نرخ دام زنده اعلام شد

0
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران قیمت دام سبک نر کشتاری ۱۲۲ تا ۱۲۵ هزار تومان و قیمت گوساله نر کشتاری در محدوده ۱۰۵ تا ۱۰۷ تومان اعلام کرد.

به گزارش نبض صنعت، منصور پوریان درباره وضعیت قیمت، عرضه و صادرات و واردات دام اظهار داشت: از یک و نیم ماه گذشته صادرات دام زنده متوقف شده است، کل صادرات امسال 350 هزار راس معادل 14 هزار تن و به ارزش 44 میلیون دلار بوده است. گوشت منجمد و به تازگی گوشت غیرمنجمد وارد می‌شود اما در کل واردات دام زیادی نداریم زیرا صرفه‌ای ندارد.

وی افزود: ما در داخل کشور کمبود دام و گوشت نداریم، در هفته‌های اخیر جهش قیمتی در گوشت گرم داشتیم اما نیازی به واردات نداشتیم چون کمبودی وجود نداشت. فقط برای جلوگیری از شتاب قیمت قرار بر این شد واردات انجام شود؛ در زمستان شرایط کشور در بحث دام خاص است نخست اینکه زایش در این فصل انجام می‌شود یعنی بخش زیادی از جمعیت دامی درگیر این موضوع می‌شود. مسئله دیگر اینکه به دلیل شرایط جوی جابجایی دام کم می‌شود و به طور کلی در زمستان تقاضا افزایش می‌یابد.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران تصریح کرد: پشتیبانی امور دام در سال 1401 از منابع داخلی ذخیره‌سازی انجام داد و در کل ذخایر خوبی داشته و در بازار نیز عرضه شده است، به طوری که قیمت تعریفی برای گوشت منجمد دام سبک گوسفندی و گوساله 150 تومان بوده است.

وی گفت: از لحاظ داشته‌های موجود در بخش گوشت قرمز مشکلی وجود ندارد، مشکل جهش قیمتی اخیر در کالاها است که سبب شد قیمت گوشت قرمز نیز سرعت قیمتی بالایی بگیرد، البته از اواسط هفته گذشته ثبات قیمت را شاهدیم.

پوریان با بیان اینکه 99 درصد میادین تواسط افراد شخصی اداره می‌شود و دست دامدارن نیست، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت دام دست میدان‌دار است و نه دامدار. دامداران با آزاد شدن قیمت‌ها و بالا رفتن نرخ نهاده و بسیاری موضوعات دیگر مشکلات زیادی داشتند، ضمن اینکه مازاد دام و نبود حمایت لازم نیز مزید بر علت بوده است.

وی بیان داشت: ما امسال سال خوبی داشتیم زایش‌های خوبی را در کشور شاهد بودیم، مراتع فصلی در جنوب کشور هم اوضاع خوبی داشتند، بنابراین با گرم شدن هوا بخش زیادی از دام توسط دام عرضه می‌شود و شاهد فراوانی عرضه دام سبک در میادین خواهیم بود بعبارت دیگر در بخش گوشت کمبودی وجود ندارد و عرضه بالا خواهد رفت.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام درباره تقاضا گفت: تقاضا در کشور مشخص بالاست اما با توجه به گران شدن کالاها نسبت به سال گذشته؛ صد در صد تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان را از دست می‌دهیم و بخش دیگری میزان مصرف خود را کاهش می‌دهند، البته قشری از مصرف‌کنندگان گوشت قرمز رستوران‌ها و هتل‌ها و متقاضی ثابت هستند، اما عملا با توجه به رصد میدانی تقاضا کم و شرایط اقتصادی سبب شده بسیاری از خانوارها مصرف را کاهش دهند، اما عرضه زیاد است.

وی در ادامه بیان داشت: فاصله قیمتی بین گوشت گرم و منجمد زیاد و بی‌سابقه است، همیشه فاصله گوشت منجمد و تازه 20 هزار تومان بوده است اما اکنون فاصله زیاد شده و این نشان می‌دهد تبلیغات زیادی برای گوشت گرم صورت گرفته است اما گوشت منجمد با وجود قیمت خوب به سختی جذب بازار می‌شود.

بیشتر بخوانید : گوشت ۴۰۰ هزار تومانی تناسبی با قیمت دام زنده ندارد

پوریان قیمت دام سبک نر کشتاری ۱۲۲ تا ۱۲۵ هزار تومان و قیمت گوساله نر کشتاری در محدوده ۱۰۵ تا ۱۰۷ تومان اعلام کرد.

وی تاکید کرد: واردات حلال مشکل نیست، ما با حجم زیادی از دام و گوشت در روزهای آینده روبرو خواهیم بود و باید فکری به حال این مجموعه از دام و گوشت باشیم تا مثل مرغداری‌ها دچار مشکل نشوند. باید دام را سریع به کشتار و ذخیره‌سازی ببریم و یا صادر کنیم، چون مجموع زیاد دام سبب می‌شود توان نگهداری از دام را با خشک کشدن مراتع کاهش یابد. بنابراین باید سیاست درست خرید حمایتی و تضمینی در 6 ماه اول سال انجام دهیم زیرا عرضه انبوه دام داریم باید اقداماتی انجام شود تا شاهد بالا رفتن قیمت و عدم تعادل نباشیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید