بخش معدن پیشران توسعه کشور

0
دستیار ویژه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بخش معدن و صنایع معدن، مجموعه صنایع شیمیایی و متولوژی کشور مبتنی بر آن، یکی از صنایع اساسی و پیشران توسعه کشور است.

به گزارش نبض صنعت، حمیدرضا شاهوردی افزود: اگر با نگاه ویژه به گذشته به بخش معدن نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که این بخش یک ذخیره راهبردی برای توسعه آتی کشور باقی مانده است.

وی گفت: با مقایسه و در نظر گرفتن شاخص‌های ساده‌ای متوجه می‌شویم که شکاف بزرگی همچنان بین ظرفیت‌های واقعی ایران و آن چه که ما از آن بهره برداری می‌کنیم وجود دارد.

شاهوردی ادامه داد: با بررسی شاخص داده، نسبت ذخایر ایران به سطح جهان و سهمی که از نقش تجارت جهانی این مواد داریم، نشان دهنده شکاف بزرگی است که کشور در حوزه آن می‌تواند به فعالیت و سرمایه گذاری اشتغال و کارآفرینی بپردازد و بدبینانه‌ترین ارزیابی‌ها از وضعیت مثلاً ذخایر مس ما در دنیا مبین سهم ۲ تا ۲ و نیم درصدی از ذخایر بین المللی است.

وی گفت: در حالی که عملاً ما از سهم تجارت جهانی محصولات مبتنی بر مس، بیش از ۴ دهم درصد به خودمان اختصاص ندادیم که این ۴ دهم درصد اختصاص به مس خام و مواد با ارزش افزوده نسبتاً پایین دارد.

شاهوردی ادامه داد: این مطالعه و بررسی را اگر روی تک تک مواد معدنی که در کشور وجود دارد، انجام دهیم که این کار در معاونت علمی فناوری انجام شده است، عرصه بزرگی از سرمایه گذاری، اشتغال و کارآفرینی را می‌توانیم تشخیص دهیم.

وی گفت: به همین دلیل است که من معتقدم که در حوزه معدن و صنایع معدنی اصولاً یک ذخیره راهبردی برای توسعه کشور خواهد بود.

دستیار ویژه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: موضوع از مس شروع و همین آهنی که در مورد آن صحبت می‌کنیم و جزو همین مجموعه هست و کرومیک و مواد معدنی دیگری که در کشور داریم، سهم ارزش افزوده در آنها به تکمیل زنجیره‌های ارزش آن می‌تواند یک نیروی پیشران در توسعه آتی اقتصاد کشور باشد.

شاهوردی گفت: از نظر من ما شاید بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان موجود کشور، ظرفیت ورود به حوزه معدن و صنایع معدنی را دارند.

وی ادامه داد: یادمان باشد که در واقع به کارگیری آی تی و فناوری اطلاعات در صنایع معدنی بخش مهمی از شرکت‌های آی تی کشور در حوزه دانش بنیان هستند که این‌ها ذاتاً ظرفیت ورود به این صنعت را دارند.

شاهوردی گفت: شرکت‌های ماشین سازی و تولید قطعات و تجهیزات ما هم همین طور است، ممکن است آنها امروز از ظرفیت هایشان در صنعت معدن استفاده کنند، اما اگر قرار باشد میلیارد‌ها دلار سرمایه گذاری در صنعت مس برای این حوزه انجام گیرد قطعاً بخش مهمی از شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در این مسیر هدایت شوند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید