مصرف گاز ایران در بخش غیر صنعتی بیش از کل اروپا است

0
صنعت فولاد
صنعت فولاد
یک فعال صنعت فولاد گفت: مجموع مصرف گاز خانگی، تجاری و شهری به ۵۸۵ میلیون مترمکعب مصرف رسیده است که این میزان بالاتر از مصرف کل ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت اروپا است.

به گزارش نبض صنعت، سید رضا شهرستانی، فعال صنعت فولاد با بیان اینکه با احتساب اینکه دمای اروپا از ایران کمتر است و اگر این رویه ادامه پیدا کند و دولت تصمیم جدی در این باره نگیرد متاسفانه شاهد عواقب ناگواری در کل صنعت و صنعت فولاد خواهیم بود، گفت: برنامه امسال انجمن تولید ۳۸ میلیون تن فولاد در راستای تحقق چشم‌انداز ۵۵ میلیون تنی سال ۱۴۰۴ بود که برای رسیدن به این ظرفیت نیازمند ۴۰ میلیون مترمکعب برق و ۱۰ هزار مگاوات به ازای هر ساعت بودیم که متأسفانه برق موردنیاز تأمین نشد و درنتیجه شاهد محقق نشدن تولید به‌اندازه ظرفیت مورد انتظار خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: کمبود برق و گاز دو عامل اصلی کسری تولید، بود؛ به طوریکه میانگین حدود ۳ هزار مگاوات از ۱۰ هزار مگاوات مورد انتظار آن‌هم با احتساب ساعت مصرف به فولاد اختصاص یافت و همین امر سبب شد دو میلیون تن کمبود تولید رقم بخورد؛ امسال از ۴۰ میلیون متر مکعب گاز مورد نیاز نیز تنها ۱۵ میلیون مترمکعب به صنعت فولاد تخصیص یافت که در هفته‌های اخیر به علت کاهش دمای هوا حتی این میزان به ۳.۵ میلیون مترمکعب و زیر ۱۰ درصد نیاز کل صنعت رسید.

شهرستانی اضافه کرد: در حدود ۱۳ میلیون مترمکعب از این میزان انرژی به دلیل کنترل قیمت به آهن اسفنجی و ورق و دو میلیون مترمکعب به تختال اختصاص یافت و هم‌اکنون قیمت ورق با شدت بیشتری افزایش‌یافته و تلاش بر این است تا میزان رشد نرخ را کاهش دهیم.

۱۴۰۰ شغل وابسته به فولاد لبه پرتگاه

این فعال صنعت فولاد در ادامه تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ مطابق برنامه ۳۰ میلیون تن فولاد تولید کردیم، اما در سال ۱۴۰۰ هرچند هدفمان تولید ۳۴ میلیون تن فولاد بود، اما با افت دومیلیونی در مقایسه با سال قبل فقط ۲۷ تا ۲۸ میلیون تن از برنامه تحقق یافت؛ در سال ۱۴۰۱ تغییراتی صورت گرفت و باوجود افزایش ظرفیت سال‌به‌سال به نظر می‌رسد تولید ما به ۳۳ تا ۳۴ میلیون تن برسد.

شهرستانی خاطرنشان کرد: هرچند میزان تولید مورد انتظار از سال گذشته بیشتر است، اما نباید به شکل یک رکورد قلمداد شود؛ چراکه ملاک اصلی ما تولید ۳۸ میلیون تنی بوده است، سال آینده نیز شدت این موضوع بیشتر خواهد شد و عواقب بدتری به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : ایران صدرنشین رشد تولید در بین ۱۰ فولادساز برتر جهان

وی افزود: در ادامه چنین شرایطی در مرحله اول بسیاری از شرکت‌های کوچک تعدیل خواهند شد و این روند رو به بالا ادامه خواهد داشت که باید یادآور شد بیش از ۱۴۰۰ رشته و شغل به صنعت فولاد وابستگی دارد که در صورت تعطیلی بخش‌های مختلف این صنعت، بیکاری و برگشت ارز رقم خواهد خورد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید