امضای ۲۰ تفاهم‌نامه اقتصادی با چین

0
خاندوزی وزیر اقتصاد
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور کشورمان به چین، از امضای نهایی قریب به ۲۰ تفاهم‌نامه اقتصادی از سوی مقامات عالی دو کشور در این سفر خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، سید احسان خاندوزی اظهار کرد: در سفرهای دوجانبه رئیس جمهور به کشورهای شریک تجاری ایران، سفر به پکن دومین سفر مهم دولت سیزدهم بعد از سفر سال گذشته رئیس جمهور به مسکو است که در ادامه سیاست توسعه روابط راهبردی با شرکای اقتصادی بزرگ آسیایی و منطقه‌ای صورت می‌گیرد.

وزیر اقتصاد افزود: در این میان با توجه به نقش وزارت اقتصاد به‌ عنوان طرف ایرانی در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تلاش‌هایی انجام دادیم تا بتوانیم آثار مثبت و برکات اقتصادی بیشتری را از سفر رئیس جمهور و هیئت همراه ایشان به پکن نصیب اقتصاد ایران کنیم.

خاندوزی یادآور شد: در این سفر وزیر امور خارجه، وزیر صمت، وزیر نفت، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس‌ کل بانک مرکزی، رئیس جمهور را همراهی می‌کنند.

وی در تشریح مهمترین برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در سفر رئیس جمهور گفت: امروز سه‌شنبه اولین دیدار رسمی دو هیئت در مکان نخست‌وزیری جمهوری خلق چین انجام می‌شود، بعد از این دیدار ملاقات با رئیس کمیته دائمی کنگره خلق چین در برنامه سفر قرار دارد و سپس مراسم استقبال رسمی آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین و دیدار و معارفه هیئت ایرانی با ایشان انجام خواهد شد. ملاقات خصوصی با رئیس جمهور چین آخرین برنامه امروز آیت‌الله رئیسی پیش از ضیافت شام خواهد بود.

وزیر اقتصاد با اشاره به اقداماتی که این‌ وزارتخانه به‌ عنوان‌ مقدمه این سفر انجام داده است تا دیدار 25 بهمن رؤسای جمهور ایران و چین، نقطه عطف تاریخ‌ساز در روابط دو کشور باشد، اضافه کرد: زمینه نهایی شدن نزدیک به 20 تفاهم عملیاتی برای اجرایی شدن سند همکاری 25ساله ایران و چین در رفت‌وآمدهای بین هیئت‌های دو کشور فراهم شد.

وی ادامه داد: همچنین هیئت‌های دو کشور درباره طرح‌های مشترک همکاری به توافق رسیدند که در این سفر رسماً امضا و نهایی خواهد شد.

وی با اشاره به تعریف پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری ایران و چین ابراز کرد: با توجه به اینکه چین از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران است و کشورمان می‌تواند منابع ارزی قابل‌توجهی از قبال صادرات به دست آورد، این تعاملات فرصت مناسبی است که از ظرفیت فناوری و تکنولوژی چینی در پروژه‌های اولویت‌دار استفاده کنیم که فهرست پروژه‌ها در این مورد نهایی شده است.

رئیس کمیسیون مشترک ایران و چین همچنین گفت: در حوزه مناسبات بانکی و تعاملات ارزی و رفع برخی مشکلات گمرکی بین دو کشور توافقات انجام شده است و امیدواریم با تأیید آنها در این سفر توسط مقامات عالی دو کشور شاهد تسریع و تسهیل مراودات باشیم.

وزیر اقتصاد اظهار امیدواری کرد، مجموعه این اقدامات کنار اراده دو دولت که عملاً نشان دادند ذیل تداوم فشارهای تحریمی نه‌تنها کاهش روابط نداشته بلکه ارتقای روابط اقتصادی دو کشور را دنبال کرده‌اند، برکات اقتصادی زیادی نصیب کشور شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید