تولید مشترک خودرو توسط ایران و چین

0
رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به نتایج سفر ابراهیم رئیسی به چین گفت: باتوجه‌ به تأکید رئیس‌جمهور، توافقات و قراردادهای این سفر طی دو ماه آینده وارد فاز اجرایی می‌شود و اثرات مثبت آن در اقتصاد کشور بروز خواهد یافت.

به گزارش نبض صنعت، برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که سفر اخیر رئیس‌جمهور به‌همراه مقامات بلندپایه به کشور چین می‌تواند دستاوردهای مهم اقتصادی به‌همراه داشته باشد؛ البته برای تحقق اهداف این سفر می‌بایست در اجرای قراردادها، موافقت‌نامه‌ها و مباحث تجاری دقیق بود و پیش‌نیاز‌های اجرایی آن موردتوجه مسئولان کشور قرار گیرد.

بنا بر پیش‌بینی سفیر سابق ایران در چین، روابط تجاری 2 کشور می‌تواند به‌صورت ویژه‌ای افزایش یابد، جواد منصوری سفیر اسبق ایران در چین دراین‌رابطه به تسنیم می‌گوید: حجم روابط دو کشور ظرف یکی دو سال آینده را می‌‎توان حدود 40 میلیارد دلار و در چهار پنج سال آینده 50 تا 60 میلیارد دلار پیش‌بینی کرد؛ این موضوع از ابعاد فنی و اقتصادی و تجاری و توسعه روابط علمی فنی برای هر دو طرف اهمیت بالایی دارد.

توسعه روابط اقتصادی در دستور کار ایران و چین

در همین راستا، علیرضا پیمان‌پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص بررسی دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به چین، گفت: سفر رئیس‌جمهور به چین برنامه منسجمی داشت که در راستای اقداماتی انجام شد که پیش‌ازاین برای توسعه روابط اقتصادی صورت‌گرفته بود.

وی افزود: همچنین حدود سه هفته قبل از سفر رئیس‌جمهور، تیم‌هایی از سوی وزارت صمت به کشور چین اعزام شده بودند تا در حوزه معدن، ریل‌گذاری، خودرو، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی مذاکره کنند. برخی از این مذاکرات نیز مربوط به چند ماه گذشته است؛ اما به‌دلیل سفر رئیس‌جمهور به کشور چین، در روند این مذاکرات تسریع صورت گرفته است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: فاطمی امین وزیر صمت قبل از سفر رئیس‌جمهور برای بازدید از کارخانه‌های چینی و پیگیری مذاکرات به چند شهر این کشور سفر کردند که طی این مذاکرات، موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای خوبی بین دو کشور منعقد شد.

توافقات با چین تا 2 ماه‌ آینده اجرایی می‌شود

وی تصریح کرد: بخشی از این مذاکرات مربوط به حوزه معدن بود؛ ازآن‌جایی که چین یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان محصولات معدنی است، توافقاتی در خصوص توسعه معادن و استفاده از ظرفیت‌های تکنولوژیک چین گرفته شد؛ همچنین در حوزه صنعت خودرو توافق برای همکاری مشترک جهت انتقال تکنولوژی، افزایش کیفیت و راندمان و همچنین تأمین قطعات صورت گرفت.

وی اضافه کرد: باتوجه‌به تأکیدات و پیگیری‌های رئیس‌جمهور این توافقات و قراردادها طی دو ماه آینده وارد فاز اجرایی می‌شود و اثرات مثبت آن در اقتصاد کشور بروز خواهد یافت.

بیشتر بخوانید : راه اندازی دفتر بازرگانی ایران در چین تا پایان سال

همکاری ایران و چین در صنایع خودروسازی گسترش می‌یابد

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه یکی از موضوعات این توافق‌ها، ارتقای کیفیت موتور و تجهیزات خودرو با همکاری مشترک برندهای بزرگ و بروز چینی است، گفت: در خصوص تولید مشترک خودرو با شرکت‌های چینی قرار بر آن شد تا دو ماه آینده شرکت‌های خودروساز داخلی و چینی برنامه‌ریزی جامع و مشخصی را انجام دهند و فرایند همکاری تولید مشترک خودرو در ایران را طراحی نمایند؛ بنابراین در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم محصولات باکیفیت و دارای فناوری بالا را در کشور مورداستفاده قرار دهیم.

جزئیات توافق با چین به‌علت دشمنی غرب فعلاً رسانه‌ای نمی‌شود

وی ابراز کرد: بخش عمده‌ای از توافقات خودرویی وارد فاز اجرایی شده‌اند؛ اما ازآن‌جایی که این توافقات محرمانه هستند و این مذاکرات و توافقات توسط غربی‌ها رصد می‌شد، تأکید بر آن است که مفاد این توافقات محرمانه باشند تا فرایندهای آن وارد فاز اجرایی شود و مردم تا چهار ماه آینده آثار آن را مشاهده کنند.

پیمان‌پاک ادامه داد: تلاش غربی‌ها بر این است که هرجایی ایران ورود پیدا می‌کند، با تهدید و ایجاد مشکل برای شرکت‌ها فضای تحرک بین‌الملل ایران را ببندند؛ لذا باید هوشمندانه عمل کرد تا دستاوردهای این سفر به‌خوبی خود را نشان دهد، وقتی این دستاوردها به بار نشست آنگاه می‌توان جزئیات آن را گزارش داد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید