار آزاد، افزایشی بود و با حدود ۳۵۳ تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۴۳ هزار و ۴۸۸ تومان رسید. برخی از تحلیل‌گران ارزی از روند همگرای نرخ‌های رسمی و غیر‌رسمی در روز گذشته استقبال کردند، چرا که در این شرایط از حجم رانت موجود در بازار کاسته شده و همین امر موجب کاهش سطح تقاضا‌های کاذب در بازار می‌شود.

روند متضاد بازار‌ها در روز سه‌شنبه

دیروز سه‌شنبه ۱۸ بهمن ماه روند نرخ دلار در معاملات آزاد بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات فردایی روز دوشنبه از نرخ نقدی آن روز یعنی رقم ۴۴ هزار و ۸۵۰ تومان فاصله گرفته بود، نخستین فعالیت خود در صبح روز سه‌شنبه را با ۳۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ یاد شده در رقم ۴۴ هزار و ۵۵۰ تومان آغاز کرد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم عمده فعالیت نرخ اسکناس آمریکایی در روز گذشته روی پله‌های ششم و هفتم کانال ۴۴ هزار تومانی صورت گرفت و در نهایت با حدود ۵۰ تومان افزایش نسبت به نرخ ابتدای روز در رقم ۴۴ هزار و ۶۰۰ تومان به فعالیت نقدی خود پایان داد. در این میان روند نرخ فروش ارز در معاملات رسمی صرافی‌های کشور در روز گذشته افزایشی بود. بر این اساس نرخ فروش هر برگ اسکناس آمریکایی در صرافی‌های مجاز در روز گذشته حدود ۴ پله افزایش یافت و به میانه‌های کانال ۴۳ هزار تومانی رسید. کارشناسان بر این باورند که هرچه شکاف قیمتی میان ارقام رسمی و غیررسمی در بازار کمتر شود، انگیزه افراد نسبت به فعالیت‌های سودجویانه نیز کاهش یافته و همین امر موجب افزایش ثبات در بازار ارز می‌شود. روز گذشته همزمان با افت نرخ دلار در معاملات غیر‌رسمی، قیمت سکه طلا نیز دچار نوسانات کاهشی شد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در پایان معاملات روز سه‌شنبه با حدود ۱۵۰هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید