رانت ۹۸ هزار میلیارد تومانی دلالان خودرو طی 2 سال اخیر

0
بازار خودرو

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور با بیان اینکه اختلاف قیمت بازار و کارخانه موجب شکل‌گیری رانت برای دلالان شد، گفت: صنعت خودروسازی در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان رانت نصیب دلالان کرد.

به گزارش نبض صنعت، فرهاد بهنیا در جلسه گردهمایی سراسری قطعه‌سازان خودروی کشور اظهارداشت: صنعت خودرو فقط قیمت و کیفیت نیست و در حقیقت یکی از بزرگترین سرمایه‌های کشور است که اگر درست اداره می‌شد قطعا شاهد خیلی از مشکلات امروز نبودیم.‌

وی افزود: ۹۶ درصد خودروهای تهران روزانه در صف پارک خودرو قرار دارند و امروز مهمترین عامل آلایندگی سیستم‌حمل و نقل فرسوده کشور است.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور اظهار داشت: هزینه ناشی از آلودگی هوای تهران طبق برآورد برخی دانشگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۰ رقمی معادل ۶۰ هزار میلیارد تومان است.

وی بیان داشت: تعداد خودروهای فرسوده در حال حاضر ۳ میلیون و ۱۰۸ هزار دستگاه است که در حال حاضر خودروهای فرسوده در سال حدود ۴۵ میلیون لیتر  بیشتر از خودروهای نو بنزین مصرف می‌کنند که این عدد سالانه بیش از ۵۳ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور زیان وارد می‌کند.‌

بهنیا اظهار داشت: در سال ۱۴۰۴ واردات قطعات خودروهای فرسوده که معمولا نیز تقلبی است به ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی با اشاره به تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال ۹۰ بیان کرد: ۶۰ درصد تولید خودرو کاهش یافته است و افزایش تقاضا ناشی از کاهش تولید خودرو است.

بهنیا با اشاره به اینکه زیان خودروسازان به سهامداران و بعد به قطعه‌سازان منتقل شده است گفت: همین موضوع باعث‌ شده تا قطعه‌سازان نتوانند ماشین‌آلات خود را مطابق تکنولوژی روز دنیا تعویض کنند.

وی با بیان اینکه اختلاف قیمت بازار و کارخانه، افزایش تقاضا و کاهش تولیدات باعث رانت برای دلالان  شد، اظهارداشت: صنعت خودروسازی در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان رانت نصیب دلالان کرد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید