دلیل افزایش قیمت برنج مشخص شد

0
مناقبی گفت: در شرایطی که بازار برنج در ثبات و آرامش بود، و امسال ممنوعیت فصلی واردات اعمال نشده بود، در آبان‌ماه ثبت سفارش برنج متوقف و موجب شد تا قیمت برنج‌های وارداتی و پس از آن قیمت برنج تولید داخلی روندی صعودی را تجربه کنند.

به گزارش نبض صنعت، علیرضا مناقبی رئیس مجمع عالی واردات ایران اظهار داشت: ایران سهمیه بندی واردات، برنج را گران کرد.

 علیرضا مناقبی گفت : ورود دولت به بازار به دلیل در اختیار نداشتن ابزار لازم و تجربه کافی، تبعات منفی دارد که متوجه تمامی ذینغعان بازار اعم از تأمین کنندگان و عرضه کنندگان کالا و از همه مهمتر مصرف‌کنندگان می‌شود، چنانکه به تازگی نمونه آن را در بازار برنج شاهد بودیم.

وی افزود: در شرایطی که بازار برنج در ثبات و آرامش بود، و امسال ممنوعیت فصلی واردات اعمال نشده بود، در آبان‌ماه ثبت سفارش برنج متوقف و موجب شد تا قیمت برنج‌های وارداتی و پس از آن قیمت برنج تولید داخلی روندی صعودی را تجربه کنند.

مناقبی ادامه داد: پس از آن نوبت عرضه برنج‌های ذخیره احتیاط به بازار رسید؛ در حالیکه هدف تعریف شده برنج‌هایی که توسط دولت به عنوان ذخیره احتیاطی کشور وارد می‌شود، از قبل مشخص است؛ شرکت بازرگانی دولتی به جای یاری گرفتن از بخش خصوصی که پتانسیل بالایی در مدیریت بازار و تأمین نیاز کشور دارد، برنج‌های ذخیره احتیاطی را وارد بازار کرد.

وی تصریح کرد: این اقدام دولت از ابعاد مختلفی تبعات منفی دارد که از آن جمله آسیب دیدن نظم و ثبات بازار، ورود مجدد دولت به بازار جهانی برای خرید برنج، به حاشیه رانده شدن بخش خصوصی و در نهایت افزایش قیمت‌ها است که در نهایت متضرر اصلی این جریان جامعه مصرف‌کننده بالاخص اقشار کم‌برخوردار هستند.

رئیس مجمع عالی واردات با بیان اینکه در سال‌های اخیر بخش خصوصی فعال در حوزه واردات برنج اثبات کرده‌اند که توانایی تأمین نیاز کشور را دارند، گفت: در چنین شرایطی ورود مستقیم دولت نادیده گرفتن اسناد بالادستی و نظرات خود رئیس جمهور کشورمان است که بار‌ها بر حمایت از بخش خصوصی تأکید دارد.

بیشتر بخوانید : یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج وارد شد

وی با توضیح اینکه بخش خصوصی فعال در اقتصاد کشور بسیار باهوش و منطقی است تصریح کرد: طرح مواردی، چون واردات بیش از نیاز یا واسطه‌گری منفی جهت گران کردن قیمت‌ها، مواردی است که بیش از همه به فعالان بخش خصوصی آسیب می‌زند و قطع به یقین ایشان از اموری که سرمایه‌شان را تهدید کند و خود نیز از اقدام به اینکار پرهیز می‌کنند.

مناقبی با تأکید براینکه واردکنندگان براساس برآوردی که از نیاز بازار دارند، کالا به کشور وارد و، چون تحصیل سود قانونی و منطقی برای ایشان اهمیت دارد، به نوعی مراقب تنظیم و ثبات بازار هستند.

وی اظهارداشت: باتوجه به هزینه بالای انبارداری و خواب سرمایه، بخش خصوصی به میزانی برنج وارد کشور می‌کند که بتواند آن را در بازار عرضه کند از این رو به نظر می‌رسد متوقف کردن واردات به بهانه حمایت از تولید، بهانه‌تراشی باشد.

رئیس مجمع عالی واردات ادامه داد: به دنبال اشتباهات رقم خورده یعنی توقف واردات و عرضه ذخیره احتیاطی برنج کشور در بازار، اشتباه سومی هم اتفاق افتاد و آن انعقاد تفاهمنامه سهمیه بندی واردات برنج با بخش خصوصی بود، که تبعات منفی آن در کوتاه مدت به بخش خصوصی و در میان مدت به دولت و مصرف‌کننده آسیب جدی وارد می‌کند.

مناقبی گفت: به متولیان دولتی بازار برنج توصیه می‌کنم برای هر اقدامی از نظرمشورتی بخش خصوصی استفاده کنند، چراکه بخش خصوصی از دانش و تجربه کافی برای مدیریت بازار برخوردار است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید